پر واضح است که بلاک چین ارز دیجیتال یکی از پر تکرارترین کلمات کلیدی‌ای هستند که این روزها می‌شنویم. همه به دنبال مهارت‌ها و تخصص‌هایی هستند که به آن‌ها برای پیدا کردن شغل مناسب کمک کند. دنیای رقابتی و متغیر بلاکچین با تعداد روزافزونی از کاربردها وارد زندگی ما شده است. یافتن شغل در حوزه بلاکچین برای همه سهل الوصول نیست، اما راهنمایی صحیح و کمی تلاش به شما کمک می‌کند تا شانس خود را برای یافتن شغل در حوزه بلاکچین افزایش دهید. بلاکچین یک فناوری تازه است که برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت و این مکانی است که افراد می‌توانند در آن شغل ایجاد کنند. بلاکچین به عنوان یکی از مجموعه‌های مهارتی با سریع‌ترین رشد شناخته می‌شود، تعداد مشاغل آن با سرعت در حال افزایش است. علیرغم اینکه فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد، مردم هنوز از آنها آگاهی چندانی ندارند. این مطلب به شما کمک می‌کند چشم‌اندازهای شغلی در ارزهای دیجیتال را در کنار چند پیشنهاد برای دستیابی به اهداف شغلی خود ترسیم کنید.

بلاک‌چین چیست؟

میدانید که بلاکچین جزو فناوری‌های پیشرو است که پایه و اساس ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد. در تعریف ساده بلاکچین به عنوان فناوری دفتر کل توزیع شده نامیده می‌شود که هر دارایی دیجیتال را با استفاده از تمرکززدایی غیرقابل تغییر و شفاف می‌کند. گرچه شناخته‌شده‌ترین کاربرد آن تقویت ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین است، اما کاربردهای زیادی در بخش‌های مختلف از جمله مالی و سرمایه‌گذاری، مراقبت‌های بهداشتی و تدارکات دارد. بلاکچین برای افرادی که در بخش مالی کار می‌کنند ابزار مفیدی است زیرا به کاربران اجازه می‌دهد بدون دخالت شخص ثالث یا واسطه تراکنش‌ها را انجام دهند. با رمزگذاری اطلاعات کاربران، این تراکنش‌ها برای مدت طولانی در دسترس خواهد بود و دستکاری و سرقت آن را بسیار دشوار می‌کند. برای درک مفاهیم تمرکززدایی و ارزش تغییرناپذیر و شفافیت در تراکنش‌های رمزنگاری، باید بیاموزید که چگونه بلاکچین با دنیای ارزهای رمزنگاری مرتبط است. در حقیقت کریپتوکارنسی یک ارز مجازی است که هیچ ماهیت دیگری جز رمز ندارد. اگرچه ممکن است برای کسانی که اولین‌بار با این فناوری آشنا می‌شوند، فهم جزئیات اولیه در مورد بلاکچین قدری پیچیده باشد اما به راحتی می‌توانید از عملکردهای اساسی ارزهای دیجیتال در بلاکچین درکی کلی پیدا کنید.

تاثیر محبوبیت ارز دیجیتال بر شغل کریپتو چیست؟

ارزهای رمزپایه که در سال ۲۰۰۹ با بیت کوین آغاز شدند، در ادامه طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های جذاب را در بخش‌های مختلف ایجاد کردند. اخبار رمزارزها از سال ۲۰۱۷ و پس از رونق ICO به گوش همه رسید. با تغییرات عمده در نحوه درک مردم از رمزارز کشش باور نکردنی را به دست آورده‌‌اند. به طوری که ارزش بازار جهانی کریپتو تا سال ۲۰۲۳ تقریباً ۵ میلیارد دلار خواهد بود.

 

یکی از اولین چیزهایی که باید قبل از جستجوی گزینه‌های شغل در حوزه بلاکچین در نظر بگیرید، محبوبیت ارزهای دیجیتال است. تقریباً ۸۶٪ از آمریکایی‌ها در مورد ارزهای دیجیتال آگاهی نسبی دارند. علاقه به ارزهای رمزنگاری شده در مقیاس گسترده‌ای در حال افزایش است و سرمایه گذاران زیادی به این حوزه می‌پیوندند.

