میدانید که متاورس یک فضای آنلاین و سه‌بعدی است که در آن کاربران می‌توانند در یک محیط سه‌بعدی کار کنند، بازی کنند و به تعاملات اجتماعی بپردازند. متاورس هنوز در حال توسعه است، اما فناوری بلاک چین هم‌اکنون نیز نقش مهمی در آن ایفا می‌کند. شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) میزبان بسیاری از پروژه‌های متاورس است که در حال آزمایش و توسعه بازی‌های بلاک چینی Play-to-Earn هستند. در این مقاله به طور اجمالی به تعریف مفهوم متاورس و بازی‌‌های بلاک چینی می‌پردازیم و سپس به معرفی 4 بازی‌  بلاکچینی روی شبکه BSC می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

متاورس چیست؟

متاورس مفهومی از یک فضای آنلاین و۳ بعدی است که مردم در آن می‌توانند، دنیای واقعی و زندگی دیجیتال خود را به یکدیگر متصل کنند. کاربران در متاورس می‌توانند به برقراری تعاملات اجتماعی بپردازند، کار کنند، استراحت کنند و پلتفرم‌های مختلف و حوزه‌های مشابه با اینترنت را بررسی کنند. متاورس در صدد ارائه محیطی دربرگیرنده‌تر با محصولات خلاقانه بیشتر است.

 

در حقیقت یکی از عوامل مهم و کلیدی متاورس، ترکیب واقعیت افزوده (Augmented reality) با یک آواتار یا کاراکتر است. برای مثال، می‌توانید با استفاده از یک هدست واقعیت مجازی (Virtual Reality) به جلسه کاری خود ملحق شوید و سپس کنسرت خواننده مورد علاقه خود را ببینید و در پایان، با دوستان خود به انجام بازی‌های مختلف بپردازید.

زمانی که صحبت از آینده اینترنت، رمزارزها و فناوری می‌شود، می‌توان گفت که متاورس یکی از موضوعات داغ و جنجالی خبرهای اخیر محسوب می‌شود. غول‌های فناوری‌ نظیر فیسبوک و مایکروسافت نیز هم‌اکنون درباره برنامه‌های متاورس خود صحبت می‌کنند و سرمایه‌گذاران رمزارزها به دنبال پروژه بزرگ بعدی هستند. هرچند، این نکته قابل ذکر است که هم‌اکنون نیز می‌توانید از طریق استفاده از قراردادهای هوشمند شبکه‌های بایننس اسمارت چین یا اتریوم به تجربه در فضای متاورس بپردازید؛ اما رمزارزها دقیقا در کجای این موضوع قرار دارند؟ بلاک چین ۶ ویژگی دارد که آن را مناسب استفاده در متاورس می‌کند. این ۶ ویژگی عبارتند از:

 

۱- گواه اثبات مالکیت دیجیتال: با استفاده از بلاک چین به راحتی می‌توانید مالکیت یک دارایی یا کالای دیجیتال که در کیف پول ارز دیجیتال شما قرار دارد را ثابت کنید.

 

۲- قابلیت جمع‌آوری و کلکسیون دیجیتال: با استفاده از بلاک چین می‌توانیم چیزهای کلکسیونی دیجیتال نظیر آیتم‌های دیجیتالی، آثار هنری و حتی اشیای فیزیکی بسازیم. به این موارد، توکن‌های بی‌همتا (NFT) گفته می‌شود.

 

۳- انتقال ارزش: با استفاده از رمزارزها می‌توانید به صورت ایمن، به هرکسی در سراسر جهان پول انتقال دهید.

 

۴- نظارت: بلاک چین به کاربران امکان می‌دهد تا به روشی عادلانه و برابر و از طریق اجماع‌های مختلف و مکانیزم‌های رای‌دهی، تصمیم‌های متفاوت اتخاذ کنند.

 

۵- در دسترس بودن: هرکسی می‌تواند کمتر از یک دقیقه، با ایجاد کیف پول رمزارز، هویت دیجیتال و آنلاین بسازد.

 

۶- تعامل‌پذیری: فناوری بلاک چین می‌تواند پلتفرم‌هایی ایجاد کند که قابل شخصی‌سازی هستند، اما در عین حال مطابق با یکدیگر نیز فعالیت می‌کنند.

