زمین متاورسی قطعه‌ای از املاک مجازی است، که توسط یک توکن بی‌همتا (NFT) نشان داده می‌شود. بسته به پلتفرم، مالک می‌تواند از زمین خود برای زندگی اجتماعی، تبلیغات، کار، بازی و سایر موارد استفاده کند. متاورس به‌طور فزاینده‌ای در بین طرفداران فناوری، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال محبوب شده است. تقاضا برای زمین مجازی در دنیای دیجیتال به شدت افزایش یافته و این بازار شباهت‌هایی به بازار املاک و مستغلات در دنیای واقعی پیدا کرده است.

در این مقااله مختصری به مقوله لند مجازی و کاربردهای آن در متاورس میپردازیم. با ما همراه باشید.

 

لند مجازی در متاورس چیست؟

لند مجازی، یک قطعه فضای دیجیتال قابل خرید در یک پروژه متاورس است. مالک توکن بی‌همتا می‌تواند از زمین برای اهداف مختلف یا صرفا برای خرید و فروش استفاده کند. به طور معمول، یک پروژه متاورس نقشه خود را به مناطق کوچک‌تر تقسیم می‌کند و آنها را در یک یا چند مرحله به فروش می‌رساند. پرداخت‌ها معمولا با ارز دیجیتال انجام می‌شود، اما برخی پروژه‌ها ارزهای فیات را نیز می‌پذیرند.

 

پس از خرید، فضای پروژه معمولا یک تجربه کاوش مجازی سه‌بعدی را به مالک و بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. از آنجایی که زمین‌ها ان‌اف‌تی هستند، اثبات اصالت و مالکیت بر این دارایی‌های دیجیتال آسان است. همچنین مالک می‌تواند زمین خود را در بازار ثانویه یا از طریق اکوسیستم پروژه به‌ فروش برساند.

 

لند مجازی در متاورس چه کاربردهایی دارد؟

برخی از سرمایه‌گذاران برای دست‌‌به‌دست‌کردن و کسب سود زمین می‌خرند و خریداران دیگر، ممکن است بخواهند از زمین برای هدف مورد نظرشان استفاده کنند. پروژه متاورسی که انتخاب می‌کنید، کاملا بر کارهایی که می‌توانید با زمین خود انجام دهید، تاثیر می‌گذارد. از موارد استفاده مرسوم لندها می‌توان به میزبانی رویدادها، کنفرانس‌ها، یا حتی تبلیغات (در صورتی که ترافیک بالایی داشته باشد) اشاره کرد. برخی از شرکت‌ها از جمله PwC نیز، از زمین خود برای ارائه خدماتشان استفاده کرده‌اند. اگر زمینی را از یک بازی NFT خریداری کرده‌اید، احتمالا مزایای درون بازی را از لندتان دریافت خواهید کرد.

 

نحوه خرید زمین در متاورس

خرید زمین همانند فرآیند خرید هر NFT دیگری است. تنها چیزی که برای شروع نیاز دارید، یک کیف پول و مقداری ارزدیجیتال است. برای خرید لند مجازی می‌توان از طریق خود پروژه یا از بازارهای ثانویه اقدام کرد. ابتدا به نحوه خرید زمین از طریق خود پروژه و سپس به چگونگی خرید در بازار ثانویه اشاره می‌کنیم. لطفا مانند هر سرمایه‌گذاری دیگر، قبل از اقدام به خرید و ریسک کردن، حتما تحقیقات کامل را انجام دهید.

 

مرحله اول: یک پلتفرم متاورس را انتخاب کنید

قبل از خرید ملک مجازی، باید یک پلتفرم متاورس را انتخاب کنید. دلایلی که شما برای خرید زمین دارید، بر پروژه انتخابی شما تاثیر می‌گذارد. از پلتفرم‌های محبوب می‌توان به سندباکس و دیسنترالند اشاره کرد.

مرحله دوم :‌کیف پول خود را ساخته و تنظیم کنید

شما باید کیف‌پولی بسازید که امکان دسترسی به ارزهای رمزنگاری‌شده را بدهد. بسته به ترجیح خود، می‌توانید از کیف‌پول موبایلی یا کیف‌پول مبتنی بر مرورگر استفاده کنید؛ استفاده از کیف‌پول مبتنی بر مرورگر، معمولا با مشکلات کمتری مواجه می‌شود.

 

MetaMask یا Binance Chain Wallet هر دو گزینه‌های مناسبی هستند زیرا از چندین بلاکچین پشتیبانی می‌کنند؛ اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید توجه کنید، این است که کیف‌پول مورد نظرتان از بلاک‌چین زمین ان‌اف‌تی پشتیبانی کند.

 

هنگامی که کیف پول خود را می‌سازید، یک رشته از کلمات به نام کلمات بازیابی (Seed Phrase یا Mnemonic Phrase) دریافت خواهید کرد. آن را در مکانی امن نگه دارید، زیرا در صورت از‌دست‌دادن دسترسی به کیف‌پولتان، می‌توانید والت خود را بازیابی کنید. بهتر است عبارت بازیابی را در جایی ذخیره کنید که همیشه آفلاین باشد.

