قطعا یکی از موضوعات جذاب دنیای کریپتو، توکن‌های غیرمثلی هستند. با راه افتادن هر جریانی در حوزه مالی، شاید سوال مشترکی که برای بسیاری از افراد به‌وجود بیاید این است که چگونه می‌توان به این حوزه وارد شد و از آن کسب درآمد کرد. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد، بررسی هر پروژه قبل از سرمایه‌گذاری روی آن است. در این مقاله قصد داریم به معرفی نکات لازم برای سرمایه گذاری در یک پروژه NFT بپردازیم.

نکاتی که بایدبرای سرمایه گذاری در یک پروژه NFT‌ به آنها توجه کرد

توکن‌های یکتا ممکن است در حوزه‌های مختلفی مانند موسیقی، تابلوی نقاشی، بازی یا موارد دیگر به‌کاربرده شوند، اما هدف همه آن‌ها یک چیز است؛ اثبات حق مالکیت دیجیتال.

با خرید NFT شما یک فایل دیجیتالی در قالب توکن در اختیار دارید. آن توکن نشان‌دهنده مالکیت شماست و هیچ‌فرد دیگری مانند آن را ندارد. ارزش یک توکن غیرقابل تعویض به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. ممکن است یک توکن اثری از یک هنرمند سرشناس مانند پابلو پیکاسو باشد، ممکن است بلیط کنسرت یک خواننده معروف باشد یا حتی ممکن است یک تصویر از یک میمون کسل (Bored Ape Yacht Club) که ارزش ‌ذاتی ندارد؛ بنابراین ارزش یک NFT به آرتیست، میزان تقاضا و در بعضی مواقع به شبکه‌ای که روی آن ساخته شده‌، وابسته است.

امکان دارد این سوال برایتان پیش بیاید که چه نیازی است در یک پروژه NFT سرمایه‌گذاری کنیم و آن را در سبد دارایی‌های خود داشته باشیم. جدا از انگیزه‌های مالی و کسب سود از طریق خرید و فروش توکن‌های بی‌همتا، موضوع پذیرش آن‌ها یک اصل اساسی و مهم است. چند دهه قبل بسیاری از افراد تصور نمی‌کرند، روزی برسد که اینترنت جزء جدایی‌ناپذیر زندگی بشریت شود. شاید این سناریو برای NFT‌ نیز تکرار شود و این دارایی که در حال حاضر بیشتر به شکل سرگرمی است، روزی به اصلی‌ترین مهره در مباحث اقتصادی – هنری تبدیل شود؛ پس بهتر است آشنایی نسبی با این حوزه داشته باشیم و قبل از ورود، به نکات لازم برای سرمایه گذاری در یک پروژه NFT مسلط باشیم.

هنگام انتخاب یک پروژه، جزئیات زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم. به‌طور کلی سرمایه‌گذاری در NFT باتوجه به نوسانات زیاد ارزهای دیجیتال، همواره با ریسک روبه‌رو است. از دیگر مواردی که در کل اکوسیستم توکن‌های یکتا وجود دارد، کامیونیتی محدود و نقدینگی کم در بازار‌های NFT است. همیشه این احتمال وجود دارد که نتوانید فردی را برای خرید NFTهای خود پیدا کنید. طبق داده‌های Chainalysis، در سال گذشته میلادی ۷۸ درصد از فروش‌ها با ضرر همراه بوده است و در برخی موارد، افراد توانسته‌اند تنها ۵۰ درصد از سرمایه اولیه خود را پس بگیرند.

حال که چرایی توجه به یک‌سری از نکات قبل از سرمایه گذاری در یک پروژه NFT را بیان کردیم، به معرفی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

پروژه‌های جدید NFT را بررسی کنید
یافتن پروژه‌های موفق کار چندان دشواری نیست؛ زیرا اسم‌ورسم خوبی از خود به‌جای گذاشته‌اند و در حال حاضر درباره آن‌ها صحبت‌های زیادی به گوش می‌رسد. از طرف دیگر شهرت و نام‌آشنا بودن آن‌ها باعث شده است قیمت پروژه‌ها و آثارشان بسیار بالا و در برخی موارد غیرقابل باور باشد. یافتن پروژه‌های جدید و بررسی آن، باعث می‌شود که قبل از ترند اوج‌گیری قیمتی، بتوانید روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

کلکسیون‌ها و مجموعه NFTها نسبت به آثار تکی، پتانسیل بیشتری برای رشد و افزایش دارند. دنبال کردن اخبار شاید یکی از راه‌های اطلاع از پروژه‌های جدید باشد؛ اما سایت‌هایی مانند Rarity.tools و UpcomingNFT پروژه‌هایی را که به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد، معرفی می‌کنند. این دست از سایت‌ها، کار را برای جست‌وجو و یافتن پروژه‌های جدید راحت می‌کنند.

