واضح است که مرورگرهای وب به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند و بدون استفاده از آنها فعالیت در اینترنت بسیار دشوار خواهد بود؛ حتی اگر تا‌ کنون کلمه مرورگر‌ را نشنیده باشید، حتما در حال استفاده کردن از یکی از آنها هستید. با توسعه تکنولوژی بلاکچین، پروژه‌های مختلفی مرورگرهای خود را با استفاده از این تکنولوژی ساخته و در اختیار کاربران قرار داده‌اند. هر یک از این مرورگرها با اهداف خاص و امکانات متنوعی ساخته شده‌اند. بهترین مرورگر‌های کریپتویی در تلاش برای پوشش‌دهی انواع خدمات مانند پشتیبانی از کیف پول‌‌ها، حفظ حریم خصوصی، تامین امنیت کاربران و غیره هستند. این ویژگی‌ها توسط مرورگر‌های سنتی پوشش داده نمی‌شدند و کاربران با استفاده از مرورگرهای کریپتویی می‌توانند به آن‌ها دست یابند. 

 

برخی از معروف‌ترین مرورگر‌های اصلی حال حاضر گوگل کروم (Google Chrome‌)، سافاری اپل (Apple Safari‌)، موزیلا فایرفاکس (Mozilla Firefox‌) هستند. هنگامی که به یک وب سایت مراجعه می‌کنید، Browser شما یک درخواست برای سرور محل قرار گرفتن آن وب سایت ارسال می‌کند. سرور مورد نظر نیز محتوایی که بر روی صفحه نمایش مشاهده می‌کنید را برای مرورگر ارسال می‌کند؛ اما این فرایند در رابطه با مرورگرهای کریپتویی به چه صورت است؟

 

امکان دارد که چیزی در مورد مرورگر‌های کریپتویی نشنیده باشید، زیرا بسیاری از افراد آنها را با نام مرورگرهای بلاک چین می‌شناسند. هر دوی این عبارت‌ها به Browser‌ها اشاره دارند، که از تکنولوژی‌های مبتنی بر وب ۳ پشتیبانی می‌کنند، از جمله این تکنولوژی‌ها به خود بلاک چین می‌توان اشاره کرد. هر نمونه از بهترین مرورگرهای کریپتویی درگاه ضروری مورد نیاز برای اکوسیستم غیرمتمرکز را به واسطه پروتکل‌های غیرمتمرکز قابل دسترسی از طریق یک رابط ساده، به خصوص برای افراد تازه‌وارد فراهم می‌کنند.

تقریبا تمامی مرورگر‌های بلاکچینی با یک کیف پول کریپتویی ادغام می‌شوند که امکان خرید‌، فروش و یا ذخیره‌سازی رمزارز‌ها را برای شما به ارمغان می‌آورند. با وجود اینکه بسیاری از کیف پول‌های رمزارز در بطن مرورگر‌ یا همان Browser ساخته می‌شوند‌، بسیاری از آنها نیز در قالب افزونه‌های مختلف کار می‌کنند. به عنوان مثال به افزونه‌های کیف پول فانتوم (Phantom‌) و متامسک (MetaMask‌) می‌توان اشاره کرد، که تراکنش‌های بلاک چین‌های اتریوم و سولانا را به همین ترتیب به انجام می‌رسانند.

 

علاوه بر کیف پول‌های رمزارز‌، برخی از مرورگر‌های کریپتویی‌، بازار‌های مختلف برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps‌) را نیز در خود ادغام می‌کنند. برخی از بهترین مرورگرهای کریپتویی انگیزه مورد نیاز برای پاداش دادن به همه افرادی که از مرورگر مورد نظر استفاده می‌کنند را نیز فراهم می‌کنند. این فرایند‌های انگیزشی شامل پرداخت‌های کریپتویی و پاداش ماینینگ می‌شوند.

 

شیوه تعامل مرورگر‌های کریپتویی و برنامه‌های غیرمتمرکز

برنامه‌های غیرمتمرکز شبیه به برنامه‌های متمرکز موجود بر روی کامپیوتر و دستگاه موبایل شما هستند. با وجود تمام این تفاسیر‌، برخلاف پلتفرم‌های متمرکزی مثل اپل موزیک (Apple Music‌) یا اسپاتیفای (Spotify‌)، برنامه‌های غیرمتمرکز بر روی شبکه‌های بلاک چین ساخته می‌شوند. برنامه‌های غیرمتمرکز به جای استفاده از زبان HTTP اینترنت برای تعامل داشتن با وب‌، با بلاک چینی که از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند، تعامل دارند.

 

کیف پول‌های رمزارز مبتنی بر مرورگر به یکی از درگاه‌های رایج نسل سوم وب تبدیل شده‌اند و دلیل این امر نیز به انجام آسان و راحت تعاملات برنامه‌های غیرمتمرکز توسط آنها برمی‌گردد. این برنامه‌های غیرمتمرکز می‌توانند در قالب بازی‌، صرافی غیرمتمرکز (DEX‌)‌، پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi‌) و غیره باشند.