 

تمام موارد فوق مناسب ایجاد یک متاورس دیجیتال است. اگرچه گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد، اما بلاک چین راهکاری شفاف و مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌دهد؛ اما این نکته را فراموش نکنید که متاورس هنوز به شکل نهایی و تکمیل‌شده خود وجود ندارد و توسعه کامل آن، سال‌ها طول خواهد کشید.

 

متاورس و بازی‌های بلاک چینی

گیمینگ و متاورس یک ترکیب رایج است و تاکید آن‌ها بر محیط‌های سه‌بعدی و دربرگیرنده است. در این مقاله مشاهده می‌کنید که اکثر پروژه‌های متاورس که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم، پروژه‌های مرتبط با گیمینگ هستند که معمولا دارای المان‌های Play-to-Earn و گیم‌فای (GameFi) هستند.

در حال حاضر پروژه‌ها و عرصه بازی‌های رایانه‌ای، نزدیک‌ترین تجربه به متاورس را ارائه می‌دهند و گفتنی است که متاورس نیز هم‌چنان در حال گسترش مرزهای (3D Sandboxes) سندباکس‌های سه‌بعدی است. سندباکس‌های ۳ بعدی یک دنیای آزاد مجازی هستند که در آن‌ها می‌توانید اشیا و کارکترهای مختلف بسازید و به انجام آزمایش در محیط پیرامون خود بپردازید؛ برای مثال اکنون بسیاری از بازی‌ها، تجربه‌های کنسرت و سایر رویدادهای اجتماعی را ارائه می‌دهند. اقتصادهای دیجیتال نیز برای آیتم‌ها، اسکین‌ها و سایر کالاهای قابل معامله درون بازی بسیار رواج یافته است. با وجود فناوری بلاک چین که تمام این موارد را امکان‌پذیر می‌سازد، جای تعجبی نیست که گیمینگ و متاورس به شدت به یکدیگر متصل شده‌اند.

 

معرفی بازی‌ های بلاکچینی روی شبکه BSC

زنجیره هوشمند بایننس یا Binance Smart Chain نام شبکه بلاک چینی است که توسط تیم صرافی بایننس به وجود آمده است. شبکه BSC مشابه شبکه اتریوم، بستری برای راه‌اندازی قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز است. این شبکه به دلیل مقیاس پذیری و پایین بودن کارمزدها، توانسته نظر بسیاری از توسعه‌دهندگان را به خود جلب کند. در حال حاضر بسیاری از بازی‌های بلاک چینی از بستر این شبکه برای ساخت و توسعه پلتفرم‌های خود استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی معروف‌ترین بازی‌های بلاک چینی ساخته شده روی شبکه BSC می‌پردازیم.

 

بازیCyber Dragon

اژدهای سایبری (Cyber Dragon) یک بازی آنلاین و در سبک نقش‌آفرینی (RPG) است که توسط BinaryX توسعه یافته است. گیمرها در این بازی، قهرمانان NFT را استخدام می‌کنند و به دنبال آیتم‌های نایاب و غارت کردن می‌پردازند. هدف نهایی این بازی، شکست اژدهای سایبری است؛ اژدهای سایبری، غول‌ مرحله آخر این بازی است که بسیار قدرتمند است و دارای انبوهی از گنجینه‌های مختلف است. این بازی با سیستم دو توکن بومی کار می‌کند، توکن BNX به عنوان توکن نظارتی و توکن Gold به عنوان ارز داخل بازی عمل می‌کنند.

 

بازیTopGoal

گل برتر (TopGoal) یک بازی کارتی است که به طور رسمی حق استفاده از اسامی بازیکنان و باشگاه‌های فوتبال و سایر تیم‌های ورزشی را به صورت NFT کسب کرده و ارائه می‌دهد. دارندگان این کارت‌ها می‌توانند بازی فانتزی به سبک فوتبال در مقابل سایر گیمرها انجام دهند. این کارت‌های بازی به صورت دوره‌ای و از طریق ایردراپ‌ها و فروش‌ها، در بسته‌های مشخص عرضه می‌شود. گل برتر هم‌چنین به شما امکان می‌دهد تا لحظات خاص ورزشی از ورزشکارانی نظیر مایکل اوون، ریوالدو و خوزه ماریا گوتیرز را خریداری کنید.