 

اینها دلایل قابل توجهی برای در نظر گرفتن احتمال افزایش تقاضا برای کارشناسان ارزهای دیجیتال است. مبتدیان ممکن است تصوری در مورد طیف متنوع شغل در حوزه بلاکچین که در حال گسترش است، نداشته باشند. سال ۲۰۱۸ با کاهش ارزش کل بازار کریپتو، ارز دیجیتال بیش از سه چهارم ارزش خود را از دست داد، با این حال سایت‌های استخدام بین آگوست ۲۰۱۷ تا اوت ۲۰۱۸ شاهد جهش ۳۰۰ درصدی در فرصت‌های شغل در حوزه بلاکچین و رمزارز بودند. طبق گزارش اخیر لینکدین، تقاضا برای مشاغل کریپتو تنها در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ تقریباً ۳۹۵٪ در ایالات متحده افزایش یافته است. به طور مشابه، گزارش وب سایت استخدام Indeed نشان می‌دهد که متوسط تعداد پست‌های تقاضا برای مشاغل کریپتو تقریباً ۱۱۸٪ رشد داشته است. با توجه به رشد سریع محبوبیت ارزهای دیجیتال و مشاغل رمزنگاری، هر مبتدی می‌خواهد از این فرصت استفاده کند. با این حال باید یک چشم‌انداز درست برای یافتن شغل مناسب خود داشته باشید.

 

تفاوت بین شغل در حوزه بلاکچین با شغل کریپتو چیست؟

کلمات کریپتوکارنسی و بلاکچین در بیشتر موارد به جای یکدیگر استفاده می‌شود، با این حال تفاوت‌های مهمی بین آنها وجود دارد. بلاکچین فناوری گسترده‌تری است، در حالی که ارزهای دیجیتال تنها یکی از کاربردهای فناوری بلاکچین است. بنابراین، فرصت‌های شغل در حوزه بلاکچین طیف گسترده‌تری از شرکت‌ها را شامل می‌شود. به عنوان مثال  فناوری بلاکچین در صنعت زنجیره تامین با کاربردهای بلاکچین در صنعت ارزهای دیجیتال ممکن است کمی همپوشانی داشته باشد اما متفاوت است. برای این دقیقا بدانیم فرصت‌های شغل کریپتو چیست، باید استارت‌آپ‌هایی که بر توسعه ارزهای دیجیتال تمرکز دارند، توجه کنیم. آنها ممکن است مشاغلی در حوزه DeFi یا مشاغلی در استارتاپ‌های NFT باشند. امروزه بیشتر مشاغل ارزهای دیجیتال در شرکت‌هایی هستند که بر روی بلاکچین‌های قابل برنامه‌ریزی مانند اتریوم، سولانا، زنجیره هوشمند بایننس و… ساخته می‌شوند.

مهارت های لازم برای شغل در حوزه بلاکچین

فرصت‌های زیاد شغلی در حوزه بلاکچین، انگیزه برای به دست آوردن مهارت‌های مورد نیاز را ایجاد می‌کند. مجموعه مهارت لازم برای تمام نقش‌های فناوری در شرکت‌های بلاکچین مشترک‌اند. به طور کلی از بلاکچین به عنوان ابزار ساده‌سازی در این شرکت‌ها استفاده می‌شود. شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط با بلاکچین که موسساتی مانند Udacity ،edX ،BitDegree یا Coursera برگزار می‌کنند، می‌تواند به شما کمک کند. در اینجا فهرستی از مهارت‌های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری روی فرصت‌های شغل در حوزه بلاکچین آمده است:

 

    معماری ساختار بلاکچین

    دانش رمزنگاری

    امنیت سایبری

    مهارت برنامه‌نویسی

    ساختار داده

    قراردادهای هوشمند

    توسعه و طراحی وب

    اقتصاد رمزارزها

    دانش مدیریت

    آشنایی به کسب و کار

    مهارت ارتباط موثر

    مهارت کار گروهی

    خلاقیت در حل مسائل فنی

    دانش بینارشته‌ای

 

