سایت اتراسکن یک مرورگر بلاک چین یا اکسپلورر شبکه اتریوم است. درواقع این وب ‌سایت به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا اقدام به جست وجوی تراکنش‌ها، بلوک‌ها، آدرس کیف پول‌های ارز دیجیتال، قراردادهای هوشمند و سایر داده‌های درون زنجیره‌ای کنند.  Etherscan یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای بلاک چین اتریوم است که به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است.

 

از طرفی، استفاده از این وب ‌سایت به کاربران در درک نحوه دقیق تعامل با بلاک چین، دیگر کیف پول‌های ارز دیجیتال و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) کمک می‌کند. همچنین این وب ‌سایت در راستای ایمن ماندن و تشخیص رفتارهای مشکوک برخی هکرها، بدافزارها و وب سایت‌های مخرب نیز کاربردی است.

 

علاوه بر این، برای استفاده از اتر اسکن، به کاربران به یک آدرس کیف پول ارز دیجیتال، هش یا شناسه کاربری تراکنش (TxID) آدرس قرارداد یا سایر شناسه‌ها و همچنین واردکردن این اطلاعات در بخش جست‌وجوی این وب ‌سایت نیاز دارند. جدا از این موارد، اطلاعات مشاهده‌شده در سایت اتراسکن، مستقیم به موضوع مدنظر کاربران وابسته خواهد بود، اما کلیت این اطلاعات عبارت‌اند از تراکنش‌های مربوط، آدرس‌ها، زمان، میزان معاملات و… همچنین از طریق سایت اتراسکن، امکان تعامل مستقیم با قراردادهای هوشمند برای انجام تراکنش‌ها، بررسی کارمزد گس (Gas Fee) و همچنین جست‌وجو برای یافتن ایردراپ‌ها (Airdrops) نیز امکان‌پذیر است.

 

در صورتی که شما نیز از شبکه بلاک چین اتریوم برای انجام فعالیت‌هایی فراتر از نگهداری بلندمدت ارزها یا هولدینگ (HODLing) یا انجام چند تراکنش استفاده می‌کنید، یادگیری روش گشت ‌و گذار در این بلاک چین، بسیار برای شما سودمند بوده و به‌کار شما خواهد آمد.

 

اساساً وب ‌سایت اتر اسکن یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها و یک مکان فوق‌العاده جذاب برای شروع یادگیری مفاهیم پایه مربوط به ارزهاست. درحقیقت به‌وسیله این وب ‌سایت شما می‌توانید بدون اتصال کیف پول ارز دیجیتال خود یا با ایجاد یک حساب کاربری، از عمده قابلیت‌های آن استفاده کنید.

 

کاربردهای وب سایت اتراسکن

به‌طورکلی سایت اتراسکن یک جست‌وجوگر بلوک است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا به مواردی مانند داده‌های عمومی تراکنش‌ها، قراردادهای هوشمند، آدرس‌ها و دیگر اطلاعات موجود بر بستر شبکه بلاک چین اتریوم دسترسی پیدا کنند. درحقیقت تعاملات شبکه اتریوم عمومی است و سایت اتراسکن مثل یک موتور جست‌وجوگر، قابلیت جست‌وجوی این اطلاعات را برای کاربران خود فراهم می‌کند؛ از این‌رو کاربران می‌توانند به‌وسیله هش تراکنش‌ها، کلیه اطلاعات مرتبط با آن تراکنش مثل توکن‌ها، قراردادهای هوشمند و آدرس کیف پول‌های ارز دیجیتال را مشاهده کنند.

 

جدا از این، برای استفاده از امکانات وب ‌سایت اتر اسکن، به هیچ‌گونه ثبت‌نام در این سایت نیازی نخواهد بود، اما کاربران می‌توانند با ساخت یک حساب کاربری، از قابلیت‌های بیشتری که در این وب ‌سایت گنجانده ‌شده است بهره‌مند شوند؛ برای مثال با ثبت‌نام در این سایت می‌توان از امکاناتی مانند تنظیم هشدار مربوط به تراکنش‌های ورودی، دسترسی به ابزارهای توسعه‌دهنده و ساخت داده‌های ورودی و… استفاده کرد.

 

همچنین وب ‌سایت اتر اسکن هیچ‌گونه کیف پول ارز دیجیتالی را برای استفاده یا ذخیره کلیدهای خصوصی در اختیار کاربران خود قرار نمی‌دهد. از طرفی نمی‌توان از این وب ‌سایت برای ترید و معامله ارزها نیز استفاده کرد. درنتیجه اینکه این سایت تنها یک منبع برای مشاهده اطلاعات مربوط به بلاک چین و یک پایگاه داده از قراردادهای هوشمند است.

 

اما اگر به‌دنبال انجام تراکنش یا ذخیره رمز ارزهای خود هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتالی مثل تراست ولت (Trust Wallet)، متامسک (MetaMask)، مث ولت (Math Wallt) یا بایننس چین ولت (Binance Chain Wallet) است. به‌طورکلی کاربران می‌توانند از سایت اتراسکن در موارد زیر استفاده کنند:

 

محاسبه کارمزد گس در شبکه اتریوم

جست‌وجو و تأیید قراردادهای هوشمند

مشاهده دارایی‌های دیجیتالی که در یک آدرس کیف پول عمومی ذخیره‌ شده‌اند.

تراکنش‌هایی که در لحظه در بلاک چین اتریوم انجام می‌شوند.

