Orion Protocol  طراحی شده تا نقدیندگی موجود در چندین صرافی رمز ارز را در یک پلتفرم غیر متمرکز واحد گردآوری کند. رمز ارز ORN توکن بومی اوریون است.

 

پیشرفت و گسترش صنعت ترید ارز دیجیتال در چند سال اخیر تا حد زیادی به دلیل ظهور صرافی های متعدد در جهان بوده است. در واقع رشد چشمگیر اپلیکیشن های دیفای (DeFi) باعث ایجاد یک سیستم مالی جایگزین شده که به خوبی می تواند با رقبای سنتی خود رقابت کند. این سیستم ها، شاخص های بهتر و قدرت “اختیار هویت” به کاربران ارائه می کنند.

 

بدین شکل، روش های بهینه تری برای انجام تراکنش های مالی در دسترس خواهد بود. با این وجود، صنعت رمز ارزها متشکل از بخش های مختلف است. یعنی کاربران نمی توانند به نحو احسن از قابلیت های این فضا استفاده کنند. (انواع بلاکچین، پلتفرم، صرافی، پروتکل). در واقع، تنها سرمایه گذارانی که از دانش فنی برخوردار هستند می توانند از تمامی ابعاد صرافی های متمرکز و غیر متمرکز بهره ببرند. همچنین، صرافی های متمرکز و غیر متمرکز با نواقصی همراه هستند. این باعث شده تا اکثر مردم به سختی بتوانند وارد اکوسیستم رمز ارز ها شوند. در ادامه به مشکلات موجود در صرافی های متمرکز و غیر متمرکز می پردازیم. (اوریون پروتکل برای رفع چنین مشکلاتی ساخته شده است).

 

رمز ارز ORN

رمز ارز ORN ، توکن ابزاری بومی اوریون پروتکل بوده که بر اساس استاندارد ERC-20 ساخته شده است. در حال حاضر، نزدیک به 30 میلیون اوریون در چرخه بازار قرار گرفته و سقف عرضه کل اوریون (ORN)، 100 میلیون واحد گزارش شده است. از این توکن در اوریون ترمینال و برای کارگزاری های غیر متمرکز استفاده می شود. 

موسسان اوریون پروتکل

اوریون پروتکل توسط الکسی کولوسکوف تاسیس شده که الان مدیر عامل این پروژه است. قبل از اوریون، کولوسکوف یک توسعه دهنده بلاکچین و معمار ارشد در ویوز پلتفرم (Waves Platform) بوده است. همچنین برای مدتی به عنوان مدیر فناوری اطلاعات پروژه در UniCredit Bank Russia مشغول به کار بوده است.

پیچیدگی فعالیت در صرافی های متمرکز و غیر متمرکز

صرافی های متمرکز از همان روزهای اول ظهور رمز ارز وجود داشته اند. این پلتفرم ها یکی از رایج ترین روش ها برای ورود به دنیای رمز ارز و ترید محسوب می شوند. این موضوع بیشتر به دلیل سهولت کار، تجربه کاربری عالی و قابلیت ترید چندین دارایی در آن ها است. با این حال، صرافی های متمرکز به طور کامل کنترل دارایی کاربران را در دست می گیرند. همچنین، مکانیزم امنیتی آنها به شکل متمرکز است که در برابر حملات سایبری ضعیف عمل می کند.

 

ساخت حساب کاربری در یک صرافی متمرکز شامل مراحل پیچیده تایید هویت، مکانیزم ضد پولشویی و دیگر فرایندهای قانونی است. این فرایند برای افرادی که به سرویس های مالی سنتی دسترسی ندارند می تواند مشکل ساز باشد. علاوه بر این، قانون گذاری های شدید باعث شده تا این صرافی ها در چارچوب و محدودیت های سخت گیرانه فعالیت کنند.

