با به وجود آمدن بلاک چین و NFT ها، بازی‌های بلاک چینی با امکان کسب درآمد رونق چشمگیری یافتند. افراد بسیاری در سنین مختلف با انجام این بازی‌ها توانستند درآمدی برای خود داشته باشند و همین موضوع انگیزه لازم برای ادامه بازی و دعوت از دیگران برای انجام بازی را فراهم کرد؛ به همین دلیل امروزه می‌بینیم که روز به ‌روز بر تعداد این بازی‌ها که طرفداران زیادی هم دارند، افزوده می‌شود.

 

بازی Splinterlands

یکی از بازی‌های محبوب بلاک چینی بازی اسپلینترلندز (Splinterlands) است که در گذشته با نام Steem Monsters شناخته می‌شد. این بازی یک بازی کارتی است که روی بلاک چین Hive اجرا شده است و از شبکه‌های Tron، WAX و Ethereum نیز پشتیبانی می‌کند. بازی Splinterlans می‌تواند تجربه‌ای بسیار عالی را برای گیمرها رقم بزند و در میان کاربران شناخته شود. 

 

انواع کارت‌ها و ویژگی آن‌ها در بازی اسپلینترلندز

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، Splinterlands یک بازی کارتی است که بازیکنان با استفاده از کارت‌ها می‌توانند بازی را انجام دهند و به درآمد برسند. انتخاب کارت مناسب، رابطه‌ای مستقیم با موفقیت بازیکن دارد. 

در حقیقت کارت‌ها که بخش اصلی بازی اسپلینترلندز را تشکیل می‌دهند، در چند دسته طراحی و ارائه شده‌اند که هرکدام ویژگی خاص خود را دارند و قابلیت خاصی را تعریف می‌کنند. در ادامه این کارت‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

۱- کارت های Editition

درواقع بخش Editition نسل‌های مختلف بسته‌های کارت را مشخص می‌کند. در ابتدا تنها بسته کارت‌های Alpha وجود داشتند و به‌مرور زمان بسته‌های جدیدتر بازی اسپلینترلندز نیز توزیع شدند.

 

Alpha

اولین دسته کارت‌ها بودند که در سال ۲۰۱۸ عرضه و فروخته شدند.

 

Beta

بسته‌های بتا نیز اولین بسته کارت‌هایی بودند که با تجربه فروشی بزرگ نزدیک به ۱ میلیون بسته به اتمام رسیدند.

 

Promo

Promo یک مجموعه کارت تبلیغاتی متشکل از ۲۴ کارت است که ۱۲ عدد آن با عنوان تبلیغاتی منتشر شدند و ۱۲ کارت دیگر آن در زمان رویداد هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۰ ایجاد شدند.

 

Reward

Reward یک بسته کارت ۸۵ تایی است که پس از پرومو (Promo) منتشر شد و به فروش رسید.

 

Untamed

بسته تقویت‌کننده Untamed نیز با ۸۲ کارت پس از بسته کارت‌های Reward توزیع شدند.

 

Dice

۲۲ کارت تقویت‌کننده نیز در بسته‌های Dice وجود دارد.

 

Chaos Legion

فروش بسته‌های Chaos lgion در تاریخ ۱۷ ژانویه سال ۲۰۲۲ آغاز و با استقبال بسیاری مواجه شد.

 

۲- کارت های FOIL

Regular

کارت‌های Regular به کارت‌هایی اشاره دارد که در ابتدای بازی و همچنین در حین انجام بازی و گذراندن مراحل بازی به شما داده می‌شود. این کارت‌ها در قیمت‌های متفاوت عرضه شده‌اند و خرید آن‌ها برای بیشتر کاربران امکان‌پذیر است.

 

Gold

کارت‌های Gold نسخه طلایی (باارزش‌تر) کارت‌های Regular هستند. درواقع این کارت‌ها ارزش بالاتری از کارت‌های Regular دارند و با توجه به ماهیت Splinterlands که یک بازی کارتی است، داشتن این نوع کارت می‌تواند مزایای بیشتری از کارت‌های معمولی برای شما داشته باشد. علاوه بر آن هر بازیکنی که در میان کارت‌های خود کارت Gold را داشته باشد، می‌تواند در نبردهایی شرکت کند که تنها برای دارندگان این کارت‌ها امکان‌پذیر است.