جست‌وجوی تراکنش انجام‌شده مربوط به هرکدام از کیف پول‌های اتریوم

یافتن قراردادهای هوشمندی با کد منبع تأییدشده

پیگیری قراردادهای هوشمندی که یک کاربر منحصربه‌فرد به‌وسیله ولت خود آن‌ها را تأیید کرده است.

بررسی و لغو دسترسی به ولت، برای هرکدام از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز

پیگیری روند انتقال و پیشرفت یک تراکنش

 

چرا کاربران باید از اتراسکن استفاده کنند؟

اتر از جمله محبوب‌ترین و ایمن‌ترین جست‌وجوگرهای بلاک چین در شبکه اتریوم است. با وجود این، درک علت استفاده از یک مرورگر بلاک چین مانند سایت اتراسکن برای بررسی اطلاعات درون‌شبکه‌ای (On-chain) نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. درحقیقت، برخورداری از دانش بیشتر به نسبت نحوه تعامل با بلاک چین، به درک بهتر رویدادهای مرتبط با تراکنش‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کمک می‌کند. همچنین این دانش راهی برای ایمن نگاه‌داشتن کاربران و کمک به شناسایی فعالیت‌های مشکوک در بلاک چین را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

برای ‌مثال، اتر اسکن هشدارهای مرتبط با فعالیت نهنگ‌های بازار ارزها، انتقال حجم بالایی از ارزهای دیجیتال به یک صرافی را به اطلاع کاربران می‌رساند. البته با وجود اینکه این اطلاعات همواره هشداردهنده نیستند، نشانه‌ای در راستای فروشی عظیم در بازار به‌ حساب می‌آیند. همچنین کاربران می‌توانند از فعالیت‌های بنیان‌گذاران یک پروژه ویژه یا توکن‌هایی که به آن‌ها علاقه‌مند هستند نیز اطلاع داشته باشند. این موضوع به شناسایی پروژه‌های اسکم یا کلاه‌برداری بالقوه یا راگ پول (Rug Pull) که طی آن‌ها توسعه‌دهندگان با فروش تمامی ارزهای خود اقدام به ترک یک پروژه می‌کنند، کمک می‌کند.

 

علت ایمنی وب ‌سایت اتراسکن

اساساً پس از آشنایی کامل با کاربردهای این سایت، این امکان وجود دارد به این موضوع فکر کنید که باوجود دسترسی این وب ‌سایت به‌ تمامی اطلاعات موجود در شبکه، آیا وب ‌سایتی ایمن به‌حساب می‌آید؟ از طرف دیگر، Etherscan پلتفرمی متمرکز است و این موضوع نیز علت دیگری برای بی‌اعتمادی به آن خواهد بود.

 

دقت داشته باشید که به‌طورکلی در سایت اتراسکن، هیچ‌گونه آدرس خصوصی ذخیره نشده و این پلتفرم نیز تنها به اطلاعاتی که به شکل عمومی بر بستر بلاک چین اتریوم ذخیره‌ شده‌اند، دسترسی خواهد داشت. درواقع اتر اسکن به‌هیچ‌عنوان به داده‌های خصوصی کیف پول ارز دیجیتال کاربران دسترسی ندارد.

 

از طرفی، اگر یک تراکنش در روند انجام و تأییدشدن با شکست روبه‌رو شود، این وب ‌سایت قادر نیست مشکل آن را برطرف کند. درحقیقت Etherscan یک موتور جست‌وجوی بلاک چین ایمن است که قابلیت مشاهده و نظارت بر اطلاعات و تغییر برخی از آن‌ها را برای کاربران خود فراهم می‌کند.

 

سازگاری اتراسکن با NFT ها

اساساً بلاک چین اتریوم محبوب‌ترین بستر برای ساخت و انتقال توکن‌های غیر مثلثی (NFT) به ‌حساب می‌آید. درواقع کاربرانی که اقدام به خریداری NFT های مبتنی بر اتریوم می‌کنند، می‌توانند این دارایی‌های خود را در سایت اتراسکن مشاهده و بررسی کنند. البته NFT های کاربران بر روی بلاک چین و در قالب یک توکن نشان داده می‌شوند، نه فایلی که آن NFT آن را نمایندگی می‌کند.

 

از طرفی کاربران برای دیدن خود اثر نیز می‌توانند از سایر ابزارهای مرتبط استفاده کنند. با وجود این، اتر اسکن دیگر اطلاعات NFT ها مثل شناسه توکن (Token ID) پروژه‌ای که آن توکن به آن تعلق دارد، سوابق تراکنش‌های آن و قرارداد هوشمند مرتبط با آن NFT را برای کاربران نمایش می‌دهد.

 

مفهوم «علامت تأیید آبی‌رنگ» در سایت اتراسکن

تیک یا علامت تأیید آبی در سایت اتراسکن به این معناست که توکن یا پروژه مدنظر، به‌صورت عمومی پذیرفته ‌شده و موردعلاقه بیشتر کاربران قرار گرفته است. درحقیقت صفحه توکن یا پروژه‌ای که دارای علامت تأیید آبی‌رنگ باشد، در زمان جست‌وجو نیز به شکل برجسته و بالاتر از سایر نتایج به نمایش درمی‌آید.

 

درواقع این قابلیت اتر اسکن، ضمن اینکه سبب نمایش کلیه توکن‌ها و پروژه‌هایی بانام‌هایی مشابه می‌شود، آن‌هایی را که واقعی بوده و مورد تأیید عموم کاربران قرار گرفته‌اند، برای نمایش در اولویت قرار می‌دهد.

منبع