 

مرحله سوم: کیف پول خود را به بازار سندباکس متصل کنید

در نقشه Sandbox، قطعه‌های زمینی که برای پیشنهاد قیمت در دسترس هستند، قابل مشاهده‌اند. برخی از این لندها را می‌توانید مستقیما از طریق مارکت‌پلیس سندباکس بخرید و برخی دیگر در صرافی‌هایی مانند اوپن‌سی میزبانی می‌شوند. ابتدا یکی از مواردی که می‌توانیم در این پلتفرم پیشنهاد (Bid) دهیم را بررسی می‌کنیم.

 

قبل از اینکه بتوانید برای هر زمینی پیشنهاد بدهید، باید کیف پول خود را وصل کنید. در نقشه سندباکس روی Sign In در گوشه بالا سمت راست، کلیک کنید. اطمینان حاصل کنید که کیف پول شما نیز روی بلاکچین صحیح پروژه تنظیم شده است؛ سندباکس، از بلاکچین اتریوم استفاده می‌کند.

 

سپس متامسک را انتخاب کنید.

MetaMask یک پاپ‌آپ نمایش می‌دهد که از شما می‌خواهد وصل شوید. روی Next کلیک کنید.

برای ادامه اتصال کیف‌پول خود، روی دکمه Connect کلیک کنید.

اکنون سندباکس از شما می‌خواهد که یک آدرس ایمیل اضافه کرده و یک نام مستعار ایجاد کنید. برای پایان راه‌اندازی حساب خود، روی Continue کلیک کنید. همچنین اگر داوطلبانه می‌خواهید از ویرایشگر SandBox استفاده کنید، می‌توانید رمز عبور ارائه دهید.

برای تکمیل حساب خود، روی Sign در متامسک کلیک کنید.

پس از اتصال موفقیت‌آمیز، موجودی حساب و تصویر پروفایل خود را در بالا سمت راست وب‌سایت خواهید دید.

 

مرحله چهارم: SAND یا ETH را از یک صرافی مثل Binance خریداری و به کیف‌پول خود منتقل کنید

برای خرید زمین یا ارائه پیشنهاد برای آن، به SAND یا ETH در کیف‌پول خود نیاز دارید. خرید اتریوم احتمالا مفیدتر خواهد بود، زیرا اکثر فروش‌های زمین Sandbox فقط با اتریوم انجام می‌شود.

 

انتقال ارز به متامسک

هنگامی‌که رمزارز خود را خریداری کردید، باید آن را به کیف پول خود منتقل کنید. آدرس عمومی را از کیف‌پول خود کپی کرده و از آن به‌عنوان آدرس برداشت در صرافی استفاده کنید.

 

مرحله پنجم: یک قطعه زمین را انتخاب کنید

زمین‌های موجود برای پیشنهاد یا خرید در سندباکس را با فیلترهای بالا، به‌راحتی می‌توانید مرتب کنید. بیشتر زمین‌های The Sandbox قبلا خریداری شده‌اند، معمولا فقط زمین‌های موجود در اوپن‌سی را خواهید یافت. با این وجود، همچنان می‌توانید از طریق نقشه سندباکس برای این زمین‌ها پیشنهاد بدهید. به علاوه، نقشه SandBox بهترین راه برای تایید خرید یک زمین NFT به صورت صحیح و قانونی است؛ زیرا لینک‌های اوپن‌سی در رابط کاربری تعبیه شده است.

 

انتخاب زمین در سندباکس

پس از یافتن زمینی که می‌خواهید بخرید، می‌توانید روی دکمه Bid برای ارائه پیشنهاد کلیک کرده یا با کلیک بر روی مقدار ETH، آن را با قیمت مشخص‌شده خریداری کنید. با کلیک روی Bid به نحوه ارائه پیشنهاد نگاه کنیم.

 

ارایه پیشنهاد برای زمین در سندباکس

اکنون یک پاپ‌آپ خواهید دید، که به شما امکان ارائه پیشنهاد را می‌دهد. قبل از تایید تراکنش با کیف‌پول خود، مبلغ پیشنهاد را وارد کنید و روی Place Bid کلیک کنید. اگر فروشنده، پیشنهاد شما را رد کرد یا زمان مزایده به پایان رسید، رمزارز به کیف‌پول شما بازگردانده می‌شود.

 

گذاشتن پیشنهاد برای زمین در سندباکس

اگر روی قیمت ثابت کلیک کنید، برای تکمیل تراکنش به OpenSea منتقل خواهید شد. قبل از خرید زمین، باید کیف پول خود را به مارکت‌پلیس وصل کنید. همچنین می‌توانید به جای سندباکس از اوپن‌سی برای ارائه پیشنهاد استفاده کنید.

 

 

منبع