 

اکثر برنامه‌های غیرمتمرکزی که از طریق یک مرورگر کریپتویی به آن‌ها دسترسی دارید، شبیه به یک وب سایت عادی هستند. با این حال، امکان تعامل داشتن با این پلتفرم‌ها بدون یک مرورگر که از رمزارزها پشتیبانی نکند، امکان‌پذیر نیست؛ به عنوان مثال‌، صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ شبیه به یک وب سایت عادی است، اما برای دسترسی داشتن به برنامه غیرمتمرکز این سایت به یک مرورگر کریپتویی سازگار با بلاکچین اتریوم نیاز خواهید داشت.

 

لازم به ذکر است که کیف پول‌های رمزارز با یک بلاک چین خاص سازگار هستند. به عنوان مثال‌، متامسک با DApp‌هایی که بر روی اتریوم ساخته شده‌اند تعامل دارد‌، این در حالیست که فانتوم تنها به برنامه‌های غیرمتمرکز روی بلاک چین سولانا متصل می‌شود. اگر به دنبال شیوه ایمن‌تری برای استفاده از این امکانات هستید‌، مرورگری که دارای کیف پول داخلی سازگار با برنامه‌های غیرمتمرکز مورد استفاده شما است را انتخاب کنید.

 

برنامه‌های غیرمتمرکزی که از طریق مرورگر‌های کریپتویی قابل دسترسی هستند

حال می‌دانید که کدام مرورگر‌های کریپتویی این امکان را به شما می‌دهند تا با استفاده از یک رابط ساده با تکنولوژی‌های مبتنی بر وب ۳ تعامل داشته باشید. با این حال ممکن است اطلاعات کافی در مورد برنامه‌های غیرمتمرکزی که می‌توانید از طریق نمونه‌هایی از بهترین مرورگرهای کریپتویی خود به آنها دسترسی داشته باشید را ندانید. در ادامه به بررسی برخی از این نمونه‌ها می‌پردازیم:

پروتکل‌های وام‌دهی و استقراضی

پروتکل‌های وام دهی و قرض دهی نیز شبیه به صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توانند با کیف پول مرورگر رمزارز شما در تعامل باشند. به عنوان مثال‌، اگر کیف پول غیر حضانتی خود را به پروتکل کامپوند (Compound‌) متصل کنید‌، می‌توانید از قابلیت قرض گرفتن و یا وام دادن چندین رمزارز متفاوت برخوردار شوید.

 

صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)

پروتکل‌های صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ در بستر اتریوم‌ و پنکیک سواپ در بستر بایننس اسمارت چین‌ می‌توانند با سایر کیف پول‌های بلاکچینی در تعامل باشند. چنین عملکردی به شما اجازه می‌دهد تا مقادیر رمزارز خود را به صورت آماده برای معامله در یک کیف پول غیر حضانتی نگهداری کنید.

 

شبکه‌های پرداختی

پروتکل‌هایی مانند XDai Bridge و OmniBridge به شما اجازه می‌دهند تا رمزارز خود را رپد (Wrapped) کنید تا در یک شبکه لایه دو بلاک چینی سریع‌تر، مورد استفاده قرار دهید. به عنوان مثال‌، می‌توانید کیف پول خود را به XDai Bridge متصل کرده و اتر (ETH‌) را به رپد اتر (WETH‌) در XDai تبدیل کنید.

 

بازی‌های و توکن‌های غیرقابل تعویض

مرورگرهای بلاکچینی می‌توانند امکان دسترسی داشتن به برنامه‌های غیرمتمرکز گیمینگ و بازار‌های NFT را نیز برای شما مهیا کنند؛ به عنوان مثال‌، ممکن است برای خریداری کردن یک توکن غیرقابل معاوضه مبتنی بر اتریوم از یک کیف پول غیر حضانتی استفاده کرده و به بازار OpenSea مراجعه کنید و یا اینکه برای بازی کردن My DeFi Pet از یک کیف پول مبتنی بر بایننس اسمارت چین استفاده کنید.

 

ویژگی‌های بهترین مرورگرهای کریپتویی

هنگامی که بحث از رمزارز به میان می‌آید‌، حریم خصوصی و امنیت در دسته مهم‌ترین خصوصیت‌های کیفی مورد انتظار قرار دارند. هنگامی که پلتفرمی را برای دسترسی داشتن به قرارداد‌های هوشمند و معامله رمزارز مورد استفاده قرار می‌دهید‌، بخش عظیمی از مسئولیت ایمن نگه داشتن هویت و کیف پول شما به عهده آن پلتفرم است. با وجود تمام این تفاسیر، هنوز هم به مرورگر ایمنی برای محافظت کردن از پسورد‌ها یا رمز عبور خود و تاریخچه Browser خود نیاز دارید.