بررسی جامعه یا کامیونیتی پروژها در شبکه‌های اجتماعی
راه دیگری که به شما برای پیدا کردن NFTهای جدید کمک می‌کند، عضویت در انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی مرتبط است. پشت هر پروژه موفق، یک کامیونیتی فعال و مطمئن وجود دارد. به‌زبان ساده‌تر، اگر پروژه‌ای طرفدان زیادی داشته باشد، شانس رشد و همچنین فروش مجدد NFT بیشتر است.

شبکه اجتماعی توییتر و دیسکورد نقش به‌سزایی در فضای کریپتو ایفا می‌کنند. بسیاری از پروژه‌ها برای ارتباط با کاربران خود و اطلاع‌رسانی موارد مختلف،‌ در آن‌ها فعالیت می‌کنند و جوامع خود را شکل می‌دهند.

تعداد دنبال‌کنندگان و جامعه یک پروژه را با توجه به اخبار و صحبت‌های خود پروژه ارزیابی کنید. به‌احتمال زیاد، پروژه‌ای که به تازگی راه‌اندازی شده است، اعضای زیادی ندارد. در این صورت میزان مشارکت دنبال‌کنندگان و اعضای تیم را بررسی کنید. توجه به این نکته که آیا اعضای تیم به‌صورت مستقیم با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند یا خیر، بسیار حائز اهمیت است.

اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که در پلتفر‌م‌های خرید و فروش NFT مانند اوپن سی (OpenSea) فروشندگان رسمی، تاییدیه و یک تیک آبی در کنار حساب کاربری خود دارند. البته نمی‌شود تنها به یک تیک آبی بسنده کرد. بسیاری از فروشندگان قانونی هنوز چنین تاییدیه‌ای از طرف پلتفرم دریافت نکرده‌اند.

اطلاعات بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران پروژه را بررسی کنید
یکی دیگر از مهم‌ترین نکات سرمایه گذاری در NFT، توجه به تیم و اطلاعات پروژه است. با توجه به ماهیت ارزهای دیجیتال و توکن‌های یکتا، تمام پروژه‌ها باید یک وبسایت قانونی داشته باشند. از پروژه‌های فعال در فضای نسل سوم وب نیز غیر از این انتظار نمی‌رود. یک پروژه خوب باید اطلاعات مهم مانند وایت پیپر، بنیان‌گذار، مشارکت‌ها و از این قبیل موارد را در سایت خود به‌درستی و بدون اشتباه منتشر کرده باشد.

هرچه اطلاعات بیشتری درباره یک پروژه وجود داشته باشد، میزان اعتماد به آن پروژه بیشتر می‌شود. اطلاعات درباره بنیان‌گذاران می‌تواند شامل صفحات اجتماعی آن‌ها یا توضیحاتی در قسمت «درباره ما» باشد. عملکرد و سابقه افراد در موفقیت یک پروژه تاثیرگذار است. اگر یک تیم به‌دنبال ورود به حوزه موسیقی یا بازی باشد، داشتن سابقه در این حوزه امتیاز محسوب می‌شود.

با توجه به میزان کلاهبرداری در دنیای ارزهای دیجیتال و بروز پدیده‌‌هایی مانند راگ پول، بهتر است در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کرد که اطلاعات لازم و کافی را در اختیار کاربران قرار داده باشد.

شناخت افراد و فعالان اصلی که در این صنعت فعالیت و سرمایه‌گذاری می‌کنند، امر مهمی است. اخیرا مایک نووگراتز (Mike Novogratz‌) مدیرعامل هلدینگ‌های Galaxy Digital‌، راه‌اندازی پروژه‌های NFT برای امور خیریه را اعلام کرد.

