متاورس فضایی است که به‌سرعت در حال تکامل است ودنیای حقیقی را با دنیای مجازی تلفیق می‌کند  . همین چند سال پیش متاورس تنها یک دنیای خیالی بود که بیشتر در کتاب‌های علمی- تخیلی به آن پرداخته می‌شد، اما امروزه به یک دنیای واقعی با امکانات بی‌نهایت تبدیل شده است. در این دنیا مردم می‌توانند به‌صورت مجازی با هم ارتباط برقرار کنند، دارایی‌های دیجیتالی را با قیمت واقعی خرید و فروش کنند، زمین‌های دیجیتالی بخرند و… شرکت‌های تکنولوژی بزرگ در حال درک ارزش و پتانسیل قوی متاورس هستند و حتی فیسبوک برای نشان‌دادن حمایت خود از این فضا، اسم خودش را به متا تغییر داد. علاوه بر شرکت‌های تکنولوژی، شرکت‌های سرگرمی و چندرسانه‌ای مانند دیزنی هم اعلام کرده‌اند که قصد دارند وارد این فضا شوند. با وجود این بیشتر کاربران معمولی نمی‌دانند متاورس چیست، ارزهای دیجیتال متاورس چه کاربردی دارند و این ارزها ممکن است چه آینده‌ای داشته باشند. اگر شما هم جزء این دسته از کاربران هستید، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید:

 

مفهوم متاورس چیست؟
در مفهوم دیجیتالی، متاورس دنیایی مجازی است که براساس تکنولوژی بلاک‌ چین ساخته شده است. در این دنیای مجازی کاربران می‌توانند به‌صورت مجازی به بازی یا کار در سناریوهای مختلف بپردازند. در متاورس می‌توانید به هر چیزی دسترسی داشته باشید: از فضاهای علمی- تخیلی و اژدها گرفته تا فضاهای نزدیک‌تر به زندگی واقعی مانند مراکز خرید، اداره و حتی خانه خودتان. کاربران می‌توانند از طریق کامپیوتر، گوشی موبایل یا حتی هدست‌های واقعیت مجازی به متاورس دسترسی داشته باشند.

افرادی که وارد متاورس می‌شوند، این شانس را دارند که در دنیایی کاملاً دیجیتالی زندگی کنند و می‌توانند در این دنیا به فعالیت‌هایی مانند کار، خرید، ورزش و ارتباط با دیگران بپردازند. شما می‌توانید آواتار اختصاصی خودتان را به‌کمک تکنولوژی‌های تشخیص چهره خلق کنید، هر نوع کسب‌وکاری را برای خودتان ایجاد کنید، زمین بخرید، محتواهای داخل بازی را خلق کنید یا در کنسرت سوپراستارهای واقعی شرکت کنید.

ارتباط متاورس و ارزهای دیجیتال
متاورس یک دنیای مجازی با اقتصاد مجازی است. در بیشتر مواقع دنیاهایی که با عنوان متاورس شناخته می‌شوند، از اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) کمک می‌گیرند و کاربران می‌توانند دارایی‌های مختلف را از طریق توکن‌های غیرمثلی (NFT) یا ارزهای دیجیتال متاورس معامله کنند.

متاورس تلاش می‌کند تجربه‌ای همه‌جانبه در اختیار کاربران خود قرار دهد. در متاورس از تکنولوژی بلاک‌ چین و دیفای استفاده می‌شود تا یک دنیای مالی داخلی کاملاً کاربردی در اختیار کاربران قرار بگیرد. در این دنیا ارزهای دیجیتال منطقی‌ترین راه‌حل برای تبادل ارزش به شمار می‌روند. این ارزها را می‌توانید به‌راحتی به ازای خدمات و دارایی‌های مجازی مصرف کنید یا از روش‌های مختلفی برای به دست آوردن آن‌ها استفاده کنید؛ برای مثال می‌توانید دارایی‌های مختلف را خرید و فروش کنید یا با خلق اشیای داخل بازی آن‌ها را بفروشید یا حتی تجهیزاتی را که در اختیار دارید اجاره دهید. حتی کاربران می‌توانند از توکن‌های متاورس یا ارزهای بومی هر سرویس برای خرید و فروش زمین مجازی یا آیتم‌های دیگر استفاده کنند. با انجام برخی بازی‌ها نیز می‌توانید NFT یا ارزهای دیجیتال متاورس را به دست بیاورید.

