ارزش بازاری سهام شرکت متا پلتفرمز (NASDAQ:FB) ، مالک فیس‌بوک ،پس از انتشار گزارش مالی مبنی بر کاهش تعداد کاربران و ادامه مشکلات ناشی از قوانین حریم خصوصی اپل (NASDAQ: AAPL) به میزان 200 میلیارد دلار کاهش می یابد. با توجه به عملکرد متفاوت غول های فناروی جهان ویا به اصطلاح FAANG ، گزارش مالی شرکت آمازون (NASDAQ:AMZN) امروز پس از بسته شدن بازار ، توجهات را به خود جلب خواهد کرد. داده های تعداد مدعیان بیکاری به دنبال افت قابل توجه اشتغال بخش خصوصی در ماه ژانویه (دی-بهمن) ، امروز ارائه خواهد شد. انتظار می رود بانک مرکزی بریتانیا در دومین نشست متوالی خود ، نرخ بهره را افزایش دهد ،اما بانک مرکزی اروپا همچنان نرخ بهره را بدون تغییر حفظ می کند. شرکت نفت‌وگاز شل (LON:RDSa) همانند سایر غول های نفتی خبر های خوبی را به بازار اعلام کرد.

 

آنچه که باید امروز، پنج شنبه، در بازارهای مالی بدانید ،به شرح زیر می‌باشد:

 

1. سقوط سهام شرکت متا پلتفرمز

گزارش شرکت متا پلتفرمز، مالک فیس‌بوک حاکی از آن است که تعداد کاربران فعال روزانه برای نخستین بار کاهش می یابد و آمار و ارقام مالی سه ماهه این شرکت نشان دهنده مشکلات متقاوتی برای آن است. پس از انتشار این گزارش، ارزش بازاری سهام متا ، نزدیک به 200 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

به گفته مارک زاکربرگ، مدیر عامل این شرکت، متا به لطف نرخ های تبلیغات بالاتر، درآمد دیگری را کسب کرد، اما فشار ناشی از قوانین جدید حریم خصوصی شرکت اپل در سال جاری افزایش می یابد. در همین حال، به دلیل سرمایه گذاری سنگین و بلندمدت این شرکت در صنعت متاورس، سود آن نیز کاهش یافت.

پس از گزارش مالک فیس بوک ، اهمیت نتایج مالی آمازون برای احساسات بازار بسیار بالا است. این غول تجارت الکترونیک پس از بسته شدن بازار صورت سود و درآمد خود را گزارش می دهد.

 

2. تعداد مدعیان بیکاری

بنا بر گزارش اشتغال موسسه ADP در روز گذشته ، اشتغال بخش خصوصی در ماه ژانویه افت قابل توجهی را تجربه کرد. امروز در ساعت 8:30 صبح به وقت ET، آمار و ارقام هفتگی تعداد مدعیان بیکاری منتشر خواهد شد که می تواند سرنخ هایی را درباره اینکه بازار کار با چه سرعتی و تا چه حدی از وقفه ناشی از موج اومیکرون سویه کووید-19 بهبود می یابد ، نشان دهد. علاوه بر آن ، شاخص بخش غیر تولیدی مؤسسه ISM نیز در این زمینه سرنخ هایی را ارائه  خواهد داد.

تحلیلگران انتظار دارند که تعداد مدعیان اولیه از 260000 نفر در هفته گذشته به 245000 کاهش یابد. در این صورت ، تعداد مدعیان بیکاری می تواند در مسیر رسیدن به کف های اخیر خود قرار گیرد.

همچنین ، داده‌های هزینه‌های نیروی کار منتهی به سه ماهه چهارم ارائه خواهد شد.

3. سهام

با توجه به نگرانی های ایجاد شده در بازار  به دلیل نتایج مالی تکان دهنده شرکت متا ، بازار های سهام ایالات متحده پایین تر باز می شوند. علاوه بر مالک فیس فوک ، PayPal (NASDAQ:PYPL) نیز در گزارش فصلی خود ، درآمد و پیش بینی غیر رسمی ضعیفی را منتشر کرد.

تا ساعت 6:15 صبح به وقت ET، معاملات آتی داوجونز، S&P 500 و NASDAQ 100 به ترتیب 0.4 درصد ، 1.3 درصد و 2.4 درصد افت کردند.

این درحالیست که شرکت هلدینگ ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه ، تی-موبایل (T-Mobile) انتظارات را پشت سر گذاشت و سهام آن ، 7.4 درصد افزایش یافت. سهام شرکت توزیع دارو مک‌کسان (McKesson) (NYSE:MCK) نیز در پی درآمد فراتر از انتظارات ، در سقف بی سابقه ای باز خواهد شد.

فصل درآمد امروز با انتشار گزارشاتی از شرکت های Eli Lilly (NYSE:LLY)، Biogen (NASDAQ:BIIB) ، Merck (NYSE:MRK) Honeywell (NASDAQ:HON)، Cigna (NYSE:CI) ، Becton Dickinson (NYSE:BDX)،  Amazon، Estee Lauder (NYSE:EL)، Ford Motor (NYSE:F) و Activision Blizzard (NASDAQ:ATVI) ادامه می یابد.

4.نرخ بهره

بانک مرکزی بریتانیا قرار است طی نشست های متوالی خود برای نخستین بار از زمان بحران بزرگ مالی ، نرخ بهره را افزایش دهد. تحلیلگران انتظار دارند که نرخ بهره با افزایش 25 واحدی به 0.5 درصد برسد.

در همین حال، در فرانکفورت، بانک مرکزی اروپا با وجود افزایش قابل توجه نرخ تورم به 5.1 درصد در ماه ژانویه، نرخ بهره خود را بدون تغییر حفظ می کند. اقدامات فعلی این بانک حاکی از آن است که قیمت‌ها برای مدت طولانی‌تری از آنچه بانک پیش‌بینی می‌کرد، افزایش می یابند. با توجه به پایان برنامه خرید اضطراری همه‌گیر(PEPP) بانک در ماه مارس(اسفند-فروردین) ، این بانک در آن زمان، فرایند کاهش خرید دارایی را آغاز خواهد کرد.

 

5. عقب نشینی نفت خام

قیمت نفت خام به دنبال گزارش مالی شرکت متا و گزارش اشتغال موسسه ADP عقب نشینی کرد.

تا ساعت 6:30 صبح به وقت ET، قراردادهای آتی نفت خام آمریکا با افت 1.5 درصدی به 86.91 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قراردادهای آتی نفت برنت نیز با 1.4 درصد کاهش در قیمت 88.20 دلار معامله شد.

بازار از اقدامات فعلی اوپک و متحدانش اطمینان حاصل کرده است و انتظار نمیرود که این سازمان برنامه تولید نفت خام خود را تسریع دهد ، اما گسترش شدید سویه اومیکرون نگرانی هایی را در زمینه اختلالات در تقاضا ایجاد می کند.

وضیعت فعلی غول های نفتی جهان به خوبی پیش میرود ، طوری که شرکت نفت و گار شل همانند اکسون‌موبیل (NYSE:XOM) ، گزارش مالی درخشانی را ارائه داد. این شرکت برنامه بازخرید سهام خود را به میزان 3 میلیارد دلار افزایش داد.
کونوکو فیلیپس (ConocoPhillips) (NYSE:COP) در ساعات بعدی روز صورت سود و درآمد خود را ارائه خواهد داد.

 

 

 

این مطلب صرفاً ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی گرم متاورس نمی‌باشد.

منبع:investing

منبع