 

۳- کارت های Rarity

Common

کارت‌هایی معمولی هستند که تعداد بیشتری از سایر کارت‌های بازی اسپلینترلندز دارند و ارزش آن‌ها در مقایسه با دیگر کارت‌ها کمتر است. کارت‌های معمولی با رنگ خاکستری مشخص می‌شوند.

 

Rare

از لحاظ کمیاب‌بودن پیش از کارت‌های معمولی (Common)، کارت‌های نادر (Rare) قرار دارند که تعداد کمتری از کارت‌های معمولی دارند و قیمت آن‌ها بالاتر است. رنگ آبی روشن مربوط به کارت‌های Rare است.

 

Epic

کارت‌های حماسی (Epic) که با رنگ بنفش مشخص می‌شوند نیز از کارت‌های Rare باارزش‌تر هستند و از لحاظ کمیابی در درجه‌ای بالاتر از کارت‌های Common و Rare قرار می‌گیرند.

 

Legendary

باارزش‌ترین نوع کارت در بازی اسپلینترلندز کارت‌های افسانه‌ای (Legendary) هستند که کمیاب‌ترین نوع کارت در این بازی به حساب می‌آیند و طبیعتاً قیمت بیشتری نیز دارند. رنگ این کارت‌ها طلایی است.

 

۴- Element

بازی اسپلینترلندز (Splinterlands) شش عنصر (Element) است که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. این عناصر آتش (Fire)، طبیعت (Earth)، آب (Water)، زمین (Earth)، زندگی (Life)، مرگ (Death)، اژدها (Dragon) و بی‌طرف (Neutral) هستند.

 

شما برای نبرد می‌توانید تنها از یک عنصر استفاده کنید؛ برای مثال اگر عنصر طبیعت را در جریان بازی انتخاب کرده باشید، برای نبرد تنها باید با کارت‌های دارای عنصر آب مبارزه را پیش ببرید و نمی‌توانید کارت‌های آب و آتش را در یک نبرد استفاده کنید. تنها عنصر استثناء Neutral است که می‌توانید همراه با عناصر دیگر نیز از آن استفاده کنید.

 

۵- Role

بازی اسپلینترلندز یک بازی بلاک چینی بر مبنای کارت است و هر گیمر برای انجام این بازی باید یک تیم را که از چند کارت تشکیل می‌شود ایجاد کند. هنگام تشکیل تیم، انتخاب یک کارت به‌عنوان Summoners و حداکثر ۶ کارت به‌عنوان Monster ضروری است.

 

Summoners

اولین کارتی که انتخاب می‌کنید، به‌صورت خودکار به‌عنوان کارت Summoners شما لحاظ خواهد شد که حکم رهبر (Leader) تیم را دارد. انتخاب Summoners در تشکیل تیم بسیار مهم است؛ زیرا کارت‌هایی که در بخش Monster قابلیت انتخاب‌شدن از سمت شما را دارند، با توجه به کارت Summoners متغیر خواهند بود.

 

Monster

پس از انتخاب کارت Summoners باید کارت‌های هیولا (Monster) را انتخاب کنید. در این بخش حداکثر انتخاب ۶ کارت با توجه به رقم مانا (MANA) کارت‌ها صورت می‌گیرد. درواقع کارت Summoners کارت‌های Monster را برای نبرد با رقیبان فراخوانی می‌کند.

 

نحوه فیلترکردن کارت‌ها

یکی از کارهایی که هنگام بررسی کارت‌ها می‌توانید انجام دهید، فیلترکردن آن‌ها با توجه به ویژگی خاصی است که به‌دنبال آن هستید؛ برای مثال شما می‌توانید کارت‌هایی به‌ترتیب ارزان‌تر یا گران‌تر را در سطوح مدنظر خودتان فیلتر کنید؛ طوری که تنها همان کارت‌ها برای شما به نمایش درآیند تا به این ترتیب انتخاب کارت برای خرید، فروش یا تشکیل تیم ساده‌تر شود.

 

شناسایی انواع کارت‌ها و ویژگی آن‌ها در بازی اسپلینترلندز امری مهم است که هر گیمری باید توانایی آن را داشته باشد. در ادامه یک کارت را به‌طور کامل معرفی می‌کنیم تا بتوانید بخش‌های مختلف آن را بشناسید و بدانید هر بخش از کارت معرف کدام ویژگی است.

