امروزه متاورس‌ها بسیار محبوب شده‌اند و افراد و شرکت‌های نام‌آشنا نیز با حضور در آن‌ها علاوه بر اعتباربخشیدن به این دنیاهای مجازی، افراد بیشتری را به این سمت جذب کرده و می‌کنند. یکی از موفق‌ترین پروژه‌های متاورس که پیشرفت زیادی نیز داشته، متاورس Sandbox است که پس از دیسنترالند، تتا نتورک و Axie Infinity در رتبه چهارم متاورس‌ها قرار گرفته است.

به بیان ساده و مختصر، سند باکس یک پلتفرم گیمینگ است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا جهان‌های دلخواه خود را بیافرینند. بازی سند باکس از سال ۲۰۱۲ روی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS برای کاربران تلفن‌های همراه در دسترس بوده است. این بازی همچنین توانسته در سال ۲۰۱۲ در بخش «جواهر پنهان» (Hidden Gem) جزو برترین عناوین اپ استور اپل قرار بگیرد. در سال ۲۰۱۸ شرکت انیموکا برندز (Animoca Brands) بازی سندباکس را به تملک خود آورد. در ادامه، این شرکت، پلتفرم سند باکس را بر پایه اصول گرافیکی مبتنی بر استایل واکسل (Voxel) بازآفرینی کرد تا شکل و شمایلی شبیه به بازی‌های پرآوازه‌ای همچون رابلاکس (Roblox) یا ماین کرفت (Minecraft) پیدا کند. از سویی دیگر، پروتکل‌های بلاک چینی این بازی به کاربران امکان می‌دهند تا جهان‌های مجازی و اقتصادهای دلخواه خود را بسازند و به این ترتیب، سند باکس را به چیزی فراتر از یک بازی معمولی تبدیل کنند.

بازیکنان و کاربران بازی سندباکس می‌توانند با آزادی و فراغ بال کامل، با استفاده از توکن‌های NFT و فناوری بلاک چین، از دنیای دیجیتالی که در بستر این بازی خلق می‌کنند، درآمدزایی کنند. این ویژگی با بهره‌گیری از بلاک چین اتریوم امکان‌پذیر شده است. اتریوم همان‌طور که می‌دانید، یک دفترکل همگانی دستکاری‌ناپذیر است که سوابق همه تراکنش‌ها را به‌طور دقیق، ثبت و ضبط می‌کند. پلتفرم سندباکس در بستر بلاک چین اتریوم، پیاده‌سازی شده تا از امنیت و قدرت آن به‌عنوان دومین بلاک چین بزرگ جهان بهره‌مند شود. بازی سند باکس این فرصت را برای بازیکنان ایجاد کرده تا به طور جمعی و مستقل از سراسر جهان بدون اتکا به هیچ واسطه‌ای در خلق یک بازی مشترک با یکدیگر همکاری کنند. به این ترتیب، کاربران می‌توانند با استفاده از بازی و با بهره‌گیری از قدرت دیفای، برای خود درآمد مناسبی را دست و پا کنند.

معرفی تیم سازنده

بنیان‌گذاران توکن SAND، آرتور مادرید (Arthur Madrid) و سباستین بورگه (Sebastien Borget)، همان مؤسسان کمپانی پیکسول (pixowl) هستند. این دو فرد در سال ۲۰۱۲ بازی سندباکس را طراحی کردند. با وجود استقبال خوبی که از آن بازی شده بود، بازی سندباکس سال ۲۰۱۲ با سندباکسی که امروزه به‌عنوان متاورس می‌شناسیم تفاوت‌های عمده‌ای دارند؛ برای مثال آن بازی دوبعدی و برای موبایل طراحی شده بود؛ درحالی‌که ورژن جدید آن برای سیستم‌های کامپیوتری و به‌صورت سه‌بعدی طراحی شده است. ناگفته نماند که قرار است نسخه‌های موبایل و حتی نسخه مخصوص کنسول‌های بازی نیز برای این Sandbox طراحی شوند.

آرتور مادرید (Arthur Madrid)
آرتور مادرید به عنوان مدیراجرایی پروژه در حال فعالیت است. آرتور سال ۲۰۰۰ از دانشگاه دوفین پاریس فارغ‌التحصیل شد.

