زمان خبر:2 دقیقه قبل

همانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، تصمیمات مالی نیازمند صرف وقت و انرژی و تحقیق کافی است. در ادامه چند نکته که ممکن است بتواند به شما در این امر کمک کند، ذکر خواهد شد:

خرید دارایی در هر پروژه‌ای به منزله سرمایه‌گذاری در آینده آن پروژه است
این نکته شاید بدیهی به نظر رسد، اما بسیار کلیدی است.در صورتی که تصمیم به خرید تکه‌ای زمین یا هر توکن‌ بی‌همتای دیگری در جهان دیجیتال آن پروژه دارید، باید نسبت به موفقیت کلیت آن پروژه در آینده اطمینانی نسبی داشته باشید. شاید بتوان توکن‌های یک پروژه را با ضرر فروخت و به راحتی از آن خارج شد، اما در خصوص اقلام سخت نقدپذیری همچون توکن‌های بی‌همتا، بی‌گذار به آب زدن ممکن است سبب این شود که خریدار اول و آخر آن NFT خود شما باشید. سرمایه‌گذاری در NFTها، سرمایه‌گذاری ریسکی و با پاداش‌هایی وسوسه‌انگیز است.

به جامعه کاربری پروژه توجه کنید
چه کسی می‌خواهد صاحب زمینی در وسط بیابانی بی آب و علف و متروک باشد؟ سرمایه‌گذاری در پروژه‌ای که جامعه کاربری قوی و پویایی ندارد، به همین منزله است. شاید تعداد دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی بهترین معیار برای سنجش نباشد، اما می تواند دیدی نسبی از میزان محبوبیت آن به دست دهد. اگر قصد خرید زمین در پروژه‌ای نوپا دارید، باید وفاداری جامعه کاربری فعلی، میزان اشتیاق آن‌ها، احتمال تبلیغ دهان به دهان و حضور اینفلوئنسرها در میان کامیونیتی را بررسی کنید.

در مورد تیم توسعه‌دهنده تحقیق کنید
ایجاد جهانی دیجیتال و پویا وظیفه خطیر و مشکلی است و نیازمند دانش و تخصص بالا در زمینه طراحی مفهومی و هنری، برنامه‌نویسی و شبکه‌های کامپیوتری و البته اقتصاد و مدیریت است. نکته‌ای که می‌تواند کار شما را در این امر ساده‌تر کند، توجه به سرمایه‌گذاران پروژه است؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، معیارهای سخت‌گیرانه خود را برای تزریق منابع مالی دارند، بنابراین وجود صندوقی خوش‌نام (با پورتفوی موفق و بدون تجربه دامپ کردن و خروج زودهنگام) در لیست سرمایه‌گذاری پروژه‌ها می‌تواند نشانه‌ای مثبت تلقی شود. توجه داشته باشید که اگر صندوق فوق‌الذکر، به عنوان سرمایه گذار ارشد (Lead Investor) و در مراحل اولیه (Pre-Seed و یا Serie A) اقدام به تزریق منابع مالی کرده باشد، وزن تحلیل شما سنگین‌تر خواهد بود.

نقشه‌ای روشن برای غیرمتمرکز شدن وجود داشته و یا اختیار تیم به شکلی مستند محدود شده باشد
اگر بنا باشد که اختیار در دستان کاربران نباشد، چه نیازی به وب ۳ بود؟ شرکت‌های بزرگ بازیسازی تجربه‌های باکیفیت‌تر و دلچسب‌تری را به کاربران ارائه می‌دهند. بنابراین همواره در خصوص این بخش از پروژه تحقیق کنید چرا که زمین‌های شما مشابه دنیای واقعی محدود به قوانین فیزیک نیست، اگر پس از خرید زمین در گران‌ترین نقطه یک پروژه بیدار شوید و ببینید که تیم سازنده خبر از ایجاد شهری جدید و باامکانات بیشتر داده است، چه حسی پیدا می‌کنید؟ احتمالا زمین شما دیگر ارزشی به اندازه قبل نخواهد داشت. بنابراین از شیوه حاکمیت پروژه اطمینان حاصل کنید و از برنامه‌های پروژه برای ارائه زمین‌های بیشتر مطمئن شوید و یا برنامه آزادسازی و فروش آن را چک کنید.