کمپانی نایک (Nike‌) شرکت آمریکایی تولیدکننده لباس و لوازم ورزشی، درباره راه‌اندازی یک استودیو در زمینه دارایی‌های NFT قابل ذخیره خبر داد.

امروزه شاهد ورود سرمایه‌داران و کارآفرینان پیشگام به عرصه بازار NFT هستیم. ‌آن‌ها را به‌نوعی می‌توان سرمایه‌گذاران خطرپذیر دانست و ورودشان به حوزه توکن‌های یکتا را مورد توجه قرار داد.

به منحصربه‌فرد بودن NFT توجه داشته باشید
توکن‌های غیرمثلی مانند مکاورس یا کریپتوپانک، اغلب به‌صورت مجموعه‌ای عرضه می‌شوند. این مجموعه‌ها معمولا آواتار هستند و ویژگی‌های متفاوت زیادی ندارند. گاهی اوقات متمایز و دارا بودن یک ویژگی خاص، قیمت NFT را افزایش می‌دهد.

اگر به‌دنبال این هستید که توکن غیرمثلی شما در طول زمان ارزشمندتر شود، به‌سراغ نمونه‌هایی بروید که بسیار منحصربه‌فرد هستند یا لااقل وجه تمایز قابل توجهی دارند.

پلتفرم معاملاتی مناسبی انتخاب کنید
بدون شک یکی از مهم‌ترین نکات برای سرمایه گذاری در NFT، انتخاب یک پلتفرم مناسب است. موارد متفاوتی مانند شبکه‌ها و کیف پول ارز دیجیتالی که توسط پلتفرم پشتیبانی می‌شود، دسته‌بندی‌های موجود، کمیسیون یا کارمزد انجام تراکنش، حجم معاملات، تعداد کاربران و از این قبیل موارد باید در انتخاب پلتفرم در نظر گرفته شود.

بایننس، اوپن سی و سوپر رر (SuperRare) سه بازار یا Market Place برای خرید فروش توکن‌های بی‌همتا هستند. هر کدام از آن‌ها به ترتیب یک، ۲.۵ و ۱۵ درصد از تراکنش‌ها کمیسیون دریافت می‌کنند. از طرف دیگر OpenSea دسته‌بندی‌های بیشتر و متعددی مانند هنری، سرگرمی، ورزشی، کلکسیونی، کاربردی و غیره دارد.

تاریخچه معاملاتی مجموعه مورد نظر را بررسی کنید
برای اینکه ببینید آیا پروژه مورد نظر شما گزینه خوبی هست یا خیر و آیا کاربران دیگر از آن مجموعه NFT استقبال خوبی نشان داده‌اند یا طرفدار زیادی ندارد، تاریخچه معاملاتی آن را بررسی کنید. قیمت حال حاضر آن را با قیمت‌های قبل و حتی قیمت اولیه مقایسه کنید. این کار دید خوبی به شما می‌دهد و می‌توانید انتظار و توقع خود را نسبت به عملکرد قیمتی آن تعدیل کنید.

پلتفرم‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید پروژه‌های مختلف را بررسی و اطلاعات مورد نظرتان را به‌دست آورید. سایت Nonefungible یکی از همین سایت‌ها است که دیتاهایی نظیر تعداد فروش‌های انجام شده از یک NFT، تعداد کیف پول‌های یکتایی که اقدام به خرید یا فروش توکن کرده‌اند، تعداد کل فروش فرد به فرد و غیره را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

کاربرد NFT را در نظر بگیرید
توکن‌های غیرمثلی مختلفی با کاربردهای گوناگونی در بازار وجود دارند که برای اهداف خاصی استفاده می‌شوند. گروهی از آن‌ها صرفا جنبه کلکسیونی دارند، دسته دیگر برای استفاده در بازی‌های بلاک چینی و متاورس به کار گرفته می‌شوند و غیره. از نکات مهم قبل از سرمایه گذاری روی NFT مورد نظر، توجه به کارکرد آن است. آیا می‌خواهید یک توکن کاربردی داشته باشید یا فقط علاقه شخصیتان را دنبال می‌کنید؟ نوع دسته‌بندی توکن غیرقابل معاوضه با قیمت آن قطعا در ارتباط است.

منبع