رقابت برای توسعه متاورس از هم‌اکنون آغاز شده است. برخلاف سایر تکنولوژی‌ها‌، فضای زیادی در این بستر وجود دارد تا بدون اشباع میزان فعالیت افراد، نوآوری قابل توجهی در آن شکل بگیرد. پس از موفقیت‌های کسب شده در زمینه رمزارز‌، شرکت‌هایی مانند گوگل و متا (فیسبوک‌) در حال بررسی شیوه تلفیق بستر این دنیای مجازی هستند. این درست همان نقطه‌ای است که می‌توانیم نظاره‌گر رقابت مستقیم بین شرکت‌هایی با بودجه‌های کلان و تیم‌های کوچک رمزارز باشیم.

یکی از بزرگ‌ترین موضوع‌ها در رابطه با Metaverse این است که قابل ساخت توسط یک نهاد نیست. این بستر در حقیقت ترکیبی از چندین جنبه متفاوت از زندگی‌، کار و بازی است. تیم‌های کوچک در جایگاه معادل با بزرگ‌ترین شرکت های فعال در حوزه متاورس یا جهان دیجیتال قرار دارند و همه افراد دنیا می‌توانند، در فرایند ساخت این بستر همکاری کنند. در این مقاله قصد داریم تا برترین شرکت های فعال در حوزه متاورس را مورد بررسی قرار دهیم.

شرکت های فعال در متاورس
میدانید که متاورس (Metaverse‌) در حال ورود به عرصه توسعه گسترده و سنگین است. پروژه‌های کوچک رمزارز، سازندگان‌ و بازی‌ها در حال ساختن محتوا و فرا‌پلتفرم‌ها در کنار غول‌های بزرگ تکنولوژی مثل گوگل و فیسبوک که به Meta‌ تغییر نام داد، هستند.

با رشد این روند، غول‌های تکنولوژی به همراه پلتفرم‌های خود در حال ساخت و تکمیل Metaverse کنونی بوده و فرایند توسعه خود را آغاز کرده‌اند. به عنوان مثال، گوگل در حال پیاده‌سازی رویکردی است که روی واقعیت افزوده برای اتصال دنیای دیجیتال و دنیای حقیقی تمرکز دارد.

متا که پیش از این تحت عنوان فیسبوک شناخته می‌شد نیز یکی دیگر از برترین شرکت های فعال در حوزه متاورس است و فعالیتی در خلاف جهت سیاست‌های پیشین خود در پیش گرفته است. این تغییر روند شامل نام این پلتفرم نیز می‌شود. این کمپانی هم‌اکنون نیز سخت‌افزار‌های لازم و پروژه رمزارز لیبرا (Libra‌) که آن هم به Dime تغییر نام داد را در اختیار دارد.

 به عنوان یکی از شرکت های فعال در متاورس،مایکروسافت نیز در حال تمرکز روی دفتر‌های مجازی و محیط‌های کاری در Metaverse است. شرکت‌های گوناگون در آینده فضاهای دائمی را برای کارمندان خود خواهند ساخت تا در چنین محیطی کار کرده و در سطحی عمیق‌تر از تماس‌های ویدیویی با یکدیگر تعامل کنند.

با وجود اینکه بایننس به صورت مستقیم در روند توسعه متاورس فعالیتی نمی‌کند؛ اما زیرساخت رمزارز مورد نیاز را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، بازار توکن بی‌همتا (NFT‌) بایننس موجب ارتباط خریداران و فروشندگان دارایی‌های دیجیتال متاورس می‌شود. علاوه‌بر این، Binance بازارهای نقدینگی مورد نیاز توکن‌های متاورس را در راستای معامله کردن ارائه می‌کند.