به شرایط رویداد‌های فروش دقت کنید
این بخش موارد زیادی را در بر می‌گیرد، اما به دو زیرعنوان آن را خلاصه می‌کنم: قیمت توکن و شانس خرید با توجه به شکل فروش. گاهی پروژه برای فروش قطعات زمین، شما را ملزم به استفاده از توکن‌های خود پروژه و یا نگهداری/قفل کردن/تامین نقدینگی/استیک کردن آن می‌کند؛ در این موارد اگر اقبال زیادی در خصوص رویداد فروش وجود داشته باشد، قیمت توکن‌ها به خاطر فشار خرید و فروش متعاقب، پامپ و دامپ قیمتی را تجربه خواهد کرد بنابراین اگر حس می‌‌کنید که شانس زیادی برای خرید ندارید، در آن شرکت نکنید. همچنین اگر شکل فروش به ترتیب اولویت زمانی (FCFS) باشد – و رویدادی مورد توجه جمع گسترده‌ای از افراد باشد – بیش از آن که محل رقابت افراد عادی باشد، میدانی برای نبرد ربات‌های خریدار است که پیش از آن که صفحه خرید شما بارگذاری شده باشد، با فرستادن درخواست مستقیم به قرارداد هوشمند پروژه، خرید خود را انجام داده‌اند. همچنین اگر در شبکه اتریوم دست به خرید می‌زنید، این کار معمولا منجر به از دست دادن مقدار قابل توجهی اتر به عنوان کارمزد تراکنش – بی آن که خریدی انجام شود – می‌شود. به عنوان مثال، در رویداد فروش زمین‌های محله مگا سیتی پروژه سندباکس که روز جاری انجام شد، تمامی قطعات زمین در عرض کمتر از چند دقیقه به فروش رفت.

در هنگام خرید از بازارهای ثانویه به اصالت املاک و اقلام توجه ویژه داشته باشید

عموم حجم معاملات در بازارهای ثانویه شکل می‌گیرد؛ بنابراین طبیعی است که بخشی را به آن اختصاص دهیم. از موارد ساده‌ای همچون دقت کردن به ارقام پیشنهاد خرید یا فروش شروع می‌کنیم. افراد زیادی این‌گونه سرمایه خود را از دست داده‌اند. همچنین اگر پروژه بازار ثانویه اختصاصی خود را دارد، می‌توانید از اصالت اقلام موردنظر خود را تا حد زیادی مطمئن باشید؛ اما اگر در بازاری عمومی همچون اوپن‌سی (OpenSea) به فروش می‌رسد، حتما به تیک آبی اصالت کلکسیون دقت کنید یا آدرس قرارداد هوشمند پروژه را به طور دستی در نوار جستجوی پلتفرم اوپن‌سی وارد کنید تا اسیر کالکشن‌های فیک و تقلبی نشوید.

خصوصیات زمین را مدنظر قرار دهید
هر چند زمین شما تنها از چند بایت تشکیل شده است، اما همانند یک زمین واقعی، اندازه، موقعیت مکانی و حتی همسایه‌های شما(!) در ارزش آن موثر هستند. همچنین برخی از پروژه‌ها با طبقه‌بندی زمین‌های خود، برای زمین‌های خاص‌تر خود امکانات ویژه‌ای در نظر می‌گیرند. این امکانات بسته به پروژه می‌تواند متفاوت باشد؛ از توکن‌های بی‌همتای اختصاصی گرفته تا امکان تله‌پورت، شفا یافتن سریع‌تر قهرمان و غیره. همچنین اندازه زمین، نزدیک بودن به محله‌های خاص و یا همسایگی با زمین‌هایی متعلق به افراد/نهادهای تاثیرگذار می‌تواند در ارزش نهایی شما بسیار موثر باشد. 

منبع