سباستین بورگه (Sebastien Borget)
سباستین بورگه نیز به عنوان مدیر عامل و ‌هم‌بنیان‌گذار بازی سندباکس معرفی شده است. سباستین با ۴ سال تجربه‌ی کاری در زمینه‌ی بلاک چین و ۹ سال تجربه در حوزه‌ی بازی‌های موبایلی توانسته است دانش و تجربه‌ی خود را برای توسعه‌ی پروژه‌ی Sandbox به شکل امروزی خود به کار گیرد. هرچند آرتور مادرید و سباستین بورگه به عنوان موسسان اصلی بازی سندباکس شناخته شده‌اند، در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نفر در سراسر جهان به طرق مختلف در حال توسعه‌ی این بازی هستند.

 

زیست‌بوم بازی سندباکس
زیست‌بوم بازی سند باکس، متشکل از سه بخش کلیدی است که در بخش‌های مختلف این بازی بلاک چینی از بخش ساخت و توسعه تا بازرگانی، نقشی مهم دارند.

نخستین بخش مهم زیست‌بوم بازی سندباکس، نرم‌افزار واکس‌ادیت (VoxEdit) است که نسخه ۱.۰ آن در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ منتشر شد. واکس‌ادیت یک نرم‌افزار مدل‌سازی واکسل سه‌بعدی جدید است که به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌های واکسل خود را خلق کنند. سپس می‌توان این دارایی‌ها و دست‌آفریده‌ها را همچون یک انیمیشن، متحرک کرد. حالا این دارایی‌ها می‌تواند هر چیزی باشد؛ از مردم و ابزارهای درون‌برنامه‌ای گرفته تا هیولاها یا سازه‌های معماری. افزون بر این، واکس‌ادیت، تنها نرم‌افزاری است که در حال حاضر از ارسال مستقیم خروجی‌های خود به بازارگاه بازی سند باکس پشتیبانی می‌کند و این به کاربران اجازه می‌دهد که بی‌واسطه بتوانند دست‌آفریده‌های مجازی خود را به فروش برسانند.

بازارگاه بازی سندباکس یا Sandbox Marketplace دومین مولفه کلیدی سازنده زیست‌بوم سند باکس است. به کمک این بازارگاه، کاربران می‌توانند دست‌آفریده‌های خود را که پیش‌تر با نرم‌افزار واکس‌ادیت خلق کرده‌اند، خرید و فروش یا معامله کنند. این بازارگاه که در زبانه Shop بازی سندباکس در دسترس قرار دارد، یک محل دادوستد غیرمتمرکز است که از استانداردهای توکن ERC-721 و ERC-1155 پشتیبانی می‌کند. در این بازار، هزارن دارایی مجازی مختلف در دسترس کاربران قرار دارد. افزون بر این، می‌توان دارایی‌ها را برحسب درجه کمیابی، موضوعات و زمینه‌ها مرتب کرد. کاربران و بازیکنان می‌توانند دارایی‌های مجازی مازاد یا دست‌ساخته خود را برای کسب درآمد در بازارگاه بازی سند باکس به فروش برسانند. همچنین کسانی که می‌خواهند در زمان بازی، دارایی‌هایی را خریداری و به زمین (LAND) خود بیافزایند، می‌توانند از این بازارگاه استفاده کنند.

گیم مود یا حالت بازی (Game mode)، سومین مولفه سازنده زیست‌بوم سندباکس است. آن را می‌توان حتی متاورس سندباکس نیز نامید؛ جایی که بازیکنان می‌توانند دارایی‌های مجازی تحت مالکیت خود را در زمین‌های مجازی خودشان طراحی و مستقر کنند. علاوه بر این، کاربران قادرند در گیم مود یا حالت بازی، زمین‌های دیگر بازیکنان را واکاوی کنند و در متاورس سند باکس با سایر کاربران، تعامل داشته باشند.

 

زمین (LAND)
کاربران در بازی سندباکس می‌توانند قطعاتی از یک زمین یا LAND را خریداری و آن‌ها را با دارایی‌های دیجیتال درون‌برنامه‌ای تزئین کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند از ابزار بازی‌ساز یا گیم میکر (Game Maker) موجود در بازی برای خلق تجربیات و بازی‌های دلخواه خود بهره ببرند و حتی آن‌ها را به زمین‌های تحت مالکیت خود در سند باکس اضافه کنند. افزون بر این، بازیکنانی که مالک زمین یا همان LAND در سندباکس هستند، می‌توانند در مورد به‌روزرسانی‌ها یا تغییرات احتمالی این بازی در آینده، حق اعمال رأی داشته باشند. سه نوع زمین در بازی سندباکس وجود دارد:

زمین یا LAND:
در بازی سند باکس، LAND به قطعه زمینی ۹۶ در ۹۶ متر اطلاق می‌شود که برای خلق تجربه‌ای منحصر به فرد، هر امکاناتی که کاربر بخواهد در آن فراهم است.