مهندس بلاک‌چین کیست؟

شرکت‌های فناوری یا داده برای ارائه خدمات به دنبال راه‌حل‌های خلاق هستند. مهندسان بلاکچین مهارت بالایی در ارزیابی، توسعه و پیاده‌سازی بلاکچین برای این مسائل دارند. کار آنها در توسعه متوقف نمی‌شود. آنها باید نیازهای یک شرکت را تجزیه و تحلیل کنند و روی فناوری‌های منبع باز موجود کار کنند یا حتی یک فناوری جدید بسازند. آنها روی پیاده‌سازی دارایی‌ها و شتاب‌دهنده‌ها کار می‌کنند، زیرساخت‌های شرکت را برای استفاده از رمزارزها راه‌اندازی می‌کنند، و ممکن است برنامه‌نویسی بلاکچین و سازمان‌دهنده داده را برای کارمندان جدید تجزیه و تحلیل کنند. مهندسان بلاکچین نیاز به مهارت بالا در استفاده از ابزارها و زبان‌های برنامه نویسی شامل ++C و #C و  Java و JavaScript/JavaScript ES6 و JSON و Python و Simplicity و Solidity و Serpent و Ruby و GO و Rust و js و HyperLedger Fabric و SQL و MYSQL و NoSQL و Oracle Identity و MVC و AJAX  وJQuery و SOAP و REST FTP و HTML و XML و XSLT و XCOD و NodeJS و Go RESTful و APIs و React و Truffle و CSS دارند و همچنین بایستی به راه‌حل‌های مدیریت دسترسی آشنا باشند.

انواع مشاغل رمزنگاری و گزینه های شغل در حوزه بلاکچین

بلاکچین‌های خصوصی یکی از مراکز کلیدی تجمع بازار کار در آینده بلاکچین خواهند بود. امروزه بیشتر شرکت‌ها برای ایجاد شبکه‌های تراکنشی در مدیریت زنجیره تأمین و سایر برنامه‌های تجاری خود، به دنبال مدیریت متمرکز فناوری دفتر کل توزیع‌شده (DLT) هستند. با گسترش صنعت بلاکچین، گزینه‌های متعدد استخدامی به عنوان شغل در حوزه بلاکچین در دسترس خواهد بود. به گفته شرکت‌های مشاوره کاریابی حدود ۲۳ درصد از شرکت‌های بزرگ اکنون به طور فعال روی برنامه‌های بلاکچین کار می‌کنند. از کسب‌ و کارهای کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات، بانک‌ها، و حتی دولت‌ها در جستجوی افراد حرفه‌ای در بلاکچین هستند. تقاضا برای متخصصان بلاکچین در هر بخش وجود دارد، مانند بخش بانکداری، خدمات مالی، بیمه، مراقبت های بهداشتی، زنجیره تامین و غیره. هر کدام از این عنوان‌های شغل در حوزه بلاکچین به مجموعه خاصی از الزامات، صلاحیت‌ها و مهارت‌ها نیاز دارند. دستمزدها برای بیشتر این موقعیت‌ها معمولاً بالاتر از سایر زمینه‌های تخصصی است، زیرا تعداد کمی از متقاضیان واجد شرایط وجود دارد.

سطح ورودی و موقعیت‌های کارآموزی

در رتبه بندی موقعیت‌های شغل در حوزه بلاکچین، کارآموز بلاکچین رتبه نخست را دارد. یک موقعیت به ظاهر سطح پایین که نباید دست کم گرفت. این مشاغل می‌توانند از ۱۵ تا ۳۰ دلار در ساعت دستمزد داشته باشند. برای برنامه‌نویسان تازه‌کار کارآموزی در یک استارت‌آپ یا شرکت تازه تاسیس می‌تواند به راحتی سکوی پرش باشد. اکثر این شرکت‌ها در مراحل آزمایشی برای راه‌حل‌های توسعه DLT هستند. وظایف کارآموزان می‌تواند متفاوت باشد، اما معمولاً شامل طراحی و توسعه دفتر کل توزیع شده بلاکچین براساس پلتفرم‌های منبع باز، مانند لینوکس است.

