زمان خبر:10 دقیقه قبل

کاربران بازی‌های ویدئویی که برای انجام یک بازی آنلاین باید پول پرداخت کنند، بازی‌های بر مبنای بلاک چین گزینه جذابی برای آن‌هاست که درعوض می‌توانند برای زمان و تلاش خود پاداش دریافت کنند و به‌اصطلاح play to earn با بازی‌کردن پول دربیاورند. امرزوه GameFi به مفهومی بسیار محبوب در صنعت بازی و بلاک چین تبدیل شده است. 

به زبانی ساده می‌توان گفت GameFi ‌ ترکیبی از بازی‌های ویدئویی (Gaming) و بازار ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DeFi) است. فناوری مورد استفاده برای این نوع بازی‌های ویدئویی، فناوری بلاک چین است که به بازیکنان این اجازه را می‌دهد تا تنها مالک تأییدشده منابع مجازی در بازی باشند. پروژه‌های بازی‌های ویدئویی GameFi روی سیستم بلاک چین اجرا می‌شوند که به بازیکنان این امکان را می‌دهد، مالکیت قابل‌تأییدی بر آیتم‌های مجازی در بازی داشته باشند.

در بازی‌های ویدئویی قدیمی، مدل بیشتر آن‌ها به این صورت است که باید برنده بشوید تا جایزه بگیرید که در آن بازیکنان باید برای به دست آوردن مزیتی مانند ارتقا، کاهش زمان انتظار یا خرید یک شیء مجازی هزینه پرداخت کنند. از سوی دیگر، گیم فای به‌صورت «play to earn» است؛ یعنی شما می‌توانید با بازی‌کردن حتی بدون برنده‌شدن پاداش دریافت کنید. در این نوع بازی‌ها، همه گیمرها می‌توانند به لطف تجربه خود یا زمانی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند، درآمد کسب کنند. نکته مهم این است که در بازی‌های GameFi، فعالیت‌هایی که به شما پاداش می‌دهند، بسته به نوع بازی متفاوت است، اما به‌طورکلی به مهارت‌ها و استراتژی‌های شما نیاز دارد.

تاریخچه گیم فای چیست؟
به‌نوعی تاریخچه بازی‌های گیم فای به زمانی برمی‌گردد که یک سخنرانی در کنفرانس جهانی بلاک چین که در نوامبر ۲۰۱۹ در Wuzhen چین برگزار شد، بنیان‌گذاران MixMarvel یک استودیوی بازی‌سازی بلاک چین بر امکانات استفاده از فناوری بلاک چین برای متحول‌کردن صنعت بازی‌های ویدئویی تأکید کردند. با این حال اصطلاح «GameFi» اولین بار برای توصیف این روند جدید توسط آندره کرونیه، بنیان‌گذار Yearn.finance در یک توییت در سپتامبر ۲۰۲۰ استفاده شد. از آن زمان، این اصطلاح به‌طور گسترده‌ای برای اشاره به بازی‌های ویدئویی تعبیه شده با عناصر مالی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین استفاده شده است. این پروژه‌ها از محبوبیت بازی‌های ویدئویی، همراه با ویژگی‌های منحصربه‌فرد ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند تا GameFi را به فضایی جذاب تبدیل کنند. اولین نسخه‌های نمونه بازی‌های GameFi شامل سرورهای اولیه Minecraft بر مبنای ارز دیجیتال بیت کوین است. سایت Gambit.com بازی‌های آنلاینی مانند Bombermine و خدمات همتا به همتا که با آن گیمرها می‌توانند از تلاش‌های آنلاین خود کسب درآمد کنند، ارائه می‌دهد.

گیم فای چگونه کار می‌کند؟

پروژه‌های مختلف گیم فای معمولاً دارای چند نوع اشتراک هستند. آیتم‌های درون بازی مانند آواتارها، زمین، لباس‌ها، سلاح‌ها، طلا، توکن‌ها و حیوانات خانگی به‌عنوان NFT نشان داده می‌شوند. توکن‌های دیجیتال غیر قابل تعویض مالکیت این اشیای دیجیتال را برای شما تأیید می‌کنند. بازیکنان این اقلام را از طریق بازی‌کردن به دست می‌آورند و می‌توانند آن‌ها را در بازارهای NFT برای کسب سود معامله کنند یا آن‌ها را با ارزهای دیجیتال مبادله کنند که به نوبه خود می‌توانند با پول فیات مبادله شوند. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، روش‌های دریافت پاداش توسط گیمر بسته به نوع بازی تغییر می‌کند؛ با این حال بیشتر پروژه‌های GameFi دارای ویژگی‌های زیر هستند:

