در صورتی که از طرفداران مشتاق بازار ارزهای دیجیتال، به‌خصوص آلت ‌کوین‌ها هستید، احتمالاً نام راریبل (Rarible) را شنیده‌اید. راریبل خود را به‌عنوان اولین ارز دیجیتال متعلق به جامعه توکن غیر قابل تعویض (NFT) معرفی می‌کند. به‌علاوه، راریبل از توکن RARI خود که به‌طور مشابه اولین توکن حاکمیتی در جهان در زمینه NFT است، برای قدرت‌بخشیدن به این مدل پلتفرم اداره‌شده توسط جامعه استفاده می‌کند. توکن‌های غیر قابل تعویض یا همان NFT به توکن‌هایی گفته می‌شود که هرکدام موجودیت منحصربه‌فرد خود را دارند و هیچ‌کدام از توکن‌ها را نمی‌توان با توکن دیگری تعویض کرد. توکن‌هایی که به‌عنوان یک اثر هنری ایجاد شده‌اند، نمونه‌ای از این توکن‌ها هستند.

 توکن RARI طی چند ماه گذشته جهش ۱۰ برابری داشته است. هرچند نوسانات شدید قیمت لزوماً نشان‌دهنده پروژه‌های رمزنگاری با پتانسیل زیاد بالا نیست، می‌توان آن را نشانه‌ای برای پتانسیل آن ارز بررسی کرد؛ بنابراین معامله‌گران باید مراقب مواردی مثل فومو (FOMO) یا دست‌کاری مستقیم قیمت باشند. اگر به‌طور دقیق‌تر به پلتفرم راریبل نگاه کنیم، ایده‌های نوآورانه‌ای وجود دارد که به‌طور قابل‌توجهی افراد و سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب می‌کنند. در این مقاله ، به بررسی ارز دیجیتال و پلتفرم راریبل می‌پردازیم.

 

معرفی پلتفرم راریبل
راریبل در اصل یک پلتفرم NFT (توکن غیر قابل تعویض) برای ایمن‌سازی کلکسیون‌های دیجیتالی است که با فناوری بلاکچین طراحی شده است. به‌منظور درک کامل مفهوم آن ابتدا نیاز به درک ماهیت NFT ها داریم که در ادامه به آن نیز خواهیم پرداخت. به زبان ساده، توکن‌های غیر قابل تعویض «یونیک» هستند؛ بنابراین وقتی صحبت از یک دارایی خاص به میان می‌آید، این توکن‌ها می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آل باشند. با این حال، پلتفرم راریبل چشم‌انداز جاه‌طلبانه‌تری دارید و تنها هدف آن تبدیل‌شدن به یک پلتفرم برای ایمن‌سازی هنر و کلکسیون‌های دیجیتال با استفاده از بلاکچین نیست. این امر تا حدودی می‌تواند دلیلی باشد که سرمایه‌گذاران زیادی به توکن RARI که یک توکن مبتنی بر ERC-20 است علاقه‌مند شوند.

سازندگان پلتفرم راریبل
پلتفرم Rarible مستقر در مسکو توسط الکس سالنیکوف و الکسی فالین در اوایل سال ۲۰۲۰ تأسیس شد. اساساً راریبل یک پلتفرم دیجیتال NTF با تمرکز ویژه بر دارایی‌های هنری را نشان می‌دهد. به‌طور خاص Rarible شامل بازاری است که به کاربران امکان داد و ستد کلکسیونی‌های دیجیتال یا NFT های مختلف مشابه OpenSea را می‌دهد. با استفاده از توکن‌های راریبل کاربران می‌توانند محتوای موردنظر خود را تولید کنند؛ برای مثال یک هنرمند می‌تواند آثار خود مانند کتاب، آلبوم موسیقی یا فیلم را به‌عنوان NFT بفروشد.

با استفاده از این قابلیت هنرمندان می‌توانند از کپی‌شدن آثارشان جلوگیری کنند. همچنین می‌توانند بخشی از آثار خود مانند موسیقی یا فیلم را به‌صورت پیش‌نمایش برای مخاطبان خود منتشر کنند تا درصورت تمایل محتوای کامل را با استفاده از توکن‌های NFT خریداری کنند. نکته بسیار مهم دیگر این است که راریبل تأکید زیادی به ایجاد یک پلتفرم کاملاً مستقل دارد و این پلتفرم به‌سرعت در حال حرکت به سمت یک سازمان غیرمتمرکز و خودمختار واقعی (DAO) است. هدف DAO این است که مسئولیت تمامی تصمیم‌گیری‌های این پلتفرم به عهده کاربرانش باشد. همین امر سبب اهمیت بالای توکن RARI شده است.

 

NFT چیست؟

اگر شما نیز جزء آن دسته از افراد فعال در حوزه کریپتو باشید، بی‌شک می‌دانید که NFT و دیفای (DeFi) جزء داغ‌ترین اصطلاحات این روزها هستند. NFT که مخفف «non-fungible tokens» است، به توکن‌هایی گفته می‌شود که هرکدام به‌صورت یکتا و منحصربه‌فرد از یکدیگر هستند و از آنجا که قابل‌تعویض و جایگزینی نیستند، می‌توانند به‌طور مؤثری نشان‌دهنده مالکیت باشند. رایج‌ترین کاربرد توکن‌های NFT را می‌توان در نمایش مالکیت دیجیتال دانست. معروف‌ترین نمونه NFT، بازی بسیار محبوب بلاکچین اتریوم CryptoKitties است که به کاربران خود امکان خرید، فروش و پرورش «گربه‌های دیجیتال» را می‌دهد. با وجود این، یکی از اصول اساسی این بازی این است که تمامی گربه‌ها منحصر‌به‌فرد بوده و مالکیت آن‌ها به‌وضوح توسط فناوری بلاکچین تأیید شده است.

این تنها یکی از کاربردهای NFT در بازی است. با این حال، فراتر از گربه‌های مجازی، این فناوری برای هنر دیجیتال، اقلام بازی با ارزش یا کلکسیون‌های ارزهای دیجیتال نیز کاملاً مناسب است. به زبان ساده، NFT ها که با استفاده از سیستم ERC-721 ساخته شده‌اند، به‌طور مؤثری به کپی‌بودن و تکرارپذیری آنلاین دارایی‌ها پایان می‌دهند. این از نظر تئوری می‌تواند به تعیین مالکیت دارایی‌های فیزیکی و دیجیتالی و همچنین مالکیت معنوی کمک کند. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود صنعت NFT در سال‌های آینده رشد بالایی داشته باشد؛ به همین دلیل وجود یک بازار مؤثر NFT مانند پلتفرم راریبل را می‌توان یک نیاز اساسی برای رشد حوزه ارزهای دیجیتال دانست.

معرفی توکن RARI
در ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۲۰، پلتفرم راریبل یک مقاله منتشر کرد و در آن به معرفی توکن RARI خود پرداخت. به گفته راریبل، RARI یا $RARI «اولویت توکن حاکمیتی در فضای NFT» است.

کل عرضه توکن راریبل نیز حدود ۲۵ میلیون توکن اعلام شده است. تقسیم‌بندی این توکن‌ها به این صورت است که ۱۰ درصد آن برای ایردراپ (Airdrops) یا همان هدیه‌های تبلیغاتی (۲ درصد به کاربران Rarible و ۸ درصد به همه دارندگان NFT)، ۳۰ درصد آن به سرمایه‌گذاران و تیم راریبل اختصاص می‌یابد و ۶۰ درصد آن نیز از طریق استخراج بازار در دسترس خواهد بود. ممکن است این سؤال برایتان پیش آید که استخراج بازار چیست؟ بدون شک با مفهوم استخراج بیت کوین آشنا هستید، اما استخراج بازار که راریبل آن را «کاوی نقدینگی در بازار» می‌نامد، مفهومی کاملاً متفاوت است.

در اصل، Marketplace Liquidity Mining تماماً درمورد تشویق مشارکت فعال در پلتفرم Rarible است. به این ترتیب، کاربران می‌توانند توکن‌های RARI را از طریق خرید یا فروش در پلتفرم بازار راریبل به دست آورند. Raribleهر هفته ۷۵۰۰۰ توکن RARI را بین کاربران خود توزیع می‌کند که قرار است در چهار سال اول این مبادله توزیع شوند. این ۷۵۰۰۰ توکن RARI هر یکشنبه بین کاربران توزیع می‌شود.

علاوه بر این، فروشندگان و خریداران مقدار توزیع‌شده را به‌طور مساوی تقسیم می‌کنند؛ زیرا فروشندگان هفتگی ۵۰ درصد از ۷۵۰۰۰ توکن راری و خریداران هفتگی ۵۰٪ درصد باقی‌مانده از ۷۵۰۰۰ توکن RARI را دریافت می‌کنند؛ بنابراین استخراج نقدینگی بازار را می‌توان به این صورت درک کرد که کاربران RARI را تنها با فروش یا خرید در پلتفرم استخراج می‌کنند. توکن‌های RARI به دارندگان خود حقوق مختلفی می‌دهند. این بخش اساسی در پلتفرم راریبل برای ایجاد یک سازمان مستقل کاملاً غیرمتمرکز (DAO) است. دارندگان RARI می‌توانند در مورد ارتقای سیستم به پلتفرم رأی دهند، پیشنهادهای مربوط به توسعه پلتفرم را ارائه داده و آثار هنری برجسته یا مجموعه‌های هنری مناسب را ایجاد کنند.

جامعه پلتفرم راریبل
با توجه به اینکه راریبل می‌خواهد به یک سازمان مستقل غیرمتمرکز واقعی (DAO) منتقل شود که توسط نشانه حاکمیت RARI خود و با تکیه بر حاکمیت جامعه هدایت می‌شود، می‌تواند ایده خوبی باشد که ابتدا به آنچه حاکمیت اجتماعی واقعاً مستلزم آن است نگاه کنیم. حکمرانی سنتی جامعه به مفهوم گروه، سازمان یا جامعه‌ای مربوط می‌شود که به‌طور مشترک درباره سیاست‌ها و استراتژی‌ها تصمیم می‌گیرند. به‌طور خلاصه این بدان معناست که جامعه خود را رهبری می‌کند، تصمیمات خود را می‌گیرد و حکومت خود را بدون تکیه بر مداخله خارجی یا هر نهاد دیگری مدیریت می‌کند؛ بنابراین در یک محیط رمزنگاری یا بلاکچین، مفاهیم «حاکمیت جامعه کریپتو» نسبتاً ساده است. در اصل، حکمرانی جامعه مستلزم این است که خود پروژه درمورد آینده خود تصمیم خواهد گرفت.

برای پلتفرم راریبل، این بدان معناست که دارندگان Rarible کسانی هستند که به شکل‌گیری آینده پروژه و همچنین پلتفرم کمک می‌کنند. با این حال، به‌سادگی می‌توان عباراتی مانند «حکومت جامعه» را دور زد. درواقع اجرای چنین دیدگاهی سخت‌تر است. با وجود این Rarible زیرساخت‌هایی را برای تبدیل‌شدن به یک سازمان مستقل واقعی غیرمتمرکز با حاکمیت اجتماعی ایجاد می‌کند. اگرچه قبل از اینکه این امر به واقعیت تبدیل شود، کارهای زیادی باقی مانده است، Rarible سخت در حال کار بر روی راه‌حل‌هایی برای پشتیبانی از آن است.

مهم‌تر از همه، توکن RARI یک توکن حکومتی است؛ یعنی دارندگان توکن می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های خط‌مشی یا استراتژی‌های پلتفرم راریبل حق تصمیم‌گیری و نظردادن داشته باشند. علاوه بر این، از آنجا که Rarible برای جذب کاربران وفادار عمدتاً به کاربران فعال خود با RARI پاداش می‌دهد، منطقی به نظر می‌رسد که افراد جامعه ممکن است کسانی باشند که درنهایت تصمیم می‌گیرند و رأی می‌دهند. به‌طور خلاصه، پلتفرم راریبل زیرساخت‌ها را برای تبدیل‌شدن به یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز که توسط افراد آن جامعه مدیریت می‌شود، در نظر گرفته است و برای محقق‌کردن این امر سخت در تلاش است.

مزایای راریبل
به‌تازگی هیاهوی زیادی درباره پلتفرم راریبل بالا گرفته است و علاقه‌مندان زیادی اطراف آن را گرفته‌اند، اما دلیل این اتفاق چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت، دلایل مختلفی در این باره وجود دارد که می‌توان از آن تحت عنوان مزایای این پلتفرم نیز یاد کرد. در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است.

1-تأمین مالی از شرکت سرمایه‌گذاری بلاکچین، CoinFund مستقر در نیویورک. (بنا بر گزارش‌ها، این سرمایه‌گذاری برای کمک به راریبل در توسعه پلتفرم بازار مبتنی بر توکن غیر قابل تعویض (NFT) مبتنی بر بلاکچین است).
2-پلتفرم راریبل دارای پشتیبانی از yNFT، بیمه مبتنی بر NFT از yEarn Finance “yInsure Finance” یا بیمه‌نامه‌ای است که توسط Nexus Mutual ارائه شده است.
3-تیم پشتیبان Rarible در حال معرفی یک شاخص بازار NFT است که به کاربران اجازه می‌دهد باارزش‌ترین مجموعه‌ها را دنبال کرده و به‌طور بالقوه روی آن سرمایه‌گذاری کنند. به گفته الکساندر سالنیکوف، بنیان‌گذار Rarible این راهی برای کاربران یا سرمایه‌گذاران خواهد بود تا در کل بازار NFT مشارکت کنند.
4-راریبل در حال کار روی مجموعه کاملی از عملکردهای جدید است. برخی از این موارد عبارت‌اند از: ویژگی‌های رسانه‌های اجتماعی، پشتیبانی از یک برنامه تلفن همراه، انواع مختلف محتوا و حتی پشتیبانی احتمالی برای مالکیت فراکتال.
5-مکانیسم توزیع RARI نیز افراد را تشویق می‌کند تا NFT های خود را در پلتفرم Rarible لیست کنند.

و درنهایت می‌توان گفت پلتفرم ارز دیجیتال راریبل برای تحقق ایده‌های خود چیزی از سایر رقبایش کم ندارد.

کیف پول‌های ارز دیجیتال راریبل
راریبل دارای یک رابط کاربری بسیار ساده و کاربرپسند است. کاربران این پلتفرم می‌توانند به‌آسانی به هریک از کیف پول‌هایی که از این ارز پشتیبانی می‌کنند متصل شوند. این کیف پول‌ها عبارت‌اند از:

متامسک (Metamask)
ترزور (Trezor)
لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)
کوینومی (Coinomi)
اکسودوس (Exodus)

منبع