توسعه دهنده رمزگذاری Crypto Developer

اولین انتخاب که برای شغل در حوزه بلاکچین به ذهن می‌رسد، نقش توسعه‌دهنده است. هر شرکتی که روی بلاکچین سرمایه‌گذاری می‌کند، به مهندسان نرم‌افزار نیاز دارد و در حال حاضر تخصص توسعه دهندگان بلاکچین عملاً بیشترین تقاضا را در صنعت کریپتو دارد. توسعه دفتر کل توزیع شده در بین ۲۰ مهارت شغل در حوزه بلاکچین با سریعترین رشد در رتبه اول قرار گرفته و پست متقاضی این مهارت‌ها در سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است. گزارش جهانی اشتغال بلاکچین در سال ۲۰۲۱ امکان رشد سالانه تقاضای جهانی برای توسعه دهندگان بلاکچین را تقریباً بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد در سال می‌داند. وظایف خاص مورد نیاز هر شرکت بسته به صنعت و میزان توسعه فناوری موجود در آن متفاوت خواهد بود، اما معمولا تجربه در توسعه پایگاه داده، برنامه‌نویسی فناوری‌های دفتر کل مانند Solidity و HyperLedger Fabric مورد نیاز آنها است. شما باید در کدنویسی پیچیده با زبان‌های برنامه نویسی تسلط کافی داشته باشید. البته برخی از مشاغل سطح مبتدی ارزهای دیجیتال برای توسعه دهندگان بلاکچین شامل نقش توسعه دهندگان خلاق، توسعه دهندگان فول استک تازه تاسیس وجود دارد. جالب اینجاست که میانگین سالانه حقوق و دستمزد برای توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر از درآمد متوسط، بیش از ۱۰ هزار دلار است.

مدیران پروژه بلاکچین یا project managers

مدیر پروژه بلاکچین وظیفه برنامه ریزی و نظارت بر اجرای پروژه بلاکچین را بر عهده دارد. وقتی شرکتی قصد دارد بلاکچین را با پلتفرم‌های فناوری خود تطبیق دهد، مدیر پروژه معمولاً اولین فردی در سازمان است که به او نیاز می‌شود. مدیران پروژه بلاکچین به عنوان رابط بین طراحان و کاربران نهایی عمل می‌کنند و تضمین می‌کنند که اهداف پروژه بلاکچین در چارچوب زمانی و محدوده منابع مشخص شده برآورده می‌شود. این متخصصان برای برقراری ارتباط موثر با هر دو طرف باید پیچیدگی‌ها و زبان فنی بلاکچین را درک کنند. آنها وظیفه ایجاد نقشه راه، ردیابی تکامل محصول، حل مشکل در پروژه و گزارش به مدیریت ارشد را دارند. مهارت‌های حل مسئله برای موفقیت در این حرفه ضروری است. مدیران پروژه باید نیازهای یک شرکت را از زبان انگلیسی رایج به زبان فنی و سپس از زبان توسعه دهندگان بلاکچین به انگلیسی معمولی تبدیل کنند.

معمار فناوری یا Technology Solution Architect

معماران فناوری بلاکچین مسئولیت اجرای سرتاسر راه‌حل‌های بلاکچین را بر‌عهده دارند. نقشی که نیازمند تخصص فنی است، معماران فناوری در بحث‌های گسترده در مورد اینکه چه فناوری‌هایی و چگونه پیاده‌سازی می‌شوند، شرکت می‌کنند. صنایع متقاضی آن شامل خدمات ابری و وب، ارزهای دیجیتال و خدمات تجاری است. دانش و تجربه در زبان‌های برنامه‌نویسی برای تولید برنامه‌های بلاکچین و به طور کلی مدرک علوم کامپیوتر برای نقش‌های ارشد مورد نیاز است.