سپس صرافی های غیر متمرکز ایجاد شدند تا با قرار دادن قدرت کنترل دارایی به کاربران، مشکلات ذکر شده را رفع نمایند. صرافی های غیر متمرکز با استفاده از یک پروتکل خودکار، امنیت دارایی ها را افزایش می دهند. (به جای استفاده از مکانیزم مرکزی). همچنین فرایند تایید هویت با سخت گیری کمتری انجام می شود. با اینکه صرافی های غیر متمرکز توانستند مشکلات صرافی های متمرکز را رفع نمایند، اما انجام ترید در آن ها پیچیده است. همچنین از تراکنش های ارز فیات پشتیبانی نمی کنند و همیشه مشکل نقدینگی دارند.

 

بسیاری پروژه ها تلاش کرده اند تا با ساخت تجمیع کننده های صرافی، تقریبا تمامی حجم نقدینگی را در یک پلتفرم واحد گردآوری کنند. این روش تا حدودی توانست فاصله ی بین بخش ها را کاهش دهد. اما چنین پلتفرم هایی همچنان محدود هستند. تجمیع کننده های صرافی متمرکز (CEX) حجم نقدینگی زیادی ارائه می کنند، اما در برابر حملات سایبری و ریسک های حضانتی ضعیف عمل می کنند. تجمیع کننده های صرافی غیر متمرکز (DEX) نیز قدرت کنترل بیشتری به کاربران نهایی می دهند. اما در مقایسه با نمونه ی متمرکز از حجم، جفت های ترید و اسپرد (spread) کمتری برخوردار هستند. “اوریون پروتکل (Orion Protocol)” برای رفع این مشکلات تلاش بسیاری داشته و اولین محصول خود به نام “اوریون ترمینال (Orion Terminal)” را ارائه کرده است.

 

گردآوری بهترین قابلیت ها از هر دو جهان

اوریون پروتکل اولین و تنها درگاه غیر متمرکز رو به کل بازار رمز ارز را معرفی کرده است. از این طریق، مشکلات ایجاد شده در برابر ورود کاربران به سیستم های مالی نوین رفع می شود. “استخر اوریون”، بازارساز خودکار اوریون محسوب می شود. این استخر قابلیت ترید بین صرافی های متمرکز، غیر متمرکز و استخرهای سواپ را در یک فضای کاربری واحد ایجاد می کند.

 

استخر اوریون بر روی بایننس اسمارت چین و اتریوم ساخته شده و بر روی ترمینال اوریون اجرا شده است. این استخر دربرگیرنده بلاکچین هایی همچون آوالانچ، کاردانو، الروند، فانتوم، HECO، پولکادات و غیره است. همچنین برای افزایش حجم نقدینگی کل، از چند استخر سواپ بهره می گیرد. (مانند یونی سواپ، پنکیک سواپ و سوشی سواپ). بدین شکل، نقدینگی صرافی ها و استخرهای سواپ در یک پلتفرم غیر متمرکز گردآوری می شوند.

 

ایجاد اتحاد بین صرافی ها

اوریون پروتکل به خوبی متوجه فاصله ی ایجاد شده بین تجمیع کننده های صرافی متمرکز و غیر متمرکز شد. برای حذف این فاصله، اوریون پلتفرمی واحد طراحی کرده است. این پلتفرم، یک شبکه تراکنشی است که بهترین قابلیت ها از هر دو سیستم (CEX و DEX) را گردآوری می کند. مکانیزم حضانت و تصمیم گیری نهایی در اورین، کاملا غیر متمرکز عمل می کند. در عین حال، نقدینگی صرافی متمرکز و دیگر قابلیت های مثبت آن را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد. اوریون پروتکل جهت غیر متمرکز سازی سیستم، جذب استخرهای نقدینگی متمرکز و کاهش کارمزد و لغزش، “اوریون ترمینال” را طراحی کرده است.

