مدیر عامل بایننس (Binance)، Changpeng Zhao (اغلب به عنوان CZ شناخته می شود)، بزرگترین صرافی رمزارزی جهان را اداره می کند. او یک میلیاردر است و با ۱/۹ میلیارد دلار ثروت، رتبه ۵ را در فهرست ثروتمندان رمزارزی فوربز دارد و یکی از اعضای مهم و تأثیرگذار این صنعت است. او همچنین شخصیتی بحث‌برانگیز است که عمدتاً به دلیل رویکرد بایننس به مقررات است. برای سال‌ها، CZ ادعا می‌کرد که بایننس هیچ دفتر مرکزی ندارد، و این امر نشانه‌ای از ماهیت غیرمتمرکز بیت‌کوین بود. با این حال، همانطور که این صنعت رشد کرده است و توجه نظارتی را به خود جلب کرده است، CZ نیز اکنون آهنگ خود را تغییر داده  و فعالانه از صدور مجوز و تنظیم کننده ها استقبال می کند. باید دید آیا این استراتژی موفق خواهد بود یا خیر.

درباره تاریخچه CZ و بایننس مطالب زیادی نوشته شده است، اما داستان یک سازمان عمیقاً یکپارچه، سودآور و از نظر سیستمی مهم در حوزه ارزهای دیجیتال در این روایت ها گمشده است.

من با CZ صحبت کردم تا بدانم سرمایه‌گذاران در سراسر جهان باید چه چیزهایی را در مورد مدل کسب‌وکار بایننس، جریان‌های معاملاتی و فعالیت روی این پلتفرم، تفاوت بازارهای آسیایی با سایر نقاط جهان، نحوه تناسب پلتفرم بلاک چین با صرافی متمرکز بایننس و چگونگی آن بدانند. مدل عملیاتی این شرکت پس از راه اندازی مجدد نظارتی آن متفاوت خواهد بود.

فوربز: یکی از چیزهایی که در مورد بایننس به نظر من واقعاً جالب است این است که چند سال پیش کوین بیس (Coinbase) را مجبور به تغییر استراتژی کردید. کوین بیس واقعاً به فضای سازمانی متمایل شده بود. سپس شما بایننس را راه اندازی کردید و صدها توکن را فهرست کردید و کوین بیس مجبور شد به تمرکز بر بازار خرده فروشی برگردد زیرا نگران از دست دادن آن سهم بود. در مورد آن چه فکر کردید؟

CZ: عمدی نبود. آنچه شما گفتید ممکن است درست باشد یا نباشد. صادقانه بگویم، ما می‌توانیم این دیدگاه را داشته باشیم، و ممکن است اکثر مردم با آن موافق باشند. اما ما واقعاً آنقدر به کوین بیس فکر نکردیم. زمانی که ما برای اولین بار شروع به کار کردیم، صرافی های بسیار کمی وجود داشتند که تمرکز بین المللی داشته باشند. کوین بیس و کراکن (Kraken) بر بازار ایالات متحده متمرکز بودند. Poloniex و Bittrex که در آن زمان بزرگترین صرافی ها بودند، حجم معاملات بیشتری نسبت به کوین بیس داشتند. Okcoin و Huobi عمدتاً روی چین متمرکز بودند. و حتی با وجود اینکه آنها رابط دو زبانه انگلیسی و چینی دارند، نحوه اجرای عملیات آنها بسیار چینی است. تعداد زیادی صرافی در ژاپن وجود دارد و آنها بر بازار ژاپن تمرکز دارند. اینها کشورهای بزرگتر با اقتصادهای بزرگتر هستند، اما ما دیدیم که هیچ کس واقعاً به ۸۰ درصد اقتصاد خارج از آن کشورها خدمات نمی دهد. وب سایت کوین بیس فقط به زبان انگلیسی بود. ما در روز راه اندازی از چهار زبان و در عرض یک ماه از نه زبان پشتیبانی داشتیم. امروز، ما از ۳۱ زبان در رابط های خود پشتیبانی می کنیم. پشتیبانی از مشتری ما نیز به ۱۶ زبان مختلف است. حتی امروزه، سایر صرافی ها عمدتاً پشتیبانی از مشتری را به یک زبان ارائه می کنند. بنابراین فکر می‌کنم فهرست کردن تعداد زیادی توکن یک مزیت بود، اما بین‌المللی‌تر بودن اولین کاری بود که انجام دادیم. خیلی چیزهای دیگر هم هست. به عنوان مثال، در بخش محصول، زمانی که در اکثر وب سایت ها معامله می کردید، برای دیدن نمودار باید به سمت بالا حرکت می کردید و برای سفارش دادن به پایین اسکرول می کردید، روشی بسیار غیر شهودی برای معامله. ما گفتیم که معامله اینگونه نیست. بنابراین ما یک معامله تمام صفحه را طراحی کردیم که به طور گسترده توسط صرافی ها کپی شد. 