NFT و توکن‌های غیر قابل تعویض
NFT ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که با استفاده از فناوری بلاک چین تولید می‌شوند. برخلاف توکن‌های قابل ‌معامله، NFT ها منحصربه‌فرد، غیر قابل تقسیم و مخصوص به یک فرد هستند و نمی‌توان آن‌ها را جا‌به‌جا کرد. همانند بازی‌های قدیمی کاربران می‌توانند آواتارها، حیوانات، خانه‌ها، ابزارها و… را که در NFTمشخص شده‌اند، نگه‌داری کنند. از آنجا که گیرها در گیم فای می‌توانند منابع خود را با ارزهای رمزنگاری‌شده مبادله کنند، درنهایت به مقداری از توکن‌ها می‌رسند.

DeFi امور مالی غیرمتمرکز
DeFi یک شبکه ارز دیجیتال است که به واسطه‌های مالی مرکزی مانند بانک‌ها متکی نیست و درعوض از قراردادهای هوشمند روی بلاک چین استفاده می‌کند؛ برای مثال در برخی پروژه‌های GameFiقمار مجاز است؛ بنابراین بازیکنان می‌توانند برخی از توکن‌های خود را مسدود کنند تا مقداری منابع به دست بیاورند.

 

ساختار کلی بازی‌های گیم فای
بازی‌های اولیه GameFi از بلاک چین بیت کوین استفاده می‌کردند، اما هزینه تراکنش‌ها و نبود سرعت سبب شد تا شبکه بلاک چین با قرارداد هوشمند اتریوم فعال شود. توسعه‌دهندگان بازی کریپتو به‌طور گسترده‌ای از اتریوم استفاده می‌کنند و هنوز هم این شبکه بلاک چین بسیار محبوب است، اما به‌دلیل فضای محدود بلاک‌ها، مشکلات عملی زیادی نیز دارد. این آسیب‌پذیری زمانی برجسته شد که ویروسی به اسم CryptoKitties، شبکه اتریوم را در اواخر سال ۲۰۱۷ مشغول کرد و سبب افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تراکنش اتریوم شد. به‌دلیل محدودیت‌های فضای بلاک در اتریوم، تراکنش‌هایی که به زمان‌های تسویه سریع‌تر نیاز دارند، ماینرها را تشویق می‌کنند تا از طریق مدل کارمزد، این موارد را پیش از دیگر تراکنش‌ها اضافه کنند. از آنجا که ریکوئست‌ها از فضای یک بلوک موجود بیشتر می‌شوند، هزینه‌های تراکنش افزایش می‌یابد و قیمت برخی از منابع کاربران گیم فای را کاهش می‌دهد. در مواجهه با این مشکلات، برخی توسعه‌دهندگان بازی‌های کریپتو و گیم فای از لایه پایه اتریوم به شبکه‌های بلاک چین سریع‌تری نقل مکان کردند. بلاک‌های این شبکه‌ها ظرفیت بزرگ‌تری نسبت به اتریوم دارند؛ مانند Solana، Polkadot، Polygon، Wax BSC و…

پروژه‌های GameFi دارای سطوح و ابعاد زیادی برای پیشرفت هستند. گیمرها می‌توانند با اختصاص زمان به بهبود شخصیت‌های خود، کسب درآمد از دارایی‌های زمین خود با توسعه ساختارهایی که سایر بازیکنان برای بازدید از آن‌ها پول پرداخت می‌کنند، یا مبارزه با سایر بازیکنان در مسابقات درآمد خود را افزایش دهند. شما به‌عنوان یک بازیکن، هر دارایی درون بازی را که به دست می‌آورید، برای شماست؛ حتی اگر سرور خاموش باشد یا شرکت بازی دچار نقص فنی بشود. این امر سبب می‌شود که بازی‌های کریپتو و گیم فای به یک منبع درآمد واقعی برای گیمرها حتی زمانی که سرگرم هستند تبدیل شود. برخی از گیمرها حتی می‌توانند به‌صورت تمام‌وقت درآمد داشته باشند.

 

منبع