یکی دیگر از شرکت های فعالی در متاورس تحت عنوان Epic Games نیز دو استراتژی اصلی در رابطه با متاورس دارد. در وهله اول، به نظر می‌رسد که این رویکرد موجب پیشرفت تجربه کاربری پایه و تکنولوژی مورد نیاز برای حمایت از بازیکنان بیشتری می‌شود. این شرکت قصد دارد به سازندگان در راستای ساخت دارایی‌های پیشرفته سه بعدی برای Metaverse کمک کند.

شرکت Tencent چین یکی از بزرگ‌ترین منتشرکنندگان بازی ویدیویی و ارائه‌دهندگان خدمات پیام‌رسانی در دنیا است. این کمپانی به صورت عمومی اعلام کرد که روی صنعت گیمینگ به عنوان یکی از رویکرد‌های ورود به متاورس با توجه به تکنولوژی موجود تمرکز دارد.

متاورس چگونه ساخته می‌شود؟
پیش از اینکه به بررسی دقیق شیوه کارکرد هر کدام از برترین شرکت های فعال در حوزه متاورس بپردازیم، لازم است منظور خود را از ساختن Metaverse تشریح کنیم. ساختن متاورس شبیه به طرح ساخت اینترنت است. در این راستا لازم است تا هر دو زمینه محتوا و تکنولوژی را برای برقراری ارتباط توسعه دهیم. شما می‌توانید یک بازی Play to Earn یا مبتنی‌بر کسب درآمد تعاملی، یک بازار کالای مجازی یا یک شیوه برای فراهم‌سازی پلتفرم‌هایی با قابلیت همکاری را در این بستر بسازید. میزان زیادی از قابلیت‌ها برای کاوش کردن در این عرصه برای همه افراد وجود دارد.

پراغ شرکت‌‌ها به حوزه متاورس علاقمندند؟
بسیاری از شرکت‌هایی که نام آن‌ها را بردیم، هم‌اکنون نیز مناطق کلیدی در پلتفرم‌های پیشگام متاورس را تحت مالکیت خود دارند. به عنوان مثال، Tencet مالک WeChat است، Meta فیسبوک را دارد و Epic Games نیز ناشر Fortnite است. به نظر می‌رسد که این پلتفرم‌ها به نوعی Metaverse را در کار خود ادغام می‌کنند؛ بنابراین، معقول به نظر می‌رسد که شرکت‌های خودشان راه حل‌های توسعه این بستر را پیش ببرند.

تا به امروز نیز کسب موفقیت‌های بزرگ توسط این پروژه‌های متاورس را از نظر نوآوری و درآمد مشاهده کرده‌ایم. پروژه‌هایی مانند اکسی اینفینیتی (Axie Infinity‌)، دیسنترالند (Decentraland) و Roblox روی نسل جدیدی از توسعه‌دهندگان و شرکت‌های بزرگ جهانی تاثیر گذاشتند. استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های تکنولوژی در حال حاضر در رقابت برای توسعه دادن به روز‌ترین روند‌های تکنولوژی هستند. 

گوگل و محصولات مبتنی بر VR
مدیرعامل گوگل یعنی ساندار پیچای (Sundar Pichai‌) در یکی از مصاحبه‌های بلومبرگ (Bloomberg‌)، دیدگاه خود در مورد متاورس را به‌عنوان یک «شیوه محاسباتی در حال تکامل به شیوه فراگیر و همراه با واقعیت افزوده» توضیح داد.

در حقیقت‌، در حال حاضر Google تجربه زیادی را به واسطه محصول عینک گوگل (Google Glass‌) خود در زمینه واقعیت افزوده کسب کرده است. در نوامبر سال ۲۰۲۱ (اواخر آبان و اوایل آذر ماه ۱۴۰۰‌) گوگل دپارتمان‌های واقعیت مجازی (VR‌) و واقعیت افزوده (AR‌) خود را در تیم جدیدی از آزمایشگاه‌های گوگل که شامل ابزار ویدیو هولوگرافیک Project Starline می‌شد سازمان‌دهی کرد.

