جالب است بدانید که بیشتر داده‌ها و اطلاعاتی که فکرش را می‌کنید، در ارزهای دیجیتال قابل دسترس است. یکی از ارکان اصلی برای موفقیت طولانی‌مدت در سرمایه‌گذاری‌ها، رسیدن به سطحی از دانش است که خودمان بتوانیم تحقیق و ارزیابی کرده و بر اساس نظر شخصی خود تصمیم‌گیری کنیم. رمزارزها به نسبت سایر بازارها و دارایی‌ها نوظهور هستند و از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کنند. لازمه تحقیق در این حوزه،‌ بالابردن دانش پایه است که برای بسیاری به عنوان یک مانع عمل می‌کند. نکته مثبت دنیای کریپتوکارنسی وجود وبسایت‌ها و پلتفرم‌های بسیاری است که اطلاعات مفیدی را در اختیار ما می‌گذارند و تحقیق و بررسی را برایمان راحت می‌کنند.

هنگام سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای، زمانی می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید که بر اساس اطلاعات و تحقیقات خود تصمیم‌گیری کنید. پیش‌نیاز ریسرچ در حوزه کریپتو آشنایی با مفاهیم اولیه از جمله ویژگی‌های بلاکچین،‌ کیف پول‌ها و غیره است. همین موضوع باعث شده تا عده‌ای بر اساس نظرات و پیشنهادهای دیگران عمل کنند.

 

اتکای صرف به نظر شخص ثالث به دلایل زیادی خطرناک است، به عنوان مثال برخی از اطلاعات ممکن است قدیمی شده و پیشرفت‌های جدیدی وجود داشته‌باشد که کیفیت سرمایه‌گذاری را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد یا شخص ثالث ممکن است بر اساس شرایط،‌ معیارها و استراتژی‌های خودش پیشنهاد و نظری داده باشد که برای شما می‌تواند آتشی بر سرمایه‌تان باشد. بنابراین می‌توان گفت تنها کاری که در نهایت موفقیت درازمدت را به همراه دارد تحقیق و ارزیابی شخصی است، اما گاهی اوقات نمی‌دانید که باید از کجا شروع کنید و چه سایت‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات خوب هستند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم 

برترین سایت ها برای جمع‌آوری اطلاعات ارزهای دیجیتال را به شما معرفی کنیم.

 

۱- سایت CoinGecko

در صورتی که منبعی برای بررسی قیمت‌ها ندارید، انجام هر تحقیقی بی‌معنی است. پلتفرم CoinGecko مثل سایت کوین مارکت کپ،‌ علاوه بر ارائه قیمت دارایی‌ها، ابزارهای مفید دیگری را نیز ارائه می‌دهد. این وبسایت به عنوان یک برنامه موبایل هم در دسترس است، بنابراین‌ می‌توانید از آن در هر مکانی استفاده کنید. یکی از کارهایی که در این پلتفرم می‌توان انجام داد، این است که به سادگی پورتفولیوی خود را بسازید و آن را از برنامه پیگیری کنید. به این ترتیب شما همیشه در جریان تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال هستید.

 

علاوه بر این، CoinGecko یکی از بهترین بسترها برای تحقیق در مورد یک رمزارز جدید است. وقتی روی یک ارز دیجیتال کلیک می‌کنید، ارزش بازار، قیمت، حجم، عرضه، فهرست صرافی‌ها و توضیحات آن را خواهید دید. اولین برداشتی که از این اطلاعات می‌توانید داشته باشید این است که آيا یک رمز ارز شت کوین است یا خیر. به علاوه در کوین گکو می‌توانید برخی از آمارهای اجتماعی، آمار توسعه‌دهندگان و حتی تجزیه و تحلیلی مختصر که توسط IntoTheBlock ارائه می‌شود را بیابید.

