اتریوم یکی از قدیمی‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین اکوسیستم‌های برنامه غیرمتمرکز را از میان بلاک چین‌ها داشته و این امر موجب افزایش میزان اهمیت رپد اتر می‌شود. بسیاری از هولدر‌های اتر تمایل دارند تا از ETH خود در پروژه‌های دیفای استفاده کنند و همین امر به میزان اهمیت رپد کردن توکن اتریوم می‌افزید.

به واسطه فرایندی تحت عنوان رپ کردن کوین اتر که به معنای بسته‌بندی کردن آن است‌، می‌توانیم اتر را به رپد اتریوم تبدیل کنیم. انجام فرایند معکوس و تبدیل کردن WETH به ETH نیز در هر زمانی قابل انجام است. هر دو روند رپد کردن و باز کردن این توکن‌ها از تناسب ۱ به ۱ پیروی می‌شود و این بدان معناست که در طول انجام چنین اقداماتی هیچ هزینه افزوده‌ای فراتر از فی تراکنش‌ها دریافت نمی‌شود.

 

شما می‌توانید به واسطه تعامل داشتن با قرارداد هوشمند WETH هر میزان از اتر مورد نظر خود را به صورت دستی رپد کنید. این قرارداد هوشمند ETH شما را ذخیره‌سازی کرده و به همان میزان رپد اتر در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز (DeFi‌) اتریوم بسیار گسترده است و استفاده از رپد اتر فرصت‌های زیادی را در زمینه استیکینگ یا سپرده‌گذاری و سرمایه‌گذاری را در اختیار شما قرار می‌دهد. نسخه‌های بسیار زیادی از این توکن رپد شده وجود دارند اما برخی از آنها از محبوبیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند. حتی می‌توانید رپد اتر را در سایر بلاک چین‌ها نیز بیابید که در راستای استفاده در اکوسیستم آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از رایج‌ترین کاربرد‌های WETH عبارتند از معاملات توکن‌های بی‌همتا (NFT‌)‌، تامین نقدینگی استخر‌های نقدینگی و وام‌دهی رمزارز‌.

 

در صورت استفاده از اتریوم‌، اکثر توکن‌هایی که معامله و سرمایه‌گذاری می‌کنید به احتمال زیاد از استاندارد توکن ERC-20 استفاده می‌کنند. استفاده از این استاندارد فنی به یکی از گزینه‌های در دسترس رایج برای برنامه‌های غیرمتمرکز‌، کیف پول‌ها و پروژه‌ها تبدیل شده است و دلیل این امر نیز ارائه امکانات کاربردی توسط این استاندارد به کاربران است. با این حال‌، چنین واقعیتی به یک مشکل برای کوین بومی اتریوم یعنی اتر تبدیل شده است.

 

اتر از قوانین مشابهی با توکن‌های مبتنی بر ERC-20 پیروی نمی‌کند اما تقاضا برای استفاده از آن در DApp‌های مبتنی بر ERC-20 نیز وجود دارد. رپد اتر راه حل این مشکل است و ممکن است تا به امروز نیز از آن استفاده کرده باشید. بیایید دلیل مفید بودن این ابزار از دیدگاه سرمایه‌گذاران و هولدر‌ها در سراسر پروژه‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز را مورد بررسی قرار دهیم.

 

رپد اتریوم چیست؟

WETH یک توکن ERC-20 در بستر اتریوم و وابسته به قیمت اتر است. توکن بومی اتریوم یا اتر قابل استفاده در زمینه پرداخت گس فی است اما WETH چنین کاربردی ندارد. با وجود تمام این تفاسیر‌، رپد اتر طیف گسترده‌تری از کاربرد‌ها را در مقایسه با ETH دارد از محبوبیت بالایی نیز در اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای برخوردار است. متامسک (MetaMask‌)‌، تراست ولت (TrustWallet‌) و تقریبا هر یک از کیف پول‌های شبکه اتریوم از رپد اتر پشتیبانی خواهند کرد. در ادامه به بررسی برخی از کاربرد‌های این توکن می‌پردازیم.

 

چرا باید ETH را رپد کنیم؟

در ابتدا ممکن است وجود داشتن توکنی مثل WETH کمی گیج‌کننده به نظر برسد. آیا وجود اتر در بستر بلاک چین Ethereum کافی نیست؟ اولین چیزی که باید درک کنیم این است که تمامی توکن‌های موجود در بستر اتریوم شبیه به هم نیستند. این شبکه به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا قوانین و استاندارد‌های جدیدی را برای رمزارز‌ها ایجاد کنند.

 

به عنوان یکی از این مثال‌ها به استاندارد ERC-721 می‌توان اشاره کرد که توکن‌های غیرقابل معاوضه یا همان NFT‌ها را برای ما به ارمغان می‌آورد. این توکن‌ها عملکرد بسیار متفاوتی نسبت به اتر و توکن‌های ERC-20 دارند. توسعه‌دهندگان فعال در این عرصه نیز فضای بسیار زیادی را برای سفارشی‌سازی یا ساخت دلخواه این دارایی‌های دیجیتال دارند. بنابراین‌، با وجود اینکه می‌توانیم با بهره‌گیری از اتر هزینه یا گس فی درون بستر اتریوم را پرداخت کنیم‌، استفاده از این توکن در تمام برنامه‌های غیرمتمرکز امکان‌پذیر نیست.

 

امروزه بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز دیفای توکن‌های ERC-20 را برای فرصت‌های استیکینگ و سرمایه‌گذاری می‌پذیرند. اگر بخواهیم به یک استخر نقدینگی ETH اضافه کنیم و یا از آن به عنوان وثیقه استفاده کنیم‌، بهتر است برای سهولت کار آن را به نسخه ERC-20 تبدیل کنیم. چنین اقدامی بیشترین میزان سازگاری را در سراسر این بلاک چین به ارمغان می‌آورد و در زمان مورد نیاز برای توسعه دادن قرارداد‌های هوشمند جدید صرفه‌جویی می‌شود.

 

چگونه اتر را رپد کنیم؟

روند تولید WETH بسیار ساده است. تنها کافیست تا اتر خود را به قرارداد هوشمندی که در مقابل به شما رپد اتر می‌دهد ارسال کنید. این بدان معناست که تمام رپد اتر تولید شده شما توسط ذخایر اتر پشتیبانی می‌شود. اتر شما در قرارداد هوشمند قفل می‌شود و در هر زمانی با ارائه WETH قابل بازگشت است. هنگامی که ETH شما بازگردانده شد‌، قرارداد مورد نظر ذخایر دریافت شده نسخه رپد شده را می‌سوزاند یا در اصطلاح بِرن می‌کند.

 

برای رپ کردن اتر می‌توانید به صورت مستقیم با قرارداد هوشمند WETH تعامل داشته باشید تا اتر شما را دریافت کرده و کیف پولتان را با تناسب یک به یک با توکن رپد شده شارژ کند (لازم به ذکر است که باید فی مورد نظر را نیز پرداخت کنید). تبدیل کردن این توکن به ETH و بازگردانی پولتان به یک قرارداد هوشمند دیگر نیاز دارد اما روند کلی تا حد زیادی مشابه به فرایند قبل است.

 

با این حال‌، برای انجام چنین کاری استفاده از یک صرافی رمزارز و تبادل رپد اتر با یک توکن دیگر کار بسیار آسان‌تری است.

منبع