 

۱- به قیمت مانا (MANA Cost) اشاره می‌کند. رقم بالای مانا در کارت، قدرت بالاتر آن کارت را نشان می‌دهد. تعداد مجموع مانا کارت‌ها در هنگام تشکیل تیم برای بازی مؤثر است و شما باید براساس رقم موردنظر، کارت‌هایی را انتخاب کنید که مجموع MANA کارت‌ها به آن رقم موردنظر برسد.

 

۲- می‌توان قدرت فیزیکی و سرسختی یک کارت را با عددی که در این بخش نمایش داده می‌شود، تشخیص داد؛ البته باید توجه داشته باشید که این ویژگی در کارت می‌تواند یکی از ۳ نوع مختلف melee attack، range attack و magic attack باشد که ویژگی‌های متفاوتی نیز دارند. هرچه رقم این کارت بالاتر باشد، قدرت بیشتر آن را نشان می‌دهد؛ برای مثال داشتن رقم ۳ برای این ویژگی کارت، ضریب ضربه‌زدن آن را مشخص می‌کند و با یک‌بار ضربه، رقیب ۳ ضربه متحمل می‌شود.

 

melee attack

melee attack در کارت‌های نبرد سبب می‌شود بتوانید از مسیر زمینی و از نزدیک به حریف ضربه وارد کنید. بهتر است کارتی با چنین ویژگی در ردیف اول قرار بگیرد.

 

range attack

برخلاف ویژگی melee attack که از نزدیک به حریف ضربه وارد می‌کرد، range attack از فاصله دور به حریف حمله کرده و ضربه را وارد می‌کند.

 

magic attack

اگر در کارت خود magic attack را داشته باشید، می‌توانید از هر فاصله به حریف ضربه وارد کنید که درصد خطا در این نوع ویژگی نزدیک به صفر است.

 

۳- سرعت کارت را تعیین می‌کند. درواقع سرعت حمله که ویژگی آن در شماره پیش توضیح داده شد، به این رقم وابسته است.

 

۴- سلامت یک کارت را نشان می‌دهد و زمانی که ضربه‌ای به شما وارد شود، از این رقم کاسته خواهد شد.

 

۵- سطح (Level) کارت را مشخص می‌کند.

 

۶- توانایی (Ability) کارت را معین می‌کند که می‌تواند انواع مختلفی از جمله فاز (Phase)، سم (Poison) و… داشته باشد. درواقع هرکدام از این توانایی‌ها می‌توانند یک ویژگی خاص در کارت را به ما نشان دهند.

 

Armor

علاوه بر موارد بالا Armor به معنای سپر نیز در برخی کارت‌ها وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان در برابر حملات حریف مقاومت کرد.

 

انواع توکن‌ها در بازی اسپلینترلندز (Splinterlands)

دارایی کارت شما که می‌تواند از طریق کسب امتیاز در طی بازی یا خرید توکن‌ها باشد، در بخش نوار بالایی صفحه‌نمایش داده می‌شود.

 

DEC

بازی اسپلینترلندز سه توکن دارد که یکی از توکن‌های بومی آن DEC (Dark Energy Crystal) نام دارد. این توکن بر روی شبکه بلاک چین ترون اجرا شده است. اگر گیمرها امتیازی در بازی به دست آورند، پلتفرم به‌عنوان پاداش به آن‌ها DEC می‌دهد. با استفاده از توکن DEC می‌توان کارت‌ها و بسته‌های مختلف را در بازی خرید یا اجاره کرد.

 

SPS

توکن SPS نیز روی شبکه بلاک چین بایننس اسمارت چین اجرا شده است و پلتفرم این توکن را به‌عنوان پاداش به برندگان در نظر می‌گیرد. درواقع با توجه به تعداد و کمیاب‌بودن توکن‌های شما در بازی، SPS به شما تعلق می‌گیرد. SPS یک توکن حاکمیتی است که می‌توان با استیک‌کردن آن نیز به سود رسید. علاوه بر این‌ها شرکت در رویدادها نیز با پرداخت SPS به‌عنوان ورودی امکان‌پذیر خواهید بود.

 

Gold

Gold دیگر توکن بازی اسپلینترلندز است که تنها در محیط بازی معتبر است و قیمت هر ۱۰۰۰ عدد آن به‌صورت ثابت، معادل ۱ دلار است. این توکن می‌تواند به‌عنوان سرمایه‌ای برای خرید یا اجاره کارت‌ها در بازی استفاده شود. 

منبع