تمرکز فعلی گوگل به اتصال ما از طریق آواتار‌های ترکیب‌ شده با دنیاهای فیزیکی و دیجیتالی معطوف است. با وجود اینکه هنوز هیچ طرح خاصی از گوگل برای فعالیت در متاورس مشاهده نکرده‌ایم، به نظر می‌رسد که این کمپانی در حال تبدیل شدن به یکی از شرکت‌های سازنده متاورس کنونی است.

فیسبوک (متا) و عملکرد آن به عنوان یکی از برترین شرکت های فعال در متاورس
فیسبوک توانسته است به آسانی در میان شرکت های فعال در حوزه متاورس و توسعه آن در مقیاس بزرگ جایگاه خود را ایجاد کند. این شرکت حتی نام خود را به متا تغییر داد، این امر نشان‌دهنده میزان جدیت متا در این عرصه است. فیسبوک‌، اینستاگرام و Oculus VR همگی تحت پوشش این برند هستند. واضح است که متا در حال حاضر نیز حق مالکیت بسیاری از عناصر کلیدی متاورس را به دست گرفته است. در مقیاس کوچک‌تر‌، می‌توانیم برخی از دستاوردهای مبتنی‌بر Metaverse این کمپانی را در ادامه ببینیم:

۱- پیام‌رسانی به صورت VR: این امری مهم در کمک کردن به روند اتصال کاربران در طیف گسترده است.

۲- پروژه Cambria: یک هدست VR سازگار با دنیای Oculus Quest VR‌.

۳- بازار Horizon: مکانی که خریداران‌، فروشندگان و سازندگان می‌توانند کالاهای دیجیتال را معاوضه کنند.

مدیرعامل این شرکت یعنی مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg‌) روی اهمیت توکن‌های بی‌همتا (NFT)، رمزارز‌ها و بلاک چین‌ها در متاورس تاکید کرده است. با توجه به فعالیت پروژه لیبرا‌، احتمال این وجود دارد که شاهد تلفیق آینده این بستر با متا باشیم.

مایکروسافت و برنامه‌هایش برای فعالیت در متاورس
اولین دستاورد مبتنی‌بر متاورس شرکت مایکروسافت، Mesh است که به تیم‌های نرم افزاری تعلق داشته و در سال ۲۰۲۲ منتشر می‌شود. این دستاورد به صورت مستقیم از روند دورکاری یا کار در خانه در طول همه‌گیری کرونا و در کنار افزایش محبوبیت Metaverse حاصل شده است. این نرم افزار روی دستگاه‌های استاندارد و هدست‌های VR در دسترس خواهد بود تا تجربه دائمی دفتر مجازی را به ارمغان بیاورد.

خصوصیت کلیدی Mesh برای تجربه این تیم‌ها، ساخت یک آواتار مجازی برای عملکردی به عنوان هویت دیجیتال شماست. سپس قادر خواهید بود تا از این آواتار در راستای کاوش کردن مناطق مجازی و فضاهای گوناگونی از دنیای دیجیتال استفاده کنید و این یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر متاورسی است.

زیرساخت‌های بایننس برای Metaverse
با توجه به اهمیت بایننس در حوزه رمزارز و بلاک چین‌، این شرکت نقشی اساسی در زمینه متاورس بازی می‌کند. Metaverse این امکان را فراهم می‌کند که سیستم‌ها و فرایند‌های نوین امور مالی جدید ایجاد شوند و Binance به ارائه زیرساخت مورد نیاز کمک می‌کند. به عنوان مثال، بازار NFT بایننس که قبل‌تر نیز به آن اشاره کردیم، بستری برای خریداران و فروشندگان فراهم می‌کند که دارایی‌های مجازی مبتنی‌بر توکن بی‌همتا را از چندین بلاک چین معامله کنند. این امر به پیشرفت تعامل اکوسیستم‌های مختلف متاورس کمک می‌کند.