 

هنگامی که به انتخاب کردن بهترین مرورگر کریپتویی از نظر امنیت می‌اندیشید‌، سوال‌های پیش رو را در ذهن داشته باشید. آیا Browser مورد نظرتان خصوصیت‌های حوزه حریم خصوصی مانند حذف کردن تبلیغات‌، بلاک کردن امکان ردیابی شدن و یا یک VPN داخلی را در اختیارتان قرار می‌دهد؟ علاوه بر این‌، آیا مرورگر کریپتویی مورد نظر از یک کیف پول داخلی استفاده می‌کند و یا به کیف پول‌های افزونه‌ای متکی است؟ در پایان‌ آیا مرورگر کریپتویی مورد نظرتان رویکرد‌های انگیزشی در قالب پاداش رمزارز و یا ماینینگ را ارائه می‌کند؟

 

VPN داخلی

بسیاری از صرافی‌های رمزارز از جمله محبوب‌ترین آنها مثل بایننس (Binance‌) و کوکوین (Kucoin‌)، هم‌اکنون نیز امکان معامله کردن رمزارز به صورت ناشناس را در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر قصد دارید تا امکانات در دسترس خود را به سطح بالاتری ارتقا دهید‌، استفاده از مرورگری که یک VPN داخلی دارد می‌تواند گزینه هوشمندانه‌ای تلقی شود. این فیلترشکن می‌توان آدرس IP شما را مخفی کرده و ترافیک دستگاه شما را رمزنگاری کند.

 

اگر Browser شما از VPN اختصاصی برخوردار نیست‌، همواره می‌توانید یکی از این فیلترشکن‌ها را در قالب یک افزونه بر روی مرورگرتان نصب کنید. توجه داشته باشید که فیلترشکن منتخب شما سابقه خوبی داشته باشد.

 

کیف پول داخلی

در حال حاضر مرورگری که کیف پول داخلی خود را به همراه داشته باشد در حقیقت کار را برای شما آسان می‌کند و به هیچ عنوان امری ضروری نیست. شما می‌توانید کوین‌های خود را در این Browser ذخیره‌سازی کرده و ردیابی کنید. چنین امری شما را از اشتراک‌گذاری داده‌هایتان با یک پلتفرم دیگر در امان نگه می‌دارد.

 

آیا به مرورگری نیاز دارید که بخش فعالی از اعمال کریپتویی شما را پوشش داده و یک وسیله جانبی از یک پلتفرم رمزارز نباشد؟ استفاده از یک مرورگر همراه با کیف پول داخلی به شما کمک می‌کند. لازم به ذکر است که چنین ایده‌ای یک امر نوظهور بوده و مرورگر‌های زیادی وجود ندارند که تا به امروز چنین قابلیتی را به همراه داشته باشند؛ اگر برخوردار بودن از چنین قابلیتی امری ضروری برای شما محسوب می‌شود‌، باید از میان گزینه‌های اندکی که کیف پول داخلی به شما ارائه می‌کنند بهترین مرورگر کریپتویی مد نظر خود را انتخاب کنید.

 

سرعت بالا

در طول نوسانات بازار‌، تفاوت میان سود و ضرر در حوزه معاملات می‌تواند تصمیمی لحظه‌ای باشد و بدون شک تمایلی ندارید که در این حوزه گرفتار یک Browser غیرقابل اعتماد و بدون کارایی شوید. شما به یک مرورگر سریع و قابل اتکا نیاز دارید. خوشبختانه تعداد زیادی از مرورگر‌ها عملکرد خوبی در این حوزه دارند. چندین نمونه از آنها بر روی موتور جستجوی کرومیوم (Chromium) ساخته شده‌اند، که سریع‌ترین موتور موجود در دنیا محسوب می‌شود.

 

مجموعه تب‌ها

یکی دیگر از خصوصیت‌های غیرفنی که به اعمال حوزه رمزارزها کمک می‌کند، مقوله مجموعه تب (Tab‌) نام دارد. تحقیقات شما در عرصه دارایی‌های مختلف نیازمند باز کردن تب‌های متعدد است. این امر به وفور اتفاق می‌افتد که برای مراجعه به اطلاعات جزئی‌، روند تحقیقاتی وب سایت اصلی از کنترل شما خارج می‌شود.

 

در صورت بهره‌مند بودن از قابلیت انباشت تب‌ یا همان باز کردن چند تب به صورت همزمان، می‌توانید مجموعه‌ای از تب‌های مربوط به اتریوم و تب دیگری در مورد بیت کوین باز کنید. در چنین حالتی اگر به اطلاعات خاصی نیاز داشته باشید می‌توانید به راحتی مطلب مورد نظرتان را بیابید.

منبع