 

در صورتی که به دنبال چیزی غیر از ارزهای دیجیتال هستید نیز آن را در CoinGecko پیدا خواهید کرد. در کوین گکو صرافی‌ها، توکن‌های بی‌همتا (NFT)، DeFi، کشت سود، پادکست‌ها و سایر موارد مورد نیاز خود را خواهید یافت. این پلتفرم حتی چند کتاب منتشر کرده‌است. بسیاری از امکاناتی که کوین گکو ارائه می‌دهد، رایگان است اما دو طرح پولی نیز دارد. اولی برنامه پریمیوم با هزینه تقریبا ۴ دلار در ماه است که تبلیغات را حذف می‌کند. برنامه دوم پریمیوم پلاس است که ۸ دلار در ماه هزینه دارد و امکانات بسیار بیشتری از جمله دسترسی به کتاب‌ها، گزارش‌های تحقیقاتی، چت با تحلیلگران تحقیقاتی و موارد دیگر را ارائه می‌کند.

 

۲- سایت گلسنود (Glassnode)

Glassnode یک ابزار تجزیه و تحلیل آن چین است که معیارهای مختلفی را ارائه می‌کند و بسیاری از رمزارزها مثل بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین و همچنین بسیاری از توکن‌های DeFi و توکن‌های ERC-20 را پشتیبانی می‌کند.

 

پارامترهای زیادی از جمله کل آدرس‌های فعال، NUPL (سود/زیان غیر واقعی) و غیره را می‌توان در این سایت جستجو کرد. تنها مشکل این است که اگر ندانید به دنبال چه چیزی بگردید یا چگونه معیارها و نمودارها را تفسیر کنید، این کار تقریبا بی‌فایده است. تحلیل‌های آن چین به شما این حس را می‌دهند که در چرخه بازار در کجا قرار دارید که این امر هنگام مدیریت پورتفولیوی شما مفید است. می‌توان در مورد این تحلیل اطلاعات زیادی را در آکادمی Glassnode به دست آورد.

 

این پلتفرم دو طرح را برای استفاده پیشنهاد می‌کند که یکی ۲۹ دلار در ماه و دیگری ۷۹۹ دلار در ماه هزینه دارد. اما می‌دانید بهترین بخش این فرصت‌های یادگیری در Glassnode چیست؟ اینکه تا زمانی که همه چیز را یاد نگرفته‌اید، نیازی به پرداخت هزینه نیست. سپس وقتی همه چیز را یاد گرفتید و خواستید تحقیقات خود را شروع کنید، می‌توانید یکی از این طرح‌ها را تهیه کنید.

 

۳- پلتفرم Messari

بی شک این پلتفرم مکانی برای جستجوی جواهرات پنهان و دستاوردهای بزرگ است. ابزار جستجوگر Messari بهترین مکان برای فیلتر کردن جستجوهای شما است. شما می‌توانید نتایج را بر اساس ارزش بازار، حجم، نقدینگی، شاخص‌های زنجیره‌ای مانند آدرس‌های فعال، مشترکین ردیت و موارد دیگر فیلتر کنید. علاوه بر این Messari مقالات تحقیقاتی بسیار خوبی را ارائه می‌دهد که مفید هستند.

 

قطعا تحقیق درمورد بسیاری از کریپتوهای مختلف که هرگز نامشان را نشنیده‌اید، می‌تواند خسته‌کننده باشد؛ زیرا اگر واقعی هم باشند، ۹۰ درصد آنها بی‌ارزش هستند. با این حال، خوب است اگر کسی باشد که این کار را برای شما انجام دهد و کمک کند بدانید که باید به کدام رمزارز اهمیت بدهید و کدام را نادیده بگیرید. مساری این کار را انجام داده است. در این پلتفرم می‌توانید دسته‌های مختلف از انواع پروژه‌ها تا پورتفولیوهای مدیریت دارایی را بیابید. این فیلترها شامل سرمایه‌گذارهایی مانند Coinbase و Alameda Research می‌شوند که می‌توان گفت نام‌های بسیار معتبری هستند. همچنین، اگر به دنبال پروژه‌های متاورس یا بازی هستید، نمایشگرهای جداگانه‌ای نیز برای آنها وجود دارد. این نمایشگرها را نمی توان تغییر داد، اما همیشه می توانید آنها را با کلیک یک دکمه کپی و سپس ویرایش کنید تا برای اهداف شما مناسب‌تر باشند.