 

تجمیع کننده هایی همچون تاگومی (Tagomi) می توانند دسترسی به بازار را افزایش دهند. اما این کار فقط از طریق مکانیزم حضانت متمرکز امکان پذیر است. در اوریون ترمینال، هیچ نهاد ثالثی به کلید خصوصی یا دارایی دیجیتال کاربر دسترسی پیدا نمی کند. همچنین، اوریون ترمینال بیش از 10 هزار جفت رمز ارز خاص برای ترید ارائه می کند. این در حالی است که اکثر تجمیع کننده ها فقط از جفت توکن های ERC-20 پشتیبانی می کنند.

 

مقیاس پذیری نیز موضوع مهمی است. در اکثر تجمیع کننده های غیر متمرکز، یک ترید بزرگ می تواند کل استخر ترید را خالی کند. (حتی در پلتفرم های بزرگی همچون یونی سواپ). اما اوریون ترمینال با تجمیع تمامی لیست های سفارش (اردر بوک) توانسته بهترین قیمت ها و کمترین کارمزدها با اسپرد کم و بدون لغزش قیمت ارائه کند. (در اکثر تجمیع کننده های غیر متمرکز لغزش قیمت دیده می شود).

 

دسترسی جهانی و غیر متمرکز در اوریون پروتکل

اوریون ترمینال از طریق همکاری با کارگزاری ها و صرافی های مورد اعتماد، قابلیت دسترسی جهانی و غیر متمرکز ایجاد می کند. بدین شکل کاربران می توانند بدون هیچ محدودیت جغرافیایی به ترید در صرافی های بزرگ (مانند KuCoin و بایننس) بپردازند. همچنین، استفاده از مکانیزم “اثبات کارگزاری تفویض شده” باعث شده تا تریدرها و صرافی ها بتوانند از طرف کاربر (نمایندگی شده)، درخواست های ترید را در حساب خود اجرایی کنند.

 

تمامی تریدرها و صرافی های فعال در اوریون از “نرم افزار کارگزاری اوریون” برای اجرای درخواست های ترید استفاده می کنند. از این طریق، به دارایی کاربر دسترسی پیدا نمی کنند. همچنین تمامی این تریدرها مراحل تایید هویت و ضد پولشویی را طی کرده اند. یعنی نیازی نیست کاربر دوباره این کارها را انجام دهد.

 

پلتفرم اوریون ترمینال قبل از اجرا شدن به طور کامل تست شده است. همچنین کدهای آن توسط سرتیک (CertiK) بررسی شده اند. (سرتیک بهترین پلتفرم موجود برای بررسی کد پروژه ها محسوب می شود).

 

ویژگی های منحصر به فرد اوریون پروتکل

همانطور که گفته شد، اوریون پروتکل نقدینگی صرافی ها را در یک رابط کاربری واحد گردآوری و ارائه می کند. این رابط کاربری چندین لیست سفارش را ترکیب کرده و به شکلی یکپارچه تبدیل می کند.

یک اپلیکیشن مدیریت سبد دارایی نیز در اوریون فراهم شده است. با استفاده از این اپلیکیشن، کاربران می توانند فعالیت خود در صرافی ها را مشاهده و ثبت کنند. همچنین می توانند قابلیت اطلاع رسانی فرصت ها و مدیریت خودکار دارایی را فعال کنند.

علاوه بر این، در اوریون پروتکل یک بازار برای اپلیکیشن های غیر متمرکز ایجاد شده است که کاربران می توانند به راحتی خرید خود را انجام دهند.

 

نقشه راه اوریون پروتکل

نقشه راه اوریون پروتکل شامل برنامه هایی برای افزودن قابلیت وام دهی، استیک، توکن های غیر قابل تعویض (NFT)، ترید مارجین، راهکارهای سازمانی و اوراکل ها است. اما در حال حاضر، اوریون تمرکز زیادی روی افزایش تعداد کاربران و قدرت پذیرش خود دارد.

منبع