فوربز: نظرتان در مورد تعامل بین ساعات معاملات آسیایی و ایالات متحده چیست؟ وقتی در مورد میم کوین ها و کوین های مرتبط به سگ ها صحبت می کنیم، گاهی اوقات مردم چیزهایی را به دلیل سرگرمی می خرند، نه به دلیل تحقیقات اساسی در پشت آنها. از آنجایی که این بازار جهانی ۲۴ ساعته در سال فعال است، در ایالات متحده و جاهای دیگر پیامدهایی وجود دارد. نظر شما در مورد تاثیر این پویایی ها چیست؟

CZ: من فکر می کنم که داشتن یک فرمول غیرممکن است. من فکر می‌کنم هیچ چیز خیلی خاصی برای آسیا وجود ندارد که باعث شود یک معامله‌گر آمریکایی به گونه‌ای متفاوت معامله کند. تا کنون، من هیچ استراتژی خاص آسیایی را ندیده ام که تضمین شده باشد. هم در آسیا و هم در آمریکای شمالی معامله گران ریسک پذیر وجود دارد. هولدر های طولانی مدت هم در هر دو مکان وجود دارد. گاهی اوقات در بازارهای آسیایی پامپ یا دامپ بیشتری وجود دارد، و گاهی اوقات برعکس است، بنابراین هیچ الگوی واضحی وجود ندارد. و چون بازار ۲۴ ساعته است، مردم در نیمه شب هم معامله می کنند.

فوربز: بیایید در مورد مدل کسب و کار بایننس صحبت کنیم. آیا می‌توانید بخش های مختلف محصولاتی را که ارائه می‌دهید (می‌دانم که طیف گسترده‌ای وجود دارد) و جایی که BSC در آن قرار می‌گیرد را مشخص کنید.

CZ: بایننس امروز اکوسیستمی از پروژه ها است. اکثر مردم بایننس را به عنوان یک صرافی می بینند، اما احتمالاً برخی از محصولات دیگر ما را نمی شناسند. ما با فاصله بزرگترین صرافی کریپتو هستیم. از نظر حجم معاملات، هم برای معاملات اسپات و هم برای معاملات آتی، ما سهم بازار را در اختیار داریم. ما همچنین بزرگترین صرافی فیات به کریپتو را داریم که اکثر مردم از آن اطلاعی ندارند. ما از ۵۰ ارز فیات در سراسر جهان پشتیبانی می کنیم و هیچ جایی این پوشش را ندارد. علاوه بر آنها، ما همچنین یکی از بزرگترین بازارهای همتا به همتا هستیم. معمولاً در مکان‌هایی که بانک‌ها نمی‌خواهند با صرافی‌های رمزارزی کار کنند، مردم به صورت همتا به همتا معامله می‌کنند و رمزارزها به پلتفرم ما سپرده می‌شود. بیت کوین های محلی معمولاً به عنوان یک رهبر در آن فضا در نظر گرفته می شوند. ما کمی بزرگتر از آنها هستیم.

ما یکی از پر دانلود ترین کیف پول های رمزارزی موبایل یعنی Trust Wallet را داریم. ما تیم Trust Wallet را سه سال پیش به طور کامل خریداری کردیم. آنها در آن زمان یک محصول بسیار خوب و سهم بازار کمی داشتند، اما اکنون آنها بیشترین دانلود را در بین کیف پول های تلفن های همراه دارند. ما همچنین صاحب یکی از پربازدیدترین وب سایت های رمزارزی یعنی CoinMarketCap هستیم. ما همچنین فکر می کنم دومین بازار بزرگ NFT را نیز در اختیار داریم که تنها سه یا چهار ماه پیش راه اندازی شد. OpenSea هنوز هم بزرگترین است. ما همچنین به BSC، بایننس اسمارت چین، که یکی از فعال ترین بلاک چین های باز در دنیا است، کمک می کنیم. دیروز حدود ۱۴ میلیون تراکنش بر روی آن انجام شد، اتریوم حدود ۱/۲ میلیون تراکنش داشت. و اگر به تعداد آدرس‌های فعال روزانه یا آنچه که ما استفاده از DA می‌نامیم (کاربران فعال روزانه) نگاه کنید، بایننس اسمارت چین حدود ۸۰ درصد سهم بازار در فضای DeFi را در اختیار دارد. سایر بلاک چین ها ممکن است TVL بالاتری داشته باشند، اما اگر به تعداد کاربران نگاه کنید، BSC تعداد کاربران بیشتری دارد.

فوربز: برخی از DEX های محبوب از اتریوم به بایننس اسمارت چین (BSC) نقل مکان کرده اند که با EVM (ماشین مجازی اتریوم) سازگار است. سوال من درباره ۱) تفاوت در الگوهای معاملاتی بین DEX ها که در BSC هستند و صرافی متمرکز بایننس و ۲) فعالیت معاملاتی DEX ها در BSC در مقایسه با فعالیت معاملاتی DEX در شاخص های مبتنی بر اتریوم است.

CZ: من فکر می کنم که تفاوت های اصصلی در عملکرد، ظرفیت و هزینه ها است. اتریوم با ظرفیتی که برای انجام ۱/۲ میلیون تراکنش در روز دارد، اشباع شده است. بنابراین برای انجام تراکنش‌ها در آنجا، باید هزینه بیشتری به افراد دیگر پرداخت کنید. این یک فرآیند مناقصه است تا زمانی که مردم احساس کنند که کارمزد ها خیلی گران شده است. به همین دلیل است که هزینه های گس – هزینه انجام تراکنش ها در اتریوم – بسیار بالا بود. معمولا برای تراکنش های معمولی ۱۰ تا ۳۰ دلار هزینه دارد. برای تراکنش‌های پیچیده‌تر که شامل یک قرارداد هوشمند بزرگ‌تر است، می‌تواند از ۵۰ تا ۱۵۰ دلار برای هر تراکنش هزینه داشته باشد. بنابراین اگر فقط چند هزار دلار معامله می کنید، نمی توانید این نوع کارمزدها را بپردازید. اگر ۲ میلیون دلار معامله کنید، شاید این کارمزدها برایتان چیزی نباشد. انجام یک تراکنش در بایننس اسمارت چین چند سنت هزینه دارد. ما تعداد زیادی از صرافی های کوچک و کاربران را دیده‌ایم که نسبت به قیمت حساس‌تر هستند و به سمت BSC می‌روند. وقتی کاربران به دلیل اینکه می‌خواهند در هزینه‌شان صرفه‌جویی کنند، به BSC روی می آورند، ما ۸۰ تا ۹۰ درصد کاربران را در اختیار می گیریم. اکنون، پروژه‌ها به این فکر می‌کنند که آیا قرار است در کانالی با تنها ۱۰ درصد کاربران باقی بمانند یا به سمت زنجیره‌ای با ۸۰ درصد از کاربران حرکت کنند. سازندگان بایننس اسمارت چین عمداً آن را طوری طراحی کردند که کاملاً با EVM سازگار باشد، بنابراین حرکت پروژه‌ها به سمت آن آسان خواهد بود. من فکر می کنم این یک تصمیم بسیار هوشمندانه بود.

فوربز: جفت توکن‌هایی که در Ethereum DEX در مقابل BSC DEX معامله می‌شوند، یکسان هستند و فقط ارزش‌های کوچک‌تری دارند؟ یا آیا توکن های مختلفی را می بینید که در BSC در مقایسه با اتریوم محبوب تر هستند؟

CZ: من می توانم بگویم که احتمالاً حدود ۷۰٪ – ۸۰٪ همان توکن ها هستند، زیرا اکثر پروژه ها اکنون می توانند زنجیره ای کار کنند. آنها در هر دو مکان توکن صادر می کنند. اما پروژه های خاصی وجود دارند که در یک زنجیره در مقابل زنجیره دیگر بزرگتر هستند. به عنوان مثال، Uniswap روی اتریوم شروع شد، بنابراین حجم معاملات بیشتری دارد. در حالی که در مورد PancakeSwap، بسیاری از توکن‌های BSC حتی در اتریوم نیز در دسترس نیستند. اگر مردم بخواهند آن ها را معامله کنند، باید به بایننس اسمارت چین بیایند. تفاوت هایی وجود دارد، اما به طور کلی موارد محبوب پل شده اند.

فوربز: تفاوت بین BSC و صرافی متمرکز بایننس چیست؟

CZ: فکر می کنم شما در مورد بایننس چین صحبت می کنید. اصطلاحات کمی گیج کننده است. بلاک چین بایننس دو تا سه سال پیش توسعه یافت. این توسعه بر اساس پروتکل Tendermint است، بنابراین به معماری Tendermint بسیار نزدیکتر است. اما آن معماری اولیه واقعاً از بین نرفت. تیم دومی هم آمد و گفت که می‌خواهد بلاک چین دیگری را با BNB به عنوان کوین اصلی آن بلاک چین بسازد. بنابراین BNB بومی هر دو بلاک چین است. من فکر می کنم هیچ کوین دیگری این ویژگی را ندارد.

فوربز: بنابراین BNB بومی بایننس اسمارت چین و بایننس چین است؟

CZ: بله. دو بلاک چین مجزا با دو پشتیبان فناوری متفاوت وجود دارد. BNB کوین بومی هر دو است و کل عرضه در هر دو زنجیره محدود شده است. هیچ کوین دیگری این کار را نمی کند. در واقع تیم هایی هستند که روی بلاک چین های سوم و چهارم با استفاده از BNB به عنوان یک کوین بومی کار می کنند. ما می‌توانیم یک کوین داشته باشیم که کوین اصلی چندین بلاک چین باشد. از نظر فنی می توان این کار را انجام داد. اما از نظر معماری بسیار متفاوت هستند. بایننس اسمارت چین از معماری سازگار با EVM استفاده می کند. من نمی دانم آنها به طور خاص چه کردند، اما میدانم که بسیاری از بخش های سرور را دوباره مهندسی کردند تا آن را بسیار سریعتر کنند.

فوربز: پس Binance DEX روی بایننس چین اجرا می شود؟

CZ: بله.

فوربز: بیایید کمی بیشتر در مورد برخی از توکن هایی که ارائه می شود و روند لیست شدن آنها صحبت کنیم. به خصوص برای توکنی که در بایننس لیست می شود، شما به دنبال چه چیزی هستید؟

CZ: مهمترین معیار تعداد کاربران است. اگر یک کوین تعداد کاربران زیادی داشته باشد، ما آن را لیست می کنیم. این ویژگی بسیار مهم است. به عنوان مثال میم کوین ها را در نظر بگیرید، حتی اگر من شخصاً آن را قبول نداشته باشم، اگر توسط تعداد زیادی از کاربران استفاده شود، آن را لیست می‌کنیم. ما با جامعه همراه می شویم، نظر من مهم نیست. عوامل دیگری مانند تعداد آدرس‌های فعال در بلاک چین، فالوورهای توییتر، تلگرام، اندازه گروه‌ها و تعهدات کدها نیز وجود دارد. اما تعداد کاربران معیار اصلی است.

فوربز: بیایید با صحبت در مورد مقررات کار را تمام کنیم. بعد از ادعای شما مبنی بر عدم وجود دفتر مرکزی، شما واقعاً بیرون آمدید و شروع به پذیرش مقررات کردید. آن مکالمات چگونه پیش می روند؟ آیا می دانید در آینده در کجا اقامت خواهید داشت؟

CZ: بیشتر گفتگوها بسیار سازنده و مثبت هستند. از منظر ما، ما بسیار با هم همکاری کرده‌ایم، ما در برابر پیشنهادات بسیار باز هستیم و تعدادی تغییرات در رویکردمان ایجاد کرده‌ایم. اولین قدم این است که ما از یک ساختار غیرمتمرکز به یک ساختار متمرکز می رویم که رگولاتورها با آن خیلی راحت تر هستند. برای یک تجارت تنظیم شده، شما نمی توانید یک ساختار غیرمتمرکز داشته باشید. وقتی رگولاتورها از شما می پرسند دفتر مرکزی شما کجاست؟ پاسخ قبلی ما این بود که یکی نداریم، و این معمولا جواب نمی دهد. بنابراین، ما یک نهاد حقوقی جهانی برای دفتر مرکزی خود ایجاد کرده ایم، و در حال ایجاد نهادهای محلی، دفاتر محلی و ساختارهای هیئت مدیره هستیم. بیشتر آن در حال حاضر مشخص شده است، و جزئیات آن احتمالاً بعداً مشخص خواهد شد. پس این یکی از جنبه های آن است. جنبه دیگر این است که قبل از اینکه ما موضع واکنشی تری نسبت به تنظیم کننده ها اتخاذ کنیم، آنها از ما سؤال می کردند و ما به آنها پاسخ می دادیم. اکنون ما پاسخ های بسیار فعال تری می گیریم. پیش آنها می‌رویم و می‌گوییم: «آیا می‌توانیم یک جلسه رزرو کنیم؟ ممکن است بیایم داخل؟

فوربز: از وقتی که گذاشتید متشکرم.

این مطلب صرفاً ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی گرم متاورس نمی‌باشد.

منبع: forbes

منبع

تبدیل آثار هنری به NFT و فروش بین المللی آثار

غول بازار NFT پلتفرم OpenSea، به دنبال رشد 13 میلیاردی