مهندس زبان ماشین یا Machine learning engineer

یک مهندس یادگیری ماشین (ML) سیستم‌های هوش مصنوعی را ایجاد می‌کند و از زبان ماشین استفاده می‌کند تا از هکرها جلوتر بماند. آنها از زبان‌های تجزیه و تحلیل آماری، الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ایجاد این سیستم‌ها استفاده می‌کنند. مسئولیت‌های اصلی آنها اغلب شامل طراحی سیستم‌های یادگیری ماشین، تحقیق و پیاده‌سازی ابزارهای ML، مطالعه و تبدیل نمونه‌های اولیه علم داده، توسعه برنامه‌های کاربردی ML و سیستم‌های آموزش و بازآموزی در صورت لزوم است.

متخصص داده یا Data scientist

این متخصصین داده‌های تراکنش‌ها را می‌گیرند و آنها را به اطلاعات و نتایج قابل درک ترجمه می‌کنند. مسئولیت‌های معمول یک متخصص داده شامل ارزیابی بهترین مدل مناسب برای داده‌ها، شناسایی راه‌حل‌ها با استفاده از داده‌های خام و یادگیری ماشینی، همکاری با بخش‌های دیگر، جمع‌آوری داده‌ها و انتقال نتایج تحلیلی به مدیران سازمان است. دانشمندان داده اغلب از آمار، برنامه‌نویسی، علوم کامپیوتر و مهارت‌های تحقیقاتی هنگام انجام تجزیه و تحلیل استفاده می‌کنند.

 

مهندس رابط کاربری یا Front End Engineer

یک مهندس متخصص فرانت بهترین جلوه و عملکرد ممکن را در پلتفرم مشتری یک شرکت بلاکچین پیشنهاد می‌دهد، تا بتواند اعتماد آنها را جلب کند. برای این هدف تجربه برنامه‌نویسی اجباری است و مهارت‌های کار با رابط کاربری/UX/UI ضروری است. زبان‌های برنامه نویسی خاص بسته به شرکت کارفرما و پلتفرم آن متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی، مهندسان جلویی بلاکچین باید در فن‌آوری‌های دفتر کل و زبان‌های برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت، انگولار و Redux و همچنین HTML و CSS استاد باشند. طراح رابط کاربری (UI) بتواند یک طراحی UI با Sketch، PS و Figma ایجاد کند که هم در برنامه‌های موبایل و هم در برنامه‌های وب کار کند. صنایع متقاضی این شغل شامل رمزارز، وام و بانکداری و مراقبت‌های بهداشتی است. الزامات تحصیلی دریافت این شغل در حوزه بلاکچین متفاوت است، اگرچه تکنیسین‌های کامپیوتر خودآموخته با تجربه کاری در طراحی وب، کاندیدای قوی خواهند بود.

ناظر کیفی بلاکچین یا quality engineer

مهندس ناظر مسئول تضمین کیفیت در تمام زمینه‌های توسعه بلاکچین است، مانند چارچوب‌ها و تست‌های اتوماسیون، آزمایش‌های دستی و داشبوردهایی است که برای پشتیبانی از پلتفرم موبایل، وب کار می‌کنند.

 

یک مهندس کیفیت نیاز به تحقیق و مشاوره در مورد ابزارهای بلاکچین و توسعه استانداردهای تست خودکار تضمین کیفیت (QA) و همچنین تعریف، نوشتن و اجرای استراتژی‌های اتوماسیون تست برای تست‌های عملکرد بار دارد. متقاضیان ممکن است به مدرک MBA مدیریت مهندسی نیز نیاز داشته باشند.

مهندس استخراج یا mining

یکی دیگر از گزینه‌های امیدوارکننده برای جستجوی شغل در حوزه بلاکچین ، تمرکز بر استخراج است. شرکت‌های استخراج رمزنگاری، پلتفرم‌های عالی برای هرکسی است که به‌ دنبال حرفه‌ای کاربردی‌تر و مبتنی بر فناوری در کریپتو است. شما می‌توانید مجموعه عظیمی از فرصت‌های شغلی را در استخراج رمزنگاری مانند نگهداری از مراکز داده و مزارع استخراج پیدا کنید. مهندسان استخراج اصولا مستقر در محل هستند.

