زمان خبر:2 دقیقه قبل

مجموعه‌های NFT مشتقه یکی از پروژه‌های دنیای NFT هستند که با استفاده از دارایی‌های خلاقانه (creative asset) و مالکیت و حقوق معنوی (Intellectual property) یک پروژه موجود، ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر مجموعه NFT مشتقه در واقع توکن‌های بی‌همتایی هستند که از روی پروژه‌های معروف کپی‌برداری شده‌اند. پروژه‌های مشتقه NFT نظرات متفاوتی از مشتاقان حوزه NFT را به دنبال داشته است. بعضی از افراد این پروژه‌ها را فرصتی برای به چنگ درآوردن سرمایه کاربران می‌دانند و بعضی دیگر از افراد نیز این پروژه‌ها را قدردانی یا ادای دین به پروژه‌های محبوب می‌دانند. 

 

توکن‌های مشتقه NFT چیست؟

در طول  بازارهای صعودی، مشتریان و سرمایه‌گذاران جدید با بازار وارد می‌شوند و این افراد تازه‌وارد با مشاهده پروژه‌های NFT که رشد سریعی دارند دچار فومو (FOMO یا ترس از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاری) می‌شوند. تمام افراد در عرصه کریپتو گاهی اوقات دچار فومو می‌شوند، اما تازه‌واردان به حد کافی تجربه مدیریت این موضوع را ندارند.

اشخاص سود‌جو با توجه به فضای حاکم بر بازار صعودی اقدام به ایجاد و فروش توکن‌های بی‌همتا، دقیقا با مشخصات یکسان و کپی‌برداری شده از پروژه‌های معروف حوزه توکن‌های NFT می‌کنند. بسیاری از این توکن‌های بی‌همتا هیچ‌گونه ارزش نداشته و صرفا شبیه نسخه اصلی هستند؛ اما گاهی هم شرکت سازنده به ساخت و ایجاد مجموعه‌ای مشابه توکن‌های بی‌همتای خود می‌کند. به اینگونه توکن‌های بی‌همتا توکن‌های مشتقه NFT گفته می‌شود. توکن‌های بی‌همتا هم در نسخه رسمی وجود دارد و هم غیر رسمی، که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

شناسایی پروژه‌های مشتقه رسمی

در بازارهایی که قیمت یک دارایی یا اوراق بهادار به طور مستمر افزایش می‌یابد، تازه‌واردان با اندکی شتاب‌زدگی بیشتر عمل می‌کنند و اغلب اوقات، در جستجو برای پروژه‌ای که سود چشمگیر ارائه دهد، بی‌پروا و یا حتی بی‌دقت عمل می‌کنند. اکثر پروژه‌های مشتقه، نسخه‌های تقلیدی و غیررسمی از پروژه‌های موجود هستند و در صورتی که اعلان رسمی در خصوص همکاری توسط پروژه اصلی صادر نشده باشد، می‌توانید این پروژه‌های مشتقه را پروژه‌های غیررسمی به شمار آورید. پروژه‌های مشتقه دارای المان‌ها و عناصر پروژه‌های موجود بوده و تقلید بسیار زیادی از پروژه‌های اصلی به عمل می‌آورند و هم‌چنین المان‌های نوآورانه و جدیدی نیز ارائه نمی‌دهند. در بسیاری از موارد این توکن‌ها، به دارندگان پروژه اصلی ایردراپ می‌شود و یا دارندگان توکن‌های بی‌همتای پروژه اصلی، به شکل خودکار امکان مینت NFTهای جدید را دارا هستند و به اصطلاح در لیست سفید قرار دارند.

 

مزایای مجموعه‌های مشتقه غیررسمی

ایجاد یک پروژه NFT مشتقه، دلایل بسیار زیادی دارد. گاهی اوقات، این پروژه‌ها جالب و سرگرم‌کننده هستند و به اعضای جامعه امکان می‌دهند تا خلاقیت خود را محک بزنند. اعضای جامعه خوش‌ذوق تلاش می‌کنند تا هیجان و قدردانی خود از جامعه را به شیوه‌ای جدید به اشتراک بگذارند.

 

این موضوع در پروژه‌هایی نظیر Jenkins The Valet مشاهده می‌شود. جنکینز را می‌توان به دلایلی، منحصربه‌فرد در نظر گرفت. علی‌رغم آنکه این پروژه، یک پروژه مشتقه غیررسمی در جامعه باشگاه قایق‌سواری میمون کسل (Bored Ape Yacht Club) است، اما با این حال به عنوان یک پروژه نسبتا موفق در جامعه NFT محسوب می‌شود زیرا دارای ارزش منحصربه‌فردی است.

موسسان این پروژه در Tally Labs، قابلیت خود در اجرا و چشم‌اندازی فراتر از فروش NFT را نشان داده‌اند. در حال حاضر CAA، یکی از بزرگترین آژانس‌های استعدادیابی در هالیوود، معرف Tally Labs است.

 

معایب اورا‌ق مشتقه غیررسمی

از طرف دیگر، بعضی از افراد به ایجاد پروژه‌های مشتقه NFT می‌پردازند که صرفا در صدد سوءاستفاده و تقلید از پروژه‌های اصلی هستند. این افراد فرصت‌طلب به منظور پاسخگویی به تقاضای زیاد از جانب تازه‌واردان، پروژه‌های تقلیدی ایجاد می‌کنند. طراحی و هدف این پروژه‌ها آن است که تازه‌واردان را مجاب کنند تا با صرف هزینه‌ای اندک می‌توانند در پروژه مهم بعدی حوزه NFT شرکت کنند.

 

منبع