پرداخت‌هایی که گیمرها انجام می‌دهند به گنجینه اژدهای سایبری ارسال شده و باعث می‌شود که این گنجینه به مرور بزرگ‌تر شود. پس از آن‌که اژدها شکست خورد، گنجینه او به عنوان پاداش اهدا می‌شود. در این بازی، سیاهچاله‌ها و کارهای مختلفی نظیر استخراج و بریدن درختان وجود دارد. کلاس‌ها و ویژگی‌های مختلف به همراه مهارت‌های مبارزه و زندگی قهرمانان نیز المان‌های استراتژی به این بازی اضافه می‌کند.

 

بازی Alien Worlds

دنیاهای بیگانه‌ها (Alien Worlds) یک بازی NFT محور بلاک چینی است که در بایننس اسمارت چین، اتریوم و WAX در دسترس است. گیمرها در این بازی در یک کهکشان علمی تخیلی زمین در اختیار دارند، مبارزه می‌کنند و توکن‌های NFT جمع‌آوری می‌کنند و برای کسب رمزارز تریلیوم (TLM) به رقابت می‌پردازند. این پلتفرم ۴ ویژگی اصلی دارد:

 

۱- سیاره‌های DAO: کاربران می‌توانند در انتخابات درون زنجیره‌ای و مکانیزم‌های نظارتی در خصوص نحوه مدیریت سیاره‌ای که بخشی از آن هستند مشارکت کنند. این موضوع می‌تواند شامل تصمیماتی در خصوص نحوه خرج کردن سرمایه‌های موجود در خزانه سیاره باشد.

 

۲ جمع‌آوری توکن‌های NFT: بازیکنان در بازی دنیاهای بیگانه‌ها می‌توانند از توکن‌های NFT به منظور استخراج توکن TLM، انجام دادن ماموریت‌ها و کوئست‌ها و مبارزه با سایر گیمرها استفاده کنند. دسته‌ای از NFT‌ها را می‌توان ایجاد کرد که مناسب و مطابق با استراتژی گیمرها باشد.

 

۳- استیکینگ: دارندگان توکن تریلیوم (Trilium) می‌توانند توکن‌های خود را در سیاره‌ها سپرده‌گذاری (Staking) کنند تا به افزایش استخر جایزه خود رای دهند و در انتخابات تاثیرگذار باشند.

 

۴- پل یا بریج بین زنجیره‌ای: کاربران می‌توانند توکن‌های TLM خود را بین بایننس اسمارت چین، WAX و اتریوم انتقال دهند.

 

بازی SecondLive

زندگی دوم (SecondLive) یک بازی سندباکس (بازی‌هایی با جهان باز) و سه بعدی است، که میزبان دنیای مجازی برای کاربران است تا بتوانند به برقراری تعاملات اجتماعی بپردازند، خرید کنند، کار کنند و فعالیت‌های دیگر داشته باشند. تمام کاربران می‌توانند آواتار مجازی ایجاد کنند و به کاوش فضاهای مختلف ارائه‌شده بپردازند و حتی محتوای مختص به خود را ایجاد کنند.

 

کاربران هم‌چنین می‌توانند از محتوایی که خودشان ایجاد کرده‌اند کسب درآمد کنند. زندگی دوم شامل ۴ حالت مختلف برای گیمرها است:

 

۱- ویرایشگر آواتار: کاربران می‌توانند با ویرایشگر مخصوص، کاراکترهای شخصی خود را طراحی کنند و از آن به عنوان هویت خود در محیط متاورس استفاده کنند.

 

۲- فضاهای مجازی مختلف: کاربران می‌توانند با استفاده از آواتار خود به بررسی و کاوش بازی‌ها، کنسرت‌ها، گفتگوها، مجتمع‌های خرید و سایر موارد بپردازند.

 

۳- ویرایشگر سناریو: تولیدکنندگان محتوا می‌توانند با استفاده از ویرایشگر سناریو و بدون نیاز به مهارت‌های کدنویسی، مناطق و فضاهای خود را توسعه دهند.

 

۴- بازار زندگی دوم: تمام کاربرانی که دارایی دیجیتال و رمزارز شخص ثالث در اختیار دارند می‌توانند از طریق بازار زندگی دوم به معامله دارایی‌های خود بپردازند.

 

زندگی دوم میزبان رویدادهای بایننس اسمارت چین نظیر فستیوال هاروست (Harvest) دیفای در سالن نمایشگاه دیفای اکوسیستم BSC بوده است. این رویداد شامل استخر استخراج ۱۰,۰۰۰ دلاری و پاداش NFT برای شرکت‌کنندگان بود.

 

منبع