 

علاوه بر این، مزارع ماینینگ به متخصصان رمزارز در نقش‌های متفاوتی مانند بازاریابی و مدیریت نیاز دارند. بنابراین، شرکت‌های ماینینگ می‌توانند بهترین پایه را برای شروع حرفه رمزنگاری شما از مشاغل سطح پایه ارائه دهند. مشاغل سطح مبتدی ارزهای دیجیتال قابل توجهی که می توانید در شرکت‌های استخراج کریپتو پیدا کنید شامل نقش مهندس فرآیند استخراج یا حتی دستیار بازاریابی است.

مهندس مشاور یا Blockchain Consultant

مشاوران بلاکچین در مورد اینکه چگونه راه‌حل‌های بلاکچین می‌توانند به شرکت و مشتریان آن در دستیابی به اهداف سازمانی خود کمک کنند، راهنمایی می‌دهند. آنها این کار را از طریق بهبود مدل کسب‌وکار، بهینه‌سازی عملیاتی و ایجاد فرصت‌های جدید و سایر استراتژی‌ها انجام می‌دهند. این متخصصان متفکران نوآوری هستند که با توسعه دهندگان کسب و کار، معماران بلاکچین و تیم فروش برای تهیه طرح‌های پیشنهادی پروژه کار می‌کنند. کار آنها ممکن است شامل ایجاد تغییر در سیستم‌های توزیع، همراه با افزایش امنیت باشد. تقاضای آن ممکن است در چندین بخش از جمله مالی، بهداشت و انتشارات وجود داشته باشد. مشاوران بلاکچین به درک قوی از فناوری بلاکچین و کاربردهای آن نیاز دارند. آنها همچنین به مهارت های بین فردی، ارتباطی و مدیریت پروژه نیاز دارند.

مشاور حقوقی یا Legal Counsel

در صنعت پر از سردرگمی قانونی و همچنین درگیری‌های احتمالی بر سر مالکیت معنوی مورد استفاده برای توسعه کد و الگوریتم‌ها، وکلا تقاضای زیادی دارند. مسائل نظارتی و حفظ حریم خصوصی و حمایت مصرف کنندگان برای هر شرکت بلاکچینی حیاتی است. به عنوان مثال این سمت مسئول مشاوره به شرکت‌ها در مورد نحوه ساختار و کنترل عرضه اولیه سکه است. از آنجایی که فناوری بلاکچین ابزار اتوماسیون تجاری معروف به قراردادهای هوشمند را ارائه می‌دهد که بر اساس شرایط قبلاً توافق شده خودکار اجرا می‌شوند، وکلا موظف به توسعه مشارکت‌ها و قراردادهای حقوقی خواهند بود. وکلای بلاکچین نیازی ندارند که متخصص برنامه نویسی باشند، اما آنها باید درک عمیقی از فناوری و فرآیندهای توسعه بلاکچین داشته باشند تا بتوانند از کارفرمایان خود در برابر مشکلات قانونی محافظت کنند. تجربه در زمینه قوانین ادغام مالی مفید است، زیرا اکثر استارتاپ‌ها اغلب هدف خرید شرکت‌های بزرگتر هستند. اکثر شرکت‌ها به شدت به متقاضیان با تجربه بلاکچین یا کار برای استارت‌آپ‌ها اولویت می‌دهند.

شغل های حوزه مدیریت اقتصادی بلاکچین

مانند هر کسب‌ و‌ کاری، بلاکچین‌ها به چیزی بیش از پشتیبانی فنی نیاز دارند! این مشاغل عبارتند از

 

    مدیر انجمن ارزهای دیجیتال یا Cryptocurrency Community Manager

    مدیر محصول یا  Product Manager

    مدیر تحلیل و توسعه کسب و کار یا Business Analyst & Business Development Director

    مدیر تحلیل روابط یا Analyst Relations Manager

    مدیر بازاریابی و برگزاری رویداد یا crypto marketing & event manager

    تحلیلگر ریسک یا Risk Analyst

    مشاور سرمایه گذاری یا Venture Capital

    تحلیلگر مالی Financial analystیا

    تحلیلگر ترید ارز دیجیتال Trader

منبع