میدانید که صنعت بازی یکی از آینده‌دارترین صنایع خواهد بود؛ با این حال نمی‌توان انتظار داشت که بازی‌ها به‌شکل کنونی در آینده نیز طرفدار داشته باشند. با پیدایش بلاک چین و در کنار آن دیگر فناوری‌های وابسته به این فناوری، حتی بازی‌ها نیز به شکوفایی رسیدند. در این میان Sandbox با ترکیب بلاک چین، NFT و متاورس پلتفرمی پویا برای گیمرها و توسعه‌دهندگان بازی‌ها به وجود آورده است. در ادامه این پلتفرم جذاب را به همراه توکن بومی آن به شما معرفی می‌کنیم تا با ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن آشنا شوید. 

 بنیان‌گذاران ارز دیجیتال سند باکس
بنیان‌گذاران این ارز آرتور مادرید (Arthur Madrid) و سباستین بورگه (Sebastien Borget) مؤسسان کمپانی پیکسول (Pixowl) هستند.

آرتور مادرید (Arthur Madrid)
آرتور مادرید مدیر اجرایی و یکی از بنیان‌گذاران این ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۰۰ از دانشگاه دوفین پاریس فارغ‌التحصیل شد و در حال حاضر در سانفرانسیسکو زندگی می‌کند.

سباستین بورگه (Sebastien Borget)
سباستین بورگه مدیرعامل و دیگر بنیان‌گذار بازی و ارز سند باکس است. وی تجربه ۱۳ سال فعالیت در حوزه استارتاپ را دارد که ۹ سال از آن را در زمینه بازی‌های موبایلی و تقریباً ۴ سال از آن را در زمینه بلاک چین فعالیت دارد.

 

تاریخچه ارز دیجیتال سند باکس

ارز دیجیتال سند باکس (The Sandbox) در ۱۹ آگوست ۲۰۲۰ (۲۹/۰۵/۱۳۹۹) در صرافی‌ها عرضه شد؛ با این حال از زمان عرضه تا ماه ژانویه در سال ۲۰۲۱ افزایش یا ریزش چشمگیری نداشت و حرکت خود را در رنج قیمتی تقریباً ثابت پیش ‌برد، اما این ارز دیجیتال پس از بیستم ماه ژانویه، روند رو به رشد خود را آغاز کرد. 

 

ویژگی های ارز دیجیتال سند باکس

1)توکن SAND مبتنی بر استاندارد ERC-20 است که روی شبکه بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود.
2)به‌طورکلی ۳ میلیارد توکن SAND وجود دارد که در حال حاضر بیش از ۸۹۲ میلیون واحد آن در گردش است.
3)توکن SAND تنها توکن پلتفرم Sandbox نیست و علاوه بر این، توکن‌های ASSET، GEM، LAND، CATALYST دیگر توکن‌های این پلتفرم بازی به شمار می‌آیند.
4)ASSET به معنای دارایی، به توکنی اشاره دارد که برای طراحی زمین‌ها (LAND) از آن‌ها استفاده می‌شود و امکان خرید آن‌ها از بازار NFT که در محیط بازار وجود دارد فراهم شده است. بلافاصله پس از آنکه ASSET ها در بازار آپلود شدند به توکن‌ها ERC-1155 تبدیل می‌شوند.
LAND به معنای زمین به محیطی برای طراحی بازی به‌کمک دارایی‌ها و ابزارهای بازی‌ساز توسط توسعه‌دهندگان بازی اشاره دارد. LAND یک توکن ERC-721 است که تعداد کل این توکن‌ها به ۴۶۴ واحد محدود می‌شود. چند LAND در کنار هم یک ESTATE را تشکیل می‌دهند.
GEM به معنای الماس مشخصات دارایی کاربران در محیط بازی را نشان می‌دهند. با توجه به میزان الماس‌های یک دارایی، می‌توان ارزش آن را مشخص کرد. هر الماس ۲۵ ویژگی را به دارایی‌های کاربر اختصاص می‌دهد. ۵ نوع الماس در محیط این متاورس وجود دارد که عبارت‌اند از: Defense GEM، Power GEM، Magic GEM، Luck GEM، Speed GEM. این توکن را می‌توان از محیط بازی خرید یا اینکه آن را با استیک‌کردن توکن‌های SAND به‌عنوان پاداش به دست آورد.
CATALYST توکنی است که می‌تواند توکن‌های الماس را به میزان ۴ برابر باارزش‌تر کند. طراحان و هنرمندان با استفاده از الماس و کاتالیزور، ارزنده‌بودن آیتم‌های طراحی‌شده را نشان می‌دهند. CATALYST یک توکن ERC-20 است که در چهار نوع Common، Rare، Epic و Legendary در محیط متاورس Sandbox وجود دارد.