 

ارزهای دیجیتال متاورس چه ارزهایی هستند؟

ارزهای دیجیتال متاورس ارزهای دیجیتالی هستند که از آن‌ها برای انجام تراکنش‌های دیجیتال در دنیای متاورس استفاده می‌شود. از آنجا که متاورس براساس تکنولوژی بلاک‌ چین خلق شده است، تراکنش‌هایی که انجام می‌شوند تقریباً در لحظه انجام خواهند شد. همان‌طور که می‌دانید بلاک‌ چین برای تأمین امنیت و اعتماد ایجاد شده است و به همین دلیل متاورس فضایی فوق‌العاده برای ایجاد یک اقتصاد خالی از فساد و کلاه‌برداری شناخته می‌شود.

هولدرهای ارزهای متاورس می‌توانند به سرویس‌ها و خدمات مختلفی در این فضای مجازی دسترسی داشته باشند. برخی از این ارزها می‌توانند توانایی‌های ویژه‌ای را به کاراکتر داخل بازی شما اضافه کنند و برخی دیگر هم نشان‌دهنده آیتم‌های خاص مانند لباس یا عضویت در یک گروه خاص هستند. اگر تجربه انجام بازی‌های MMO مثل وارکرفت را داشته باشید، به‌خوبی با مفهوم آیتم‌های داخل بازی آشنایی دارید، اما برخلاف این بازی‌ها، آیتم‌هایی که در متاورس وجود دارند، هم داخل بازی و هم بیرون بازی ارزش دارند. ارزهای دیجیتال متاورس را می‌توانید با ارزهای واقعی معاوضه کنید.

معرفی بهترین ارزهای دیجیتال در متاورس

۱- وراسیتی Verasity (VRA)
وراسیتی خود را به عنوان یک پروتکل و لایه نرم‌افزاری برای بازی‌های ویدیویی و ورزش‌های الکترونیکی معرفی می‌کند. این ارز بر روی بلاکچین اتریوم قرار دارد و هدف آن این است که تعامل و درآمد تبلیغاتی ناشران و تبلیغ کننده ها را افزایش دهد. ارز VRA از پروتکل Proof-of-View (اثبات مشاهده) استفاده می‌کند که باعث افزایش تعامل ارگانیک و درآمد تبلیغاتی پلتفرم خواهد شد. ارز دیجیتال متاورس VRA یکی از بهترین ارزهایی است که در سال ۲۰۲۲ باید حتما تحت نظر داشته باشید زیرا پروتکل اثبات مشاهده آن می‌تواند در سال‌های آینده به فضای متاورس اضافه شود و به ازای توجه کاربران به آن‌ها پاداش دهد.

۲- آلین Alien Worlds
Alien Worlds یکی از محبوب‌ترین بازی‌های بلاک‌ چین WAX است. با انجام این بازی شما می‌توانید به کسب درآمد بپردازید یا توکن‌های NFT به دست بیاورید. وظیفه شما در این بازی استخراج ارز تریلیوم با استفاده از ابزارهای مختلفی است که به‌صورت NFT خریداری می‌شوند. شما می‌توانید یک سیاره را انتخاب کنید و روی آن به استخراج ارز دیجیتال متاورس تریلیوم (TLM) بپردازید. در ابتدای بازی یک بیل به‌صورت رایگان در اختیار تمامی بازیکن‌ها قرار می‌گیرد، اما این بیل توان بسیار کمی دارد و شما می‌توانید با خرید ابزارهای بهتر، درآمد خود را به شکل چشمگیری افزایش دهید.

یکی از جنبه‌های اختصاصی این بازی این است که می‌توانید داخل بازی زمین بخرید و از بقیه در ازای اجازه استخراج داخل زمین خودتان پول بگیرید. 

Alien Worlds به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازی‌های بلاکچین آینده بسیار روشنی در سال ۲۰۲۲ دارد. تیم این بازی به صورت مستمر در حال به روزرسانی و بهبود آن است و به همین خاطر روز به روز کاربرانی بیشتری جذب خواهد کرد.

 

۳- وایلدر ورد Wilder World

Wilder World یک متاورس ۵D همه‌جانبه است که روی بلاک‌ چین اتریوم و با استفاده از موتور Unreal Engine 5 ساخته شده است. این متاورس هنوز در حال توسعه است، اما می‌توانید داخل آن به خرید ماشین، کفش، ساختمان و… بپردازید. همچنین این متاورس قصد دارد به اولین بازارچه NFT غیرمتمرکز جامعه‌محور دنیا تبدیل شود. ارز دیجیتال WILD ارز بومی این متاورس و یکی از بهترین ارزهای دیجیتال متاورس به شمار می‌رود که برای خرید و فروش داخل بازارچه و همچنین کنترل Wilder DAO کاربرد دارد.

 این بازی با موتور بازی‌سازی فوق‌العاده قوی Unreal Engine 5 ساخته می‌شود. بازی‌هایی که با این موتور ساخته می‌شوند، همگی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و انتظار می‌رود همین موضوع دربارهWilder Worlds نیز واقعیت داشته باشد. به همین دلیل کارشناسان آینده بسیار روشنی را برای این متاورس در نظر دارند.

 

۴- کرومیا Chromia
کرومیا به کاربران کمک می‌کند تا در دنیای واقعی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجاد کنند. این بازی یک معماری کاملاً منحصر‌به‌فرد دارد و به‌صورت کامل با اتریوم همگام است. همچنین توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند با استفاده از این پلتفرم ۷ تا ۱۰ برابر سریع‌تر برنامه‌نویسی کنند. از بازی‌های بسیار محبوبی که با استفاده از کرومیا نوشته شده، بازی محبوب My Neighbor Alice است که سهم بازاری برابر با ۴۳۰ میلیون دلار دارد.

کارشناسان معتقدند ارز دیجیتال متاورس کرومیا در سال آینده به سهم بازاری بیش از ۱ میلیارد دلار می‌رسد و به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال متاورس در سطح دنیا تبدیل می‌شود. این پلتفرم یکی از رقبای جدی سولانا با سهم بازار ۵۹ میلیارد دلاری است. با وجود اینکه سهم بازار این ارز دیجیتال متاورس در حال حاضر زیر نیم میلیون دلار است، جای شک نیست که قیمت آن در سال ۲۰۲۲ با افزایش چشمگیری مواجه خواهد شد.

 

۵- دیسنترالند (MANA)
دیسنترالند در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد و ارز دیجیتال آن یعنی MANA یکی از بهترین ارزهای دیجیتال متاورس در دنیا محسوب می‌شود. این پروژه یکی از اولین پروژه‌هایی بود که اقدام به ایجاد یک دنیای مجازی در بلاک‌ چین اتریوم کرد. در این فضا کاربران می‌توانند قطعات مختلف زمین را خریداری کنند و آن را به هر چیزی که دوست دارند تبدیل کنند. تعداد قطعات زمین موجود در این بازی ۹۰۶۰۱ است و هر قطعه زمین نیز ابعادی برابر با ۱۶ متر مربع دارد. ارز دیجیتال بومی این متاورس MANA نام دارد و فقط ۲.۲ میلیون عدد از آن تولید می‌شود.

۶- سند باکس sandbox

سند باکس نیز یکی دیگر از پروژه‌های قوی متاورس است و اگر همه‌چیز به‌خوبی پیش برود، می‌تواند با عبور از بازی آکسی اینفینیتی به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال متاورس تبدیل شود. دلیل آن نیز ارزش کاربردی بیشتر این ارز دیجیتال است. فضایی که این بازی خلق می‌کند، کاملاً کاربرپسند است و تمامی عناصر غیرمتمرکزسازی در آن رعایت شده است. سند باکس دارای پلتفرم بازی و بازارچه NFT اختصاصی خودش است. کاربران می‌توانند از طریق این بازارچه علاوه بر خرید عناصر مختلف به خرید LAND و ESTATE هم بپردازند تا تجربه بهتر و همه‌جانبه‌تری از بازی داشته باشند. از ارز دیجیتال متاورس SAND هم برای دسترسی به پلتفرم، حاکمیت، سرمایه‌گذاری و… استفاده می‌شود. با بهبود و توسعه بازی توکن‌های SAND نیز نایاب‌تر خواهند شد که درنهایت سبب افزایش قیمت چشمگیر آن می‌شود.

منبع