امارت یا ESTATE:
امارت‌ها ترکیبی از چندین زمین هستند که مالکیت آن در اختیار یک یا چند بازیکن است.

ناحیه یا DISTRICT:
ناحیه مشتمل بر مجموعه‌ای از امارات است که به چند بازیکن تعلق دارد. به مدد ناحیه‌ها بازیکنان و کاربران می‌توانند از چهارگوشه جهان برای دستیابی به هدف مشترک خود با هم همکاری کنند. یک امارت برای اینکه به یک ناحیه تبدیل شود، زمین‌های آن باید مجاور هم باشند و دست‌کم دو تن از مالکان آن‌ها نیز باید ارز دیجیتال SAND خود را سهام‌گذاری کرده باشند. افزون بر این، موافقت با ایجاد یک ناحیه باید از سوی اکثریت اعضا تأیید شود.

 

پس از خرید زمین، نوبت به پر کردن آن با دارایی‌ها، بازی‌ها و تجربه‌ها می‌رسد. بازی سندباکس به بازیکنان خود این امکان را می‌دهد که از چند طریق بتوانند از زمین‌های خود درآمدزایی کنند:

کاربران می‌توانند از دیگر همتایان خود برای بازدید از زمین‌شان بلیت ورودی در قالب ارز SAND دریافت کنند.
همچنین کاربران می‌توانند از زمین خود به‌عنوان بازارچه‌ای برای فروش دارایی‌های مجازی‌شان بهره برند.
کاربران می‌توانند پس از خریداری یک زمین، تجهیزات به‌دردبخوری را در آن مستقر کنند و سپس زمین را به بهای بیشتری به فروش برسانند.
هر کاربر می‌تواند پس از خریداری یک قطعه زمین، آن را به دیگر کاربران اجاره دهد.
کاربران علاوه بر اجاره زمین، می‌توانند دیگر دارایی‌های درون‌برنامه‌ای دست‌آفریده خود را هم به دیگر بازیکنان اجاره بدهند.
هم‌اکنون تقریباً ۱۲۴ هزار قطعه زمین برای فروش عمومی در دسترس قرار دارد. گفتنی است که ۲۵,۹۲۰ قطعه زمین (حدوداً ۱۵ درصد از کل زمین‌ها) در خزانه بازی ذخیره شده است و برای فروش در دسترس همگان نیست. زمین‌ها و دارایی‌های ذخیره شده در خزانه میان شریکان، خالقان و بازیکنان فعال بازی تقسیم می‌شود. تقریباً ۱۰ درصد از زمین‌ها هم در مالکیت تیم سازنده بازی سندباکس باقی می‌ماند تا بتوانند درآمدهای ناشی از آن‌ها را صرف برگزاری رویدادها و تبلیغات جاری بکنند. گفتنی است که خریداران عمده زمین که قصد خریداری امارت را در بازی سند باکس دارند، درست همانند دنیای واقعی می‌توانند تا سقف ۱۵ درصد تخفیف بگیرند.

مخاطبان این بازی

-توسعه‌دهندگان بازی
توسعه‌دهندگان بازی‌ها، گروهی از کاربران این متاورس هستند که با ساخت بازی و تعیین ورودی برای آن می‌توانند کسب درآمد کنند.

-گیمرها
اما خود گیمرها نیز بخشی مهمی از کاربران این پلتفرم را تشکیل می‌دهند که با بازی خوب خود می‌توانند درآمدی در ضمن بازی و لذت بردن از آن داشته باشند.

-طراحان
اگر علاقه و توانایی طراحی دارید، می‌توانید با استفاده از نرم افزار VoxEdit که کار با آن بسیار ساده است، به راحتی آیتم‌هایی را برای سندباکس طراحی کرده و در بخش مارکت آن به فروش برسانید.

“همچنین برای تشویق کاربران، جوایزی که حتی می‌تواند شامل LAND در متاورس سندباکس باشد نیز در نظر گرفته شده است تا به این ترتیب کیفیت در محیط متاورس حفظ شود.”

منبع