 

در مورد طرح‌ها، دو گزینه وجود دارد؛ یکی ۲۵ دلار در ماه برای برنامه پریمیوم و یکی ۶۲۵ دلار در ماه برای برنامه سازمانی. اگر شما سازمان نیستید، طرح ۲۵ دلاری برایتان کافی است.

 

۴- پلتفرم CoinMarketCal

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که نمی‌توانید از تمام رویدادها و ارتقاهای کریپتو که در حال انجام است مطلع شوید؟ خوشبختانه CoinMarketCal به شما کمک می‌کند. در این پلتفرم می‌توانید یک تقویم کامل با همه اطلاعاتی که در مورد رمزارزها وجود دارد پیدا کنید.

 

در این پلتفرم می‌توانید رویدادهای مهم را بررسی کنید و سپس به ۱۰۰ کوین برتر نگاه کنید. اغلب اوقات چیزهایی را پیدا می‌کنید که سایت‌های خبری از قلم انداخته‌اند، به همین دلیل است که این ابزار مفید است. قطعا نمی‌خواهید یک ایردراپ را فقط به این دلیل که خبر نداشتید از دست بدهید، همه ما می‌دانیم که ایردراپ چقدر می‌تواند سودآور باشد.

در آخر این ابزار برای کسانی که دوست دارند ترید کنند مناسب است. جستجو در این پلتفرم برای رویدادهای بزرگ می‌تواند فرصت‌های تجاری خوبی را فراهم کند. هنگامی که بر اساس اخبار و رویدادها معامله می‌کنید، این ضرب‌المثل را به یاد بیاورید: شایعه را بخر، خبر را بفروش.

 

همه ویژگی‌های CoinMarketCal رایگان هستند و به شدت جامعه محور است. هر کسی می‌تواند در مورد رویدادها خبر پست کند و سپس در مورد معتبربودن یا نبودن آنها نظر داده می‌شود. این سیستم رای‌گیری همچنین به CoinMarketCal امکان می‌دهد تا پیشنهادات داغ را از دیگران مرتب کرده و یافتن فرصت‌های هیجان‌انگیز را برای شما آسان‌تر می‌کند.

 

۵- پلتفرم Coin Metrics

پلتفرم Coin Metrics بیشتر به دلیل داده‌های درون زنجیره‌ای دقیق و به‌روز با بیش از ۴۰۰ معیار و ۱۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی‌شده شناخته می‌شود. این ابزار بیشتر هدف افراد باتجربه‌تر قرار گرفته‌است. این سایت شیک و ساده است، اما بنظر می‌رسد که Coin Metrics بیشتر مشتریان سازمانی را هدف قرار می‌دهد؛ زیرا این پلتفرم برخی برنامه‌های پولی را ارائه می‌دهد که شما نمی‌توانید به صورت آنلاین به آنها دسترسی پیدا کنید و باید مستقیما با آنها تماس بگیرید. هنگام خرید این طرح‌ها، باید یک API بگیرید که از طریق آن بتوانید به ابزارها و داده‌های بیشتری دسترسی داشته‌باشید. به همین دلیل است که اگر کاربر کوچکی هستید که تجزیه و تحلیل آن‌چین انجام می‌دهید، از Glassnode استفاده کنید زیرا استفاده از آن آسان‌تر و ارزان‌تر است.

 

با این حال، Coin Metrics همچنان یک سایت عالی است، به همین دلیل است آن را در اینجا فهرست کرده‌ایم. بعلاوه تا‌کنون با چندین سایت خبری مواجه شده‌ایم که از تحقیقات Coin Metrics به عنوان مرجع استفاده کرده‌اند. این پلتفرم مفید است زیرا اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهد و در عین حال به شما آموزش می‌دهد که خودتان تجزیه و تحلیل انجام دهید. این پلتفرم معمولا هر سه ماه نمودارهایی که آمارهای مفید مختلفی را نشان می‌دهد، ارائه می‌کند. در این سایت به خوبی متوجه خواهید شد که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن هستند.

 

منبع