صرافی بایننس طیف گسترده‌ای از جفت توکن‌های جهان دیجیتال را در اختیار ما قرار می‌دهد. ساخت بازار‌های نقدینگی برای Metaverse به روند رشد این صنعت کمک می‌کند.

کمپانی Epic Games و بازی فورتنایت
بدون شک Epic Games یکی از توسعه‌یافته‌ترین پلتفرم‌های مبتنی بر متاورس امروزی را دارد؛ Fortnite‌. چیزی که در ابتدا قرار بود تنها به عنوان یک بازی فعالیت خود را شروع کند به پلتفرم اجتماعی گسترده و دنیای مجازی متشکل از ۳۵۰ میلیون بازیکن تبدیل شده است. رویدادهای مجازی این پلتفرم بسیاری از مشاهیر، برند‌ها و مشارکت‌ها را برای اعطای جوایز و پاداش و کنسرت‌ها در بر می‌گیرد.

هنگامی که بحث شرکت های فعال درمتاورس به میان می‌آید، Epic Games دو هدف اصلی در راستای این بستر دارد. در وهله اول، این کمپانی قصد دارد تا فورتنایت را به سوی پلتفرمی که قادر است تا فراتر از ۶۰ میلیون کاربر روزانه فعلی خود را جذب و پشتیبانی کند، پیش ببرد. Epic همچنین قصد دارد تا محتوای سه‌بعدی، AR و VR قابل دسترسی‌تری را ساخته و اکوسیستم سازنده را گسترش دهد. این امور برای یک متاورس باز و به‌هم پیوسته، از جمله مهمترین عوامل است. این روند به همه افراد این امکان را می‌دهد تا محتوای پیشرفته سه‌بعدی ساخته و در راستای پیشرفت کیفیت تجربه این بستر کمک کنند.

نقش Tencent به‌عنوان یکی از برترین شرکت های فعال در متاورس
Tencent به عنوانی یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان بازی‌های ویدیویی در سطح جهانی فعالیت می‌کند و صاحب شبکه‌های اجتماعی چینی و پلتفرم‌های پیام‌رسانی WeChat و Tencent QQ نیز هست. هر دو این زمینه‌ها از عوامل مهم توسعه متاورس هستند. به عنوان مثال، Tencent QQ در حال حاضر خدماتی مثل گیمینگ‌، تجارت الکترونیک‌، موسیقی‌، فیلم‌ها و قابلیت‌های مبتنی بر چت صوتی را در قالب پرتال وب خود ارائه می‌کند. WeChat برنامه پرداخت موبایلی که قابل اتصال به پلتفرم‌های شبکه اجتماعی خود هست را نیز در اختیار ما قرار می‌دهد.

مدیران اجرایی Tencent در طول یک تماس مبتنی بر درآمدزایی بر اهمیت زیرساخت گیمینگ خود در روند توسعه متاورس تاکید کردند. Tencent در قالب یکی از فعالین متاورس دارای برنامه‌ها و پروژه‌های کاربردی زیادی است. این کمپانی قصد دارد تا به پیشگامی در زمینه بازی‌سازی در بستر Metaverse تبدیل شده و از تجربیات خود در این صنعت استفاده کند.

با این حال، Tencent در مقایسه با سایر شرکت‌ها تاکید کمتری بر اهمیت سخت‌افزار واقعیت مجازی داشته است. در عوض، به دنبال راه حل‌های مبتنی‌بر نرم‌افزار در راستای افزایش میزان مشارکت بازیکنان در متاورس است. این روند به میزان فعالیت و سهام آنها در Epic Games‌، سازندگان فورتنایت، Riot Games و منتشر‌کنندگان League of Legends بستگی دارد. با توجه به این دلایل، این احتمال وجود دارد که Tencent از بازی‌های ویدیویی برای ساختن جایگاه نوین خود در متاورس بهره بگیرد.

منبع

تبدیل آثار هنری به NFT و فروش بین المللی آثار

غول بازار NFT پلتفرم OpenSea، به دنبال رشد 13 میلیاردی