5)این ارز یک پلتفرم Play to Earn است که به سه روش می‌توان در این متاورس به درآمد رسید:
-ساخت بازی
-طراحی آیتم برای بازی‌های ساخته‌شده
-بازی کردن بازی‌های ساخته‌شده
6)برای فعالیت در محیط این متاورس مانند ساخت بازی نیازی به داشتن سواد برنامه‌نویسی نیست و کاربران می‌توانند از ابزار تعبیه‌شده در این محیط برای خلق آثار خود استفاده کنند.
7)Minecraft و Factorio دو بازی هستند که گفته می‌شود شباهت زیادی با بازی Sandbox دارند.
8)Pixowl شرکت تولیدکننده بازی سند باکس است.
9)این بازی به‌صورت ماهیانه بیش از ۱ میلیون کاربر فعال دارد.
10)VoxEdit ابزاری با هدف ایجاد NFT و آیتم‌های سه‌بعدی برای بازی‌هاست که به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. VoxEdit در سال ۲۰۲۰ معرفی شد.

مزایای ارز دیجیتال سند
امکان کسب سود از استیک‌کردن توکن SAND وجود دارد.
این ارز یک توکن ERC-20 است؛ بنابراین دارندگان آن مشکلی برای پیداکردن کیف پول مناسب برای نگهداری دارایی دیجیتال خود نخواهند داشت.
متاورس این ارز امکان کسب درآمد از بازی را به گیمرها می‌دهد.
علاوه بر گیمرها سازندگان آیتم برای بازی‌ها و خود بازی‌ها نیز می‌توانند در محیط این متاورس کسب درآمد کنند.
از آنجا که Sand، توکن حامیتی نیز است، می‌توان گفت کاربرانی که این توکن را داشته باشند، می‌توانند بر آینده این بازی مؤثر باشند.
برای ساخت بازی در محیط این پلتفرم به دانش برنامه‌نویسی نیاز نیست.
این ارز به‌طور مداوم در حال به‌روزرسانی است.
تیم پروژه مدعی است که تا سال ۲۰۲۳ این متاورس کاملاً غیرمتمرکز خواهد شد.

معایب ارز دیجیتال سند
استیک‌کردن توکن SAND تنها در محیط بازی آن معنا دارد؛ درنتیجه می‌توان گفت کسب سود از آن به دوستداران بازی‌های رایانه‌ای محدود می‌شود.
برخی افراد نداشتن شبکه بلاک چین اختصاصی برای توکن بومی این بازی را یک محدودیت می‌دانند. توکن Sand روی شبکه اتریوم اجرا شده است.

کاربردهای ارز دیجیتال سند باکس
امکان استیک‌کردن توکن SAND در محیط این متاورس و کسب سود از این طریق وجود دارد.
امکان تهیه توکن GEM با استفاده از SAND در محیط بازی وجود دارد.
خرید و فروش توکن SAND در صرافی‌های مختلف ارز دیجیتال و کسب سود از اختلاف قیمتی آن یکی دیگر از کاربردهای این توکن به حساب می‌آید.
گیمرها برای تهیه ابزار موردنیاز خود مثلاً برای شخصی‌سازی کاراکتر و آواتار خود، به توکن SAND نیاز خواهند داشت.
سازندگان آیتم‌ها برای تهیه توکن الماس (برای باارزش نشان‌دادن آیتم ساخته‌شده) و همچنین آپلود آیتم‌ها به توکن SAND نیاز خواهند داشت.
SAND یک توکن حاکمیتی به شمار می‌رود؛ به این ترتیب دارندگان این توکن می‌توانند با شرکت در رأی‌گیری‌ها روی آینده این متاورس مؤثر باشند.

کیف پول هایی که ارز دیجیتال سند را ساپورت می کنند

همان‌ گونه که از نام ارزهای دیجیتال مشخص است، این دارایی‌ها به‌صورت دیجیتال و متفاوت از پول‌های فیات هستند و ما قادر به دیدن آن‌ها نیستیم؛ بنابراین نگهداری این ارزهای دیجیتال نیز راهکاری جدید می‌طلبد. برای نگهداری ارزهای دیجیتال، به یک بستر دیجیتالی نیاز داریم که بتوانیم روی آن، آدرس و اطلاعات ارزهای خود را ذخیره کنیم. ما این بستر را که یکی از مهم‌ترین ابزارهای دنیای ارزهای دیجیتال است، با نام کیف ‌پول می‌شناسیم. در ادامه به معرفی چند کیف‌پول که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند، می‌پردازیم.

لجر (Ledger)
یکی از معتبرترین و امن‌ترین کیف پول‌ها در کریپتوکارنسی که ارز Sandbox را در میان ارزهای خود دارد، کیف پول سخت‌افزاری لجر است. این کیف‌پول در دو مدل، لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) و لجر نانو اس (Ledger Nano S) در بازار عرضه شده است.

ترزور (Trezor)
کیف‌پول سخت‌افزاری دیگری که از ارز دیجیتال Sandbox پشتیبانی می‌کند، کیف‌پول ترزور، یکی از قدیمی‌ترین و امن‌ترین کیف پول‌های این حوزه است. این ولت متعلق به شرکت ساتوشی لبز است و در دو مدل ترزور وان (Trezor one) و ترزور تی (Trezor T) تولید می‌شود. تفاوتی میان این کیف پول‌ها از نظر تعداد ارزهایی که پشتیبانی می‌کنند نیست و تنها تفاوت ظاهری در میان آن‌ها وجود دارد.

تراست‌ ولت ‌ (Trust Wallet)
ممکن نیست شخصی در حوزه ارز فعالیت داشته باشد و اسم کیف پول تراست ‌ولت را نشنیده باشد. بی‌شک یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری حال حاضر کریپتوکارنسی، تراست ‌ولت است که می‌توان آن را به‌صورت رایگان روی گوشی‌های اندروید و IOS نصب کرد. این ولت محبوب بیش از هزاران توکن و ارز را پشتیبانی می‌کند. دارندگان ارز دیجیتال سند باکس می‌توانند برای نگهداری این ارز از تراست ‌ولت نیز استفاده کنند.

اکسودوس (Exodus)
برای نگهداری ارز دیجیتال Sandbox می‌توان از کیف پول نرم‌افزاری اکسودوس استفاده کرد. این کیف پول به‌دلیل امنیت بالا و آپدیت‌هایی که در سال‌های اخیر داشته، توانسته است محبوبیت خود را در میان کاربران حوزه ارز دیجیتال افزایش دهد. اکسودوس در سه نسخه اندروید، IOS و دسکتاپ ارائه شده است. علاوه بر سایت رسمی اکسودوس می‌توان این ولت را از گوگل پلی و یا اپ استور نیز دانلود کرد. گفتنی است برای استفاده از خدمات سایت رسمی اکسودوس و دانلود ولت از آن، حتماً باید با VPN و با آی پی ثابت وارد سایت شد. علاوه بر کیف پول‌هایی که پیش از این معرفی شد، می‌توانید از کیف پول‌های Venly، Bitski، Sandboxwallet، Atomic Wallet myEtherWallet و Jaxx برای ذخیره ارزهای خود، استفاده کنید. فراموش نکنید که توکن SAND یک توکن ERC-20 است؛ درنتیجه کیف پول‌های اتریومی برای نگهداری این توکن مناسب هستند.

 

صرافی های پشتیبانی کننده از سند
بایننس (Binance)
معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین صرافی ارز دیجیتال در دنیا که از هزاران ارز از جمله سند باکس پشتیبانی می‌کند، صرافی بایننس است. به کاربران ایرانی توصیه می‌شود به‌دلیل تحریم ایران، درصورت امکان از دیگر صرافی‌های معتبر جهانی برای معامله استفاده کنند. برای معامله در این صرافی می‌توان این ارز را بر پایه ETH، TRY، BTC، BUSD و USDT مبادله کرد.

کوکوین (KuCoin)
صرافی کوکوین در سپتامبر ۲۰۱۷ برای معاملات ارزهای دیجیتال افتتاح شد. این صرافی از نظر حجم معاملات در ردیف چهارم قرار دارد و بیش از ۴۰۰ ارز را پشتیبانی می‌کند. صرافی کوکوین نیز مانند بایننس به‌دلیل تحریم ایران امکان فعالیت برای ایرانی‌ها را محدود کرده است، البته خوشبختانه برای فعالیت در این صرافی نیاز نیست مرحله احراز هویت را انجام دهید؛ درنتیجه می‌توان با یک ابزار تغییردهنده IP از خدمات این صرافی نیز استفاده کرد. سند باکس را می‌توان بر پایه USDT در صرافی کوکوین مبادله کرد.

یونی سواپ (Uniswap)
یونی سواپ شناخته‌شده‌ترین صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید که بر بستر بلاک ‌چین شبکه اتریوم است. این صرافی نیاز به ثبت‌نام و احراز هویت ندارد، تهدید امنیتی متوجه آن نیست و معامله‌گران در آن اختیار کامل بر دارایی خود دارند. ارز دیجیتال سند باکس را می‌توان بر پایه WETH در